Prawie 20 proc. firm podniosło ceny produktów i usług w 2022 roku ze względu na przyzwolenie społeczne i działania konkurencji

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
17 proc. podniosło ceny usług i produktów ze względu na „przyzwolenie społeczne”
17 proc. podniosło ceny usług i produktów ze względu na „przyzwolenie społeczne” SimplyHuman / PixaBay
Wysoka inflacja i wiążące się z tym rosnące koszty utrzymania firmy sprawiły, że 74 proc. przedsiębiorców zwiększyło ceny oferowanych usług i produktów. Najczęściej dotyczyło to największych biznesów, natomiast najmniejszy odsetek odnotowano wśród mikrofirm. Jak informuje PIE, znaczna część przedsiębiorców zdecydowała się na podwyżki ze względu na przyzwolenie społeczne.

Polski Instytut Ekonomiczny opublikował wyniki badań, z których wynika, że w ubiegłym roku 74 proc. firm zdecydowało się na wprowadzenie podwyżek, czyli o 30 proc. więcej niż w 2021 roku. Co więcej, tylko 21 proc. firm pozostało obecnie przy tych samych cenach (37 proc. w 2021 roku).

Jak dodają analitycy PIE, podwyżki częściej wprowadzały duże i średnie firmy - odpowiednio 81 i 78 proc. Najniższy odsetek podwyżek stwierdzono wśród mikroprzedsiębiorstw (72 proc.).

Ceny najczęściej podnosiły firmy z następujących branży:

  • przetwórstwo przemysłowe - 88 proc.,
  • handel - 84 proc.,
  • budownictwo 72 proc.,
  • TSL - 75 proc.,
  • usługi - 74 proc.

Obniżki cen w 2022 roku wprowadziło 6 proc. mikrofirm, 4 proc. małych firm, 3 proc. średnich firm i 1 proc. dużych firm. Najczęściej decydowały się na to przedsiębiorstwa z branży budowlanej i TSL.

Czemu firmy podniosły ceny w 2022 roku?

Według danych PIE podnoszenie cen spowodowane było głównie wyższymi kosztami wytworzenia produktów (surowce, komponenty, półprodukty), a także rosnącymi kosztami pracy. Duży oraz bardzo duży wpływ wymienionych czynników wskazało kolejno 73 i 60 proc. ankietowanych firm.

Przedsiębiorcy jako przyczynę podwyżek wskazują także wysokie koszty administracyjne (np. zużycie wody). Co ciekawe, 37 proc. firm podniosło ceny, gdyż zrobiła tak konkurencja, a 36 proc. zdecydowało się na to ze względu na rosnące rachunki za energię. Jak dodają analitycy PIE, 17 proc. badanych wskazało, że podniosło ceny z powodu przyzwolenia społecznego.

Ze styczniowego Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK)18 wynika, że sytuacja finansowa firm poprawiła się, ale skłonność przedsiębiorstw do podnoszenia cen na produkty i usługi wciąż pozostaje wysoka. Sprzyja temu otoczenie makroekonomiczne – na razie nie widać drastycznych spadków popytu, a inflacja jest nadal wysoka - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Nowe narządzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie