Prawo jazdy od 17. roku życia
Projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym zakłada wprowadzenie możliwości ubiegania się o prawo jazdy kategorii B już w wieku 17 lat. Jednakże takie prawo jazdy będzie wydawane na okres próbny i z dodatkowymi ograniczeniami. Celem tych zmian jest zwiększenie mobilności młodych osób i ograniczenie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.
W okresie próbnym młodzi kierowcy będą musieli przestrzegać szeregu dodatkowych ograniczeń, takich jak zakaz spożywania alkoholu, ograniczenia prędkości czy zakaz wykonywania przewozu osób taksówką.
Koniec z redukcją punktów karnych za szkolenia
Jedną z bardziej kontrowersyjnych zmian jest propozycja, która uniemożliwi kierowcom redukowanie punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia drogowe poprzez uczestnictwo w szkoleniach. Ministerstwo Infrastruktury zauważa, że obecna możliwość redukcji punktów nie przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Zmiany dla rolników i egzaminatorów
Wśród proponowanych zmian znajdują się również te, które dotyczą zwiększenia dopuszczalnej prędkości poruszania się ciągników rolniczych oraz ograniczeń dla egzaminatorów prawa jazdy. Ministerstwo argumentuje, że ciągniki rolnicze są na tyle bezpieczne, że możliwe jest zwiększenie ich prędkości maksymalnej.
– Ciągniki rolnicze charakteryzują się wysokimi parametrami bezpieczeństwa czynnego i biernego, co przeciwdziała wypadkom drogowym i uzasadnia projektowane zwiększenie dopuszczalnej prędkości poruszania się tych pojazdów – wskazano.
Dodatkowo zmiany mają na celu zwiększenie obiektywizmu w ocenie egzaminowanych przez egzaminatorów, którzy będą mieli większą swobodę decyzyjną.
Planowane zmiany w przepisach dotyczących praw jazdy i ruchu drogowego są odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz dostosowania przepisów do aktualnych warunków i oczekiwań społecznych. Wprowadzenie możliwości uzyskania prawa jazdy w wieku 17 lat ma na celu zwiększenie mobilności młodych ludzi, natomiast zaostrzenie przepisów dotyczących punktów karnych ma przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach. Pozostałe zmiany, takie jak te dotyczące ciągników rolniczych czy pracy egzaminatorów, również wpisują się w tę logikę. Wszystkie te propozycje czekają na dalsze prace legislacyjne, a ich ostateczny kształt będzie znany po przyjęciu projektu przez Radę Ministrów, co planowane jest na I kwartał 2025 roku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
