Pracownicy poszukiwani, dobra płaca i podwyżki. Centra usług dla biznesu wciąż mają ciekawe oferty pracy mimo pandemii [30.01.2022]

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Co istotne, w branży nowoczesnych usług dla biznesu kompetencje kandydata stawiane są pierwszym miejscu, natomiast lokalizacja nie gra już tak istotniej roli, a firmy chętniej poszerzają obszar poszukiwań pracowników, co zwiększa pulę dostępnych kandydatów i wpływa na ujednolicenie stawek w skali całego kraju.
Co istotne, w branży nowoczesnych usług dla biznesu kompetencje kandydata stawiane są pierwszym miejscu, natomiast lokalizacja nie gra już tak istotniej roli, a firmy chętniej poszerzają obszar poszukiwań pracowników, co zwiększa pulę dostępnych kandydatów i wpływa na ujednolicenie stawek w skali całego kraju. Joanna Urbaniec / Polska Press
Udostępnij:
Sektor usług dla biznesu rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie od kilku lat i procesu tego nie zahamowała nawet pandemia, W bieżącym roku niemal wszystkie istniejące centra mają w planach rekrutowanie pracowników, oferując im atrakcyjne wynagrodzenie i warunki pracy. Dotyczy to zarówno już istniejących firm, jak i tych, które mają w planach wejście na rynek takich usług w 2022 r. Warto więc sprawdzić tę ofertę, bo to szansa na dobrą i stabilną pracę z perspektywiczną ścieżką kariery.

Oprócz rozwoju już istniejących centrów, w kraju lokowane są kolejne inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BSS). W związku z tym, na rozbudowę struktur istniejących firm, nakłada się tworzenie zupełnie nowych stanowisk w sektorze. Dla pracodawców oznacza to trudności rekrutacyjne. Jak wynika z Raportu płacowego Hays dla sektora usług biznesowych, wyzwań oczekuje aż 65 proc. pracodawców.

Miniony rok to duży wzrost liczby rekrutacji prowadzonych przez firmy z branży. Jak wynika z prognoz ABSL, w pierwszej połowie 2022 roku liczba osób zatrudnionych w sektorze osiągnie poziom 377 tys., co będzie stanowić wzrost rzędu 6,1 proc. rok do roku. Wzrost zatrudnienia ma związek ze stałym napływem nowych inwestorów oraz planowanym rozwojem kadr w już istniejących organizacjach.

Dobra praca? Oferują ją centra usług dla biznesu

Od kilku lat polski sektor usług konsekwentnie zmienia swój profil. Z rynku obsługującego bardzo proste i powtarzalne procesy, stał się lokalizacją skupiającą dojrzałe centra, realizujące procesy złożone, wymagające zaawansowanych kompetencji, m.in. cyfrowych. Polska przestaje być postrzegana jako rynek niskich kosztów zatrudnienia, a coraz częściej – przez pryzmat wysokiego poziomu innowacyjności. Rzeczone innowacje przyczyniają się do lokowania w tutejszych centrach kolejnych stanowisk decyzyjnych, ale także do dalszego wzmacniania pozycji Polski na mapie nowoczesnych usług dla biznesu.

– Za nami niezwykle dynamiczny rok, który obfitował w szanse dla branży. Można powiedzieć, że efekt pandemii w sektorze BSS dawno minął. Firmy chętniej podejmują więc decyzje o dalszym rozwoju zespołów i funkcji, a na polskim rynku pojawiają się nowe inwestycje. Adresując potrzeby związanie z zatrudnieniem, pracodawcy podwyższają wynagrodzenia. W 2021 zaobserwowaliśmy wzrost rzędu 6 proc. rok do roku, natomiast doświadczeni eksperci mogli liczyć nawet na podwyżki na poziomie 15-20 proc. – komentuje Mateusz Zalewski, Client Director w Hays Poland.

Wyniki badania przeprowadzonego przez Hays Poland jednoznacznie wskazują, że wzrost wynagrodzeń będzie trendem obowiązującym również w 2022. Podwyżki płac przewiduje aż 77 proc. firm z branży nowoczesnych usług dla biznesu. Pracodawcy zapytani o specjalizacje, których będą dotyczyć rekrutacje zaplanowane na 2022, najczęściej wskazują finanse i księgowość, HR, IT, obsługę klienta oraz administrację. W cenie będą również doświadczeni liderzy zespołów i menedżerowie, łączący unikatowe w skali rynku kompetencje ze znajomością określonych języków obcych.

Praca w sektorze BSS. Wady i zalety

Eksperci Hays zauważają, iż w sektorze BSS ponownie nastał rynek kandydata. Ciekawymi możliwościami zawodowymi cieszą się obecnie wszyscy pracownicy branży, niezależnie od poziomu doświadczenia. Należy oczekiwać, że ten trend utrzyma się w nadchodzących miesiącach. Wskazują na to wyniki badania opisanego na łamach Raportu płacowego Hays, poświęconego sektorowi usług dla biznesu. Aż 98 proc. pracodawców zaplanowało rekrutacje na rok 2022, a 65 proc. z nich spodziewa się trudności w tym zakresie.

W najbliższym czasie wysokie zapotrzebowanie rekrutacyjne będzie dotyczyło głównie większych organizacji oraz nowych, dopiero powstających centrów. Stąd też w najbliższych miesiącach dużym wyzwaniem – oprócz skutecznej rekrutacji – będzie zatrzymanie pracowników w organizacjach. W wielu obszarach popyt na określone połączenie specjalizacji i języka obcego zdecydowanie przewyższa podaż. W konsekwencji, pracodawcy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu w rosnącym stopniu muszą odpowiadać na realne potrzeby swoich pracowników.

Mimo że wynagrodzenie niezmiennie pozostaje kluczowym aspektem w decyzjach o zmianie pracy, to istotną rolę odgrywają pozafinansowe elementy oferty. Pracodawcy z branży jako czynniki pomagające firmie pozyskać niezbędnych pracowników najczęściej określają stabilność zatrudnienia (54 proc.), ciekawe projekty i wyzwania (48 proc.) oraz dostęp do rozwiązań pracy elastycznej (44 proc.).

Praca zdalna poszukiwana przez pracowników

Niemal od początku pandemii jednym z kluczowych oczekiwań pracowników sektora usług dla biznesu jest dostępność pracy zdalnej. Wielu z nich to właśnie od tego faktu uzależnia swoje zainteresowanie ofertą pracy i gotowość do udziału w rekrutacji.

– Specjaliści, którzy biorą udział w procesach rekrutacyjnych, traktują pracę hybrydową jako minimum, niezależnie od poziomu zajmowanego stanowiska. W przypadku kandydatów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, częściej pojawia się oczekiwanie pracy całkowicie zdalnej. Będzie to wyzwanie, z którym pracodawcy będą musieli się zmierzyć w nadchodzących miesiącach – dodaje Mateusz Zalewski, Client Director w Hays Poland.

Pracownicy oraz kadra zarządzająca przyzwyczaili się bowiem do zdalnego modelu pracy, a w firmach zostały wdrożone stosowne polityki oraz procesy. Obecne warunki zdecydowanie bardziej sprzyjają szerokiemu zastosowaniu niestacjonarnych form pracy, z czego nadal korzysta większość organizacji z sektora. Nie zawsze jednak jest to równoznaczne z możliwością pracy w pełni zdalnej na każdym stanowisku. Jak wynika z badania Hays, z rozwiązań pracy elastycznej (w tym z home office) w różnym zakresie korzysta obecnie 93 proc. zatrudnionych w sektorze BSS

Pracownik oczekuje, pracodawca spełnia: hybryda z minimum biura

W minionym roku decyzje o powrocie do biur były raczej ostrożne, a zdecydowana większość firm w sektorze usług dla biznesu nadal pracowała zdalnie lub hybrydowo. Obecnie najpopularniejszym modelem jest ten zakładający 1-2 dni pracy z biura w tygodniu. Jak zaznaczają eksperci, pracownicy centrów usług mogą jednak liczyć na większą niezależność w dostosowaniu sposobu wykonywania obowiązków do własnych preferencji.

– Obecnie wiele organizacji z sektora nowoczesnych usług dla biznesu daje pracownikom możliwość wyboru pomiędzy pracą wykonywaną wyłącznie z domu, modelem hybrydowym oraz pracą z biura. W praktyce obserwujemy, że część firm w dużej mierze pracuje jednak zdalnie, a konieczność pojawienia się w biurze zdarza się rzadko. Często konieczność przyjazdu do siedziby firmy nie jest regularna, lecz skorelowana z konkretną potrzebą lub obecnością pozostałych członków zespołu – zauważa Karolina Lis, Director w Hays Poland.

Warto natomiast podkreślić, że w nawet w modelu zdalnym, wdrożenie nowego pracownika najczęściej przebiega w formie stacjonarnej. Popularyzacja pracy niestacjonarnej wpływa również na procesy rekrutacyjne, które stają bardziej elastyczne. Rekrutacje coraz częściej są prowadzone całkowicie zdalnie, a liczba etapów rekrutacji jest konsekwentnie zmniejszana. Wieloetapowe procesy coraz częściej zastępuje jedna, dłuższa rozmowa z kandydatem. Co istotne, w branży nowoczesnych usług dla biznesu kompetencje kandydata stawiane są pierwszym miejscu, natomiast lokalizacja nie gra już tak istotniej roli, a firmy chętniej poszerzają obszar poszukiwań pracowników, co zwiększa pulę dostępnych kandydatów i wpływa na ujednolicenie stawek w skali całego kraju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie