https://strefabiznesu.pl
reklama

Prawie milion pasażerów rocznie, a i tak nie wystarcza. Polska zapomina o swoim dziedzictwie

Dorota Mariańska
Opracowanie:
Naprawa lokomotywy spalinowej może wiązać się z wydatkami rzędu 260 tys. zł. Kilkukrotnie wyższe koszty związane są z utrzymaniem lokomotyw parowych.
Naprawa lokomotywy spalinowej może wiązać się z wydatkami rzędu 260 tys. zł. Kilkukrotnie wyższe koszty związane są z utrzymaniem lokomotyw parowych. fot. Martin Nowak, Polska Press
Tylko w ubiegłym roku podróż koleją wąskotorową przyciągnęła łącznie ponad 917 tys. pasażerów. Jednak nawet tak duże zainteresowanie nie pozwala w wielu przypadkach na pokrycie podstawowych kosztów uruchamiania historycznych składów.

Spis treści

W Polsce z przejażdżki historycznym taborem kolei wąskotorowych można skorzystać w dwunastu województwach. Najwięcej atrakcji tego rodzaju oferuje województwo wielkopolskie, gdzie w 2024 r. przewozy realizowało aż 7 kolei wąskotorowych: Śmigielska Kolej Wąskotorowa, Kolejka Parkowa Maltanka, Wyrzyska Kolejka Powiatowa, Kaliska Kolej Dojazdowa, Pleszewska Kolej Dojazdowa, Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa i Średzka Kolej Wąskotorowa.

Kolej wąskotorowa na Podkarpaciu przyciąga najmocniej

Jednak, jak wynika z najnowszego raportu Urzędu Transportu Kolejowego, pozycję lidera zarówno pod względem długości linii (61,2 km), jak i liczby pasażerów (201,8 tys.) uzyskało w 2024 r. województwo podkarpackie, gdzie przebiegają tory Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej i Przeworskiej Kolei Wąskotorowej.

Z usług tych dwóch atrakcji w 2024 r. skorzystało o 19,8 tys. osób więcej niż w 2023 r. Oznacza to wzrost o 10,9 proc.

Działalność w sezonie wakacyjnym nie pokrywa podstawowych kosztów

UTK zwraca jednocześnie uwagę, że mimo dużego zainteresowania, kolej wąskotorowa jest mocno niedofinansowana.

- Utrzymanie i przywracanie historycznych realiów kolei wąskotorowych pozostaje znacznym wyzwaniem dla ich operatorów. Sezonowa działalność komercyjna w zdecydowanej większości przypadków nie pokrywa kosztów działalności. Niejednokrotnie uruchamianie historycznych składów możliwe jest dzięki hojności samorządów i innych darczyńców. Bez systemowego wsparcia zachowanie tego dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń może być zagrożone - komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, cytowany w komunikacie.

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, naprawa lokomotywy spalinowej może wiązać się z wydatkami na poziomie 260 tys. zł. Kilkukrotnie wyższe koszty związane są z utrzymaniem lokomotyw parowych.

Ale naprawa czy dalsza konserwacja taboru to tylko jeden z wielu problemów. Urząd podkreśla, że do tego dochodzi np. zły stan infrastruktury wąskotorowej, dla której od wielu lat brakuje systemowego wsparcia.

Węgrzy zainwestowali i mają ok. półtora miliona pasażerów

Taki stan rzeczy to w ocenie UTK marnowanie potencjału, bo wystarczy tylko spojrzeć, jak do kolei wąskotorowej podchodzą Węgrzy, którzy potrafili zająć się nią z sukcesem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

- W wybranych krajach europejskich rozwój kolei wąskotorowych został uwzględniony w dokumentach strategicznych. Dla przykładu, na Węgrzech pod koniec 2015 r. opracowano Krajową Koncepcję Rozwoju Kolei Wąskotorowej, w której zawarto specjalne cele i alternatywy rozwoju zarówno dla infrastruktury, jak i taboru tego typu kolei. Dla kolei wąskotorowej w tym kraju zostało przewidziane znaczące wsparcie finansowe, w połączeniu z innymi projektami – dotyczącymi przyrody i środowiska, zagospodarowania terenu, intermodalności. Obecnie, w regularnej eksploatacji na Węgrzech, znajdują się 22 koleje wąskotorowe, które rocznie obsługują ok. półtora miliona pasażerów - czytamy w raporcie „Koleje wąskotorowe w Polsce. Analiza danych statystycznych za 2024 r.”

Jest szansa na dofinansowanie z budżetu państwa lub Funduszu Kolejowego

A w Polsce? Nad Wisłą od 2020 r. krajowi przedstawiciele zarządów kolei wąskotorowej prowadzą rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie uwzględnienia w programach rozwoju potrzeb kolei wąskotorowych – zarówno w zakresie remontów linii, jak i zakupów taboru.

- Aktualnie w Ministerstwie Infrastruktury trwają prace legislacyjne nad stworzeniem kompleksowych rozwiązań prawnych mających na celu efektywne wsparcie kolei wąskotorowych w Polsce. W ramach proponowanych zmian w ustawie o transporcie kolejowym oraz ustawie o Funduszu Kolejowym przewidziane jest dofinansowanie z budżetu państwa lub z Funduszu Kolejowego działalności przewoźnika kolejowego realizującego przewozy koleją wąskotorową. Dofinansowanie ma uwzględniać koszty związane z realizacją przewozów pasażerskich, koszty zarządzania infrastrukturą kolejową, koszty prowadzenia ruchu kolejowego oraz koszty utrzymania i remontów infrastruktury. Dodatkowo, procedowane zmiany przewidują uwzględnienie kolei wąskotorowej w wieloletnim programie inwestycyjnym - podsumowuje UTK w swoim raporcie.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Fundusz na bon turystyczny będzie większy. Wzrosnąć ma też dostępność programu

Fundusz na bon turystyczny będzie większy. Wzrosnąć ma też dostępność programu

Apple, Meta, Microsoft i Google mogą stracić. Doszło do ważnego przejęcia

Apple, Meta, Microsoft i Google mogą stracić. Doszło do ważnego przejęcia

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu