Polskie firmy teleinformatyczne podbijają USA i resztę świata. Popyt wciąż nienasycony

Zbigniew Biskupski AIP
Arkadiusz Gola
Udostępnij:
Polskie firmy teleinformatyczne szybko globalizują się. Już co piąta prowadzi biznes zagranicą, a tyle samo ma to w planach na 2017 rok. Hitowy kierunek eksportu usług to USA. Eksport takich usług urósł rok do roku o 25 procent.

Zarówno zachodnia Europa jak i USA w coraz większym stopniu doceniają usługi teleinformatyczne świadczone przez polskie firmy. Łączna wartość ich eksportu, wzrosła z kwoty 13,4 mld złotych podawanej przez Roczniku Handlu Zagranicznego 2015 r. do 16,6 mld zł w aktualnej edycji wyliczenia, czyli o niemal 25 proc.

Na taki stan rzeczy wpływ ma coraz szerzej podejmowana przez polskie przedsiębiorstwa ekspansja na rynki zagraniczne, która szczególnie daje się zauważyć w sektorze MŚP. Według zrealizowanego przed kilkoma dniami badania „Leasing Index” blisko co piąta polska firma z tego segmentu prowadziła działalność za granicą, zaś 20 proc. ankietowanych rozważa podbój zagranicznych rynków w tym roku.

Ameryka – odkryta i do odkrycia

Spośród wyszczególnionych przez GUS państw, będących odbiorcami usług teleinformatycznych świadczonych przez polskie firmy, największy wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku USA, gdzie z 1,68 mld urósł on do 2,22 mld złotych, a więc o ponad 35 proc.

Obejrzyj też:
Dwucyfrowe wzrosty kursów akcji na giełdzie kuszą, by spróbować i pomnożyć na niej oszczędności. Czy giełda dalej będzie szła w górę?

- Analiza danych GUS pokazuje, że jest to dobry czas dla polskich firm na rozpoczęcie ekspansji na rynek USA. Mamy pomysły, kompetencje i nie powinniśmy mieć kompleksów, by próbować sił nawet na najtrudniejszych biznesowo rynkach. Dowodzą tego zarówno sukcesy polskich startupów, jak i dużych firm, które dobrze radzą sobie za oceanem – zwraca uwagę Rafał Kuśmider, CEO firmy dhosting.pl, która niedawno za kwotę 40 tys. zł zakupiła globalną domenę dhosting.com i chce w Stanach Zjednoczonych sprzedawać usługę hostingu rozliczanego od faktycznego zużycia. – Zainteresowanie amerykańskich klientów jest większe niż się spodziewaliśmy i to mimo znacząco wyższych cen usług, co wskazuje, że tamtejszy rynek wbrew pozorom, wcale nie jest nasycony.

Wielka Brytania oraz Niemcy

Eksport polskich usług ICT rósł również w państwach zachodniej Europy. Coraz częściej sięgają po nie przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii, gdzie w ciągu roku jego wartość wzrosła o 24,5 proc. Dość duży przyrost odnotowano również w przypadku Niemiec, gdzie wyniósł on 22,3 proc., czy w Szwajcarii - niemal 26 proc.. - Każde z tych państw w analizowanym okresie zapłaciło co najmniej 300 milionów złotych więcej za usługi oferowane przez polskie przedsiębiorstwa technologiczne, zaś USA w 2015 roku przeznaczyło na zakup polskich rozwiązań ICT prawie 600 mln złotych więcej niż w 2014r.
Blisko 25 proc. wzrost zainteresowania krajowymi usługami teleinformatycznymi dotyczy także Holandii, 26 proc. udało się przekroczyć w przypadku eksportu do Irlandii. Procentowo – największy przyrost odnotowano w Danii, gdzie osiągnął on prawie 50 proc., jednak przychody jakie generują polskie usługi w tym kraju są względnie niewielkie i z 219 mln złotych wzrosły one do 325 mln. W przypadku Francji i Szwecji wzrosty były jedynie śladowe.

Europa czeka na polskie startupy

Brytyjski Forbes poinformował, iż Polska w bliskiej przyszłości ma bardzo duże szanse stać się europejskim, technologicznym hubem za sprawą startupów oferujących rozwiązania napędzane nowymi technologiami. Dobrym przykładem jest tu notowana na NewConnect spółka Cloud Technologies, która w ciągu pięciu lat z niewielkiego startupu wdrażającego zaawansowane technologie Big Data wyrosła na lidera w zakresie analityki danych i Big Data Marketingu, a jeszcze w tym roku ma przejść na Rynek Główny GPW. Warszawska firma, posiadająca największą hurtownię danych w Europie, zanotowała w minionym roku najlepsze wyniki finansowe w swojej historii, generując przychody rzędu 48.1 mln zł, czyli o 46,6 proc. większe niż w roku poprzedzającym.

– Już dziś, większość kampanii reklamowych z wykorzystaniem Big Data realizujemy dla zagranicznych klientów. Nasza platforma OnAudience.com (data management platform) przetwarza już ponad 3 mld profili internautów z całego świata. Nasz przykład pokazuje, że startupy technologiczne mają w Polsce sprzyjające warunki do rozwoju, szczególnie jeśli kierują swoją ofertę za granicę, gdzie zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania jest większe z powodu dojrzałości biznesowej przedsiębiorstw i ich wyższej świadomości informatycznej – mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.

Krajowe firmy oferujące innowacyjne usługi ICT z pewnością będą patrzyły z coraz większym zainteresowaniem na rynek amerykański, co pozwala prognozować jeszcze większe wzrosty eksportu polskich usług za ocean – zgodnie z publikacją Startup Poland Raport 2016, co czwarty startup pytany o główny kierunek zagranicznej ekspansji, wskazywał na USA. Dla porównania, Wielka Brytania była kierunkiem nr 1 dla 14 proc. respondentów, Niemcy zaś dla 9 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie