Polski Instytut Ekonomiczny opublikował wyniki badań, z których wynika, że w ubiegłym roku 74 proc. firm zdecydowało się na wprowadzenie podwyżek, czyli o 30 proc. więcej niż w 2021 roku. Co więcej, tylko 21 proc. firm pozostało obecnie przy tych samych cenach (37 proc. w 2021 roku).
Jak dodają analitycy PIE, podwyżki częściej wprowadzały duże i średnie firmy - odpowiednio 81 i 78 proc. Najniższy odsetek podwyżek stwierdzono wśród mikroprzedsiębiorstw (72 proc.).
Ceny najczęściej podnosiły firmy z następujących branży:
- przetwórstwo przemysłowe - 88 proc.,
- handel - 84 proc.,
- budownictwo 72 proc.,
- TSL - 75 proc.,
- usługi - 74 proc.
Obniżki cen w 2022 roku wprowadziło 6 proc. mikrofirm, 4 proc. małych firm, 3 proc. średnich firm i 1 proc. dużych firm. Najczęściej decydowały się na to przedsiębiorstwa z branży budowlanej i TSL.
Czemu firmy podniosły ceny w 2022 roku?
Według danych PIE podnoszenie cen spowodowane było głównie wyższymi kosztami wytworzenia produktów (surowce, komponenty, półprodukty), a także rosnącymi kosztami pracy. Duży oraz bardzo duży wpływ wymienionych czynników wskazało kolejno 73 i 60 proc. ankietowanych firm.
Przedsiębiorcy jako przyczynę podwyżek wskazują także wysokie koszty administracyjne (np. zużycie wody). Co ciekawe, 37 proc. firm podniosło ceny, gdyż zrobiła tak konkurencja, a 36 proc. zdecydowało się na to ze względu na rosnące rachunki za energię. Jak dodają analitycy PIE, 17 proc. badanych wskazało, że podniosło ceny z powodu przyzwolenia społecznego.
Ze styczniowego Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK)18 wynika, że sytuacja finansowa firm poprawiła się, ale skłonność przedsiębiorstw do podnoszenia cen na produkty i usługi wciąż pozostaje wysoka. Sprzyja temu otoczenie makroekonomiczne – na razie nie widać drastycznych spadków popytu, a inflacja jest nadal wysoka - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny.
