Prezes Portu Lotniczego Gdańsk sprzeciwia się podwyżce opłat dla linii lotniczych

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Przemyslaw Swiderski
Tomasz Kloskowski, szef Portu Lotniczego Gdańsk ponownie protestuje przeciwko podwyżce opłat dla linii lotniczych, pisząc w tej sprawie do Piotra Samsona, prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Pismo powstało na skutek uaktualnionego planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024. Tomasz Kloskowski uważa, że zaktualizowany dokument dotyczący podwyżek nic w praktyce nie zmienia.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej szykuje podwyżkę opłat w ramach Planu Skutecznego Działania. Prezydenci Trójmiasta nie kryją oburzenia i stanowczo protestują przeciwko zapowiadanym zmianom opłat. W artykule Dziennika Bałtyckiego z 22 września bieżącego roku można przeczytać wystosowany przez nich list do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.

Teraz głos po raz kolejny zabiera szef Portu Lotniczego Gdańsk, Tomasz Kloskowski w związku z uaktualnionym Planem Skutecznego Działania, otrzymanym drogą mailową 10 listopada br.

Podwyżka opłat dla linii lotniczych

W piśmie wystosowanym do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotra Samsona, Tomasz Kloskowski ponownie nie zmienia zdania na temat podwyżki, broniąc przy tym pasażerów.

- Po raz kolejny sprzeciwiam się jakiejkolwiek podwyżce opłat dla linii lotniczych (terminalowej i trasowej) zaproponowanych w tym uaktualnionym dokumencie - oznajmia Tomasz Kloskowski. - Podwyżki te zostaną przeniesione na pasażerów w podwyższonej cenie biletu lotniczego, a pasażerowie są najmniej winni pandemii Covid-19.

Prezes Portu Lotniczego Gdańsk uważa, że podwyższenie jakichkolwiek opłat dla użytkowników branży lotniczej w obecnych czasach jest złą decyzją. Taka postawa będzie równać się podwyżce cen biletów dla pasażerów, przez co może spaść zainteresowanie na usługi lotnicze. Co więcej, Kloskowski informuje o tym, że podmioty rynku lotniczego w dalszym ciągu ponoszą straty na prowadzonej działalności.

- Wydawało mi się, że konsultacje z branżą lotniczą w zakresie podwyżek opłat ATC są jednak po coś, a nie żeby tylko się odbyły - zaznaczał szef Portu Lotniczego Gdańsk. - W pismach, osobistych rozmowach, mediach, a także na spotkaniu sejmowych podkomisji przedstawialiśmy Państwu negatywny wpływ podwyżek opłat ATC na branżę lotniczą, argumenty merytoryczne i nasz sprzeciw w tym zakresie.

Zaktualizowany Plan Skutecznego Działania

- Skandaliczne zaś jest, że zaproponowana w zaktualizowanym PSD stawka opłaty terminalowej dla Strefy 2 (tj. polskich lotnisk regionalnych) jest pod względem wielkości (w przeliczeniu na stawkę jednostkową wyrażoną w EUR) wyższa niż w bogatych krajach Europy Zachodniej jak Francja, Niemcy, Dania, Szwecja, Norwegia, Irlandia czy też biedniejszych krajach południowych Europy Zachodniej, jak Włochy, Portugalia, Grecja, Finlandia, Łotwa, Estonia czy Malta - oznajmia Kloskowski.

- Jak mają polskie porty regionalne konkurować na rynku z innymi lotniskami w Europie i walczyć o przewoźników z taką kulą u nogi w postaci tak wysokich opłat PAŻP? - zwraca się do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. - Jedynym sposobem uniknięcia niniejszego jest dotacja dla PAŻP od właściciela tj. skarbu państwa.

W piśmie możemy przeczytać, że posłowie opozycji złożyli wniosek o uwzględnienie w budżecie Państwa na rok 2022 poprawki budżetowej w postaci przyznania dla PAŻP kwoty 50 mln zł będącej dotacją celową na utrzymanie kosztów obsługi terminalowej na lotniskach regionalnych.

- W uaktualnionym PSD nie ma nawet wzmianki o niniejszym - informuje prezes Kloskowski. - Dodatkowo dokument ten został zmieniony poprzez uaktualnienie prognoz wzrostu ruchu lotniczego w przyszłości. Tym samym wprowadzenie kwoty 50 mln zł do budżetu państwa w postaci dotacji dla PAŻP (obliczonej przy uwzględnieniu wcześniejszych prognoz ruchowych) spowoduje, że kwota ta pozwoli na nie tylko utrzymanie stawki opłaty terminalowej dla 2 strefy na obecnym poziomie, ale nawet na jej obniżenie. O tym również nie wspomniano w dokumencie.

- Podpisuję się pod stanowiskiem linii lotniczych Lufthansa, które zauważa m.in, że „Uaktualniony PSD” pokazuje, że Polska nie osiągnie wskaźnika efektywności ekonomicznej w obu strefach pobierania opłat terminalowych za 2023 i 2024 rok pozostawiając Polskę pod koniec RP3 [przyp. red. - trzeci okres referencyjny] z wyższym kosztem jednostkowym, niż przewidziano w przepisach europejskich - oświadcza Kloskowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Prezes Portu Lotniczego Gdańsk sprzeciwia się podwyżce opłat dla linii lotniczych - Dziennik Bałtycki

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu