Organizacja i dostępność sprzętu to obszary, które w pracy poza biurem najbardziej wymagają usprawnień. Takie wnioski zawiera raport pt. „Które obszary w firmach są kluczowe dla efektywności pracy zdalnej” opracowany przez psychologów organizacji z Instytutu Gaussa na podstawie badań Hinter.ai, przeprowadzonych w trakcie trwającej pandemii koronawirusa SARS-Co-V-2.
Badanie zostało przeprowadzone w 7 organizacjach z różnych branż, wzięło w nim udział 1240 pracowników, którzy w czasie epidemii koronawirusa pracowali zdalnie. Ta nowa sytuacja wymaga od menadżerów wyjątkowo uważnego wsłuchania się w opinie zespołu. Jednak jest to bardzo trudne kiedy pracownicy odczuwają niepokój związany z nową rzeczywistością, obawiają się o przyszłość i własną karierę. W większych firmach na przeszkodzie stoi także brak możliwości szybkiej analizy danych.
Po pierwsze – organizacja
Zdaniem firm, które wzięły udział w badaniu angażowanie pracowników do projektów związanych z wdrażaniem usprawnień, pozwala wykorzystać ich doświadczenie zdobyte w danej organizacji. To pozytywnie wpływa na liczbę i jakość wykonywanych zadań oraz redukuje poziomu stresu pracowników.
Ważne dziś! Kliknij i przeczytaj!
- W wakacje chroń dowód osobisty, by nie płacić za oszusta
- Urlop samochodem za granicą: co z OC kierowcy?
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy: co będzie od 27 lipca?
- Nie czekaj na list z ZUS z wyliczeniem emerytury
- Dziś dzień bez smartfona: dziecko bez komórki nie przeżyje
- Andrzej Duda znów prezydentem: rynki finansowe dają zarobić?
– Bardzo interesujące dla nas było wskazanie driverów, czyli dźwigni, które najlepiej usprawniają pracę zdalną. Istotny okazał się driver odpowiedzialny za poziom stresu odczuwalny przez pracowników. Okazało się, że wpływ na to ma między innymi organizacja pracy przez przełożonego. Każdy z menadżerów otrzymał raport dla swojego działu, dzięki czemu będzie wiedział, na których obszarach się skupić i o czym rozmawiać z pracownikami – mówi Agnieszka Dej, HR Manager Continental Opony Polska.
W aż 6 na 7 badanych firm takim driverem okazało się dostarczanie sprzętu do pracy zdalnej, w 5 – opracowane standardy takiej pracy. Zdaniem ekspertów z Instytutu Gaussa opracowanie standardów jest dużo trudniejsze. Aby były użytecznym narzędziem powinny uwzględniać całą organizację, ale też jej poszczególne części.
Brak odosobnienia w domu
Z raportu wynika, że częstymi źródłem stresu w pracy poza biurem są obecność innych osób i nieodpowiednio przygotowane miejsce, w którym pracownik wykonuje zadania. Były to największe problemy w trzech badanych firmach. Kluczowe wydaje się tu postawienie na edukację pracowników w tym zakresie. Kolejne trzy aspekty poziomu stresu pracowników dotyczą niejasnego sposobu podejmowania decyzji, niewłaściwej organizacji pracy przez przełożonego i braku stałego dostępu do pomocy technicznej.
– W przyszłości praca zdalna, zadaniowe podejście i ocena skuteczności pracy będą miały większe znaczenie niż praca przez 8 godzin dziennie w konkretnym miejscu – mówi Aneta Gawrońska, członek zarządu Managementservice Klęka Sp. z o.o.
