Poznań: Pesa połączy się z Fabryką Pojazdów Szynowych HCP?

Marta Danielewicz
Poznań: Pesa połączy się z Fabryka Pojazdów Szynowych HCP?
Poznań: Pesa połączy się z Fabryka Pojazdów Szynowych HCP? Adrian Wykrota
Jak przypuszcza "Dziennik Gazeta Prawna" - bydgoska fabryka wagonów Pesa mogłaby połączyć się poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych. To pozwoliłoby upadającej spółce z Bydgoszczy odbić się od dna. - To spekulacje, ale też jakiś koncept, który w przyszłości mógłby być brany pod uwagę - mówi Tadeusz Dziuba, poseł PiS.

Bydgoska Pesa od dwóch lat mierzy się z problemami finansowymi. Kredyty, zbyt duża liczba zamówień, brak wywiązania się z umów na czas, kary umowne to wszystko spowodowało, że dotychczas największy polski producent pociągów i tramwajów ma spore problemy i grozi mu bankructwo. Pesa ma być jednak uratowana przez państwowy Polski Fundusz Rozwoju. Na początek PFR ma spłacić kredyt w wysokości 200 mln zł, który banki udzieliły Pesie jesienią 2017 r.

Eksperci, znający realia rynku kolejowego są zdania, że Pesę od widma bankructwa mogłoby uratować połączenie się z Fabryką Pojazdów Szynowych HCP. Spółka od 2010 roku jest w rękach państwowej agendy - Agencji Rozwoju Przemysłu.

Zobacz też: Takimi wagonami pojedziemy już niebawem [ZDJĘCIA]

- Nie ma co ukrywać, że w branży kolejowej pojawiają się trendy konsolidacyjne - mówi Marcin Bagiński z Agencji Rozwoju Przemysłu. - Na razie taki wariant nie jest przez nas brany pod uwagę.

Zwłaszcza, że poznańskiej spółce wiedzie się teraz nie najgorzej. W ostatnim czasie Fabryka Pojazdów Szynowych podpisała kontrakt z PKP Intercity na budowę całkiem nowych wagonów. Inwestycja opiewa na kwotę prawie pół miliarda złotych. Przed FPS bardzo ambitny plan restrukturyzacyjny.

- Takie połączenie to spekulacje, ale nikt nie kwestionuje, że faktycznie jest to jakiś koncept. Na pewno nie w najbliższym czasie, ale w dalszej przyszłości - mówi Tadeusz Dziuba, poseł PiS.

Zobacz też: Premier Morawiecki w Poznaniu. Zlecenie warte prawie pół miliarda złotych dla Fabryki Pojazdów Szynowych

POLECAMY:

Co jest na zdjęciach? [TEST GWARY]

Mieszkańcy walczą z psimi kupami

Stary Poznań na zdjęciach!

Loty z Poznania w 2018 roku

Wszystko o Lechu Poznań

Szybki test dla poznaniaków

Zobacz też: Magazyn "Info z Polski"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
polo
Ale pani redaktor autorce coś się chyba pomyliło w nazewnictwie. To Cegielski jest fabryką wagonów, bo tylko to potrafi robić od dziesięcioleci, a Pesa jest fabryką pojazdów szynowych, bo produkuje pojazdy elektryczne, spalinowe, lokomotywy i tramwaje!!!
P
Piast
Trudno się odnosić do spekulacji i plotek. Ja niemniej kibicuje obu firmom, oby polski przemysł się rozwijał, niezależnie czy będą to robić wspólnie, czy osobno.
A
Anatol
Jak na temat połączenia się Pesy z Fabryką Pojazdów Szynowych HCP wypowiada się wojewoda Tadeusz Dziuba i jak w tym maczał swoje ręce Morawiecki to takie połączenie nie wyjdzie na dobre FPS HCP Poznań
C
Charlie
Słowo klucz, które przewija się przez ten tekst to "spekulacje". Poza tym nie szarżowałbym z taki twierdzeniem, że Pesa jest w złej sytuacji, bo musiała wziąć kredyt. Gdyby każdą firmę, która posiłkowała się kredytem tak opisywać, to by pewnie się okazało, ze trudniej znaleźć takie, która tego nigdy nie robiły ;)
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu