Stabilna sprzedaż i skorygowany zysk EBITDA
W pierwszym kwartale 2025 roku AkzoNobel odnotował stabilny poziom sprzedaży w ujęciu organicznym, mimo że przychody spadły o 1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 357 mln euro, co przekłada się na skorygowaną marżę EBITDA na poziomie 13,7 proc.
Dzięki wyższym cenom i skutecznej redukcji kosztów, firma zdołała zrekompensować niższe wolumeny sprzedaży oraz wpływ inflacji. Działania zwiększające efektywność były realizowane szybciej niż planowano, co przyczyniło się do poprawy wyników finansowych.
– Pierwszy kwartał 2025 roku zrealizowaliśmy z lepszym rezultatem niż oczekiwano – z pozytywnym efektem cenowym i znaczną redukcją kosztów. Podjęte działania, zwiększające efektywność, przynoszą rezultaty, pozwalając nam zrównoważyć spowolnienie na rynkach i utrzymującą się inflację. A to dopiero początek, kontynuujemy usprawnianie naszego modelu operacyjnego, struktury organizacyjnej i ślad węglowy – skomentował dyrektor generalny AkzoNobel, Greg Poux-Guillaume
– Mimo zmienności makroekonomicznej, napędzanej przez amerykańskie cła, nasza strategia, opierająca się na produkcji lokalnej dla lokalnych potrzeb oraz de-riskingu w procesach zaopatrzenia, nadal skutecznie chroni nas przed bezpośrednim wpływem na naszą strukturę kosztów oraz zdolność do realizacji zobowiązań. Spodziewamy się jednak, że pośredni wpływ na działalność firmy będzie wynikać z bardziej ostrożnego popytu ze strony klientów, w związku z spowolnieniem wzrostu gospodarczego w skali globalnej. To dodatkowy powód, by skoncentrować się na działaniach wewnętrznych, które pozwolą nam zrealizować naszą prognozę na cały rok i wzmocnić pozycję AkzoNobel – dodał.
Perspektywy na 2025 Rok
AkzoNobel, w obliczu utrzymującej się niepewności rynkowej, zakłada osiągnięcie skorygowanego zysku EBITDA na poziomie powyżej 1,55 mld euro w 2025 roku. Firma planuje zwiększyć rentowność, dążąc do osiągnięcia skorygowanej marży EBITDA większej niż 16 proc. oraz zwrotu z inwestycji na poziomie 16-19 proc.
W perspektywie średnioterminowej, AkzoNobel zamierza osiągnąć dźwignię finansową poniżej 2,5-krotności długu netto do skorygowanej EBITDA do końca 2025 roku, a także około 2-krotności w dalszej przyszłości. Firma planuje utrzymać wysoki rating kredytowy na poziomie inwestycyjnym, co jest kluczowe dla jej dalszego rozwoju i stabilności finansowej.
O AkzoNobel
Firma dostarcza innowacyjne farby i powłoki. Portfolio marek obejmuje: Dulux, International, Sikkens i Interpon. Koncern AkzoNobel w Polsce działa od ponad 20 lat i zatrudnia powyżej 1100 pracowników.
