Budowa terminala instalacyjnego w Świnoujściu zmierza do końca. Ma być najnowocześniejszy w Europie

Bogna Skarul
Terminal instalacyjny w Świnoujściu. Pracę zakończyć się mają na przełomie 2024 i 2025 r.
Terminal instalacyjny w Świnoujściu. Pracę zakończyć się mają na przełomie 2024 i 2025 r. mat. prasowe/wizualizacje
Inwestycja Zarządu Morskich Portw Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz firmy Orlen Neptun ma być oddana do użytku w zaplanowanym terminie.

Budowa Offshore Wind Terminal Świnoujście przekroczyła półmetek. Niemal wszystkie prace w lądowej części terminalu w Świnoujściu są już rozpoczęte, te najtrudniejsze i czasochłonne zostały zakończone.

- Budowa prowadzana jest zgodnie z przyjętym harmonogramem - zapewnia Mariusz Niedźwiecki, z Biura Relacji Publicznych i Międzynarodowych ORLEN S.A. - Prace zakończą się na przełomie 2024 i 2025 r. W przyszłym roku ruszy również działalność operacyjna.

Przyznaje, że z uwagi na restrykcyjny harmonogram projektu Baltic Power początkowe plany, związane z prowadzeniem pierwszych operacji instalacyjnych dla farmy wiatrowej, musiały zostać zrewidowane.

- Ostatecznie, decyzją udziałowców projektu: ORLEN i Northland Power inwestycja nie będzie realizowana z terminala ORLEN Neptun, co byłoby możliwe jedynie w sytuacji jej wcześniejszego rozpoczęcia (około pół roku) - tłumaczy.

Zapewnia jednak, że inwestycja nadal pozostaje strategicznym rozwiązaniem dla projektów offshore wind Grupy ORLEN oraz innych potencjalnych projektów spółek realizowanych na Bałtyku.

Offshore Wind Terminal Świnoujście będzie posiadał dwa nabrzeża, o długości 246 i 249 m. Ich parametry umożliwią przyjmowanie bardzo ciężkich, wielogabarytowych ładunków. Do terminala ORLEN Neptun będą przybijać największe dostępne na rynku specjalistyczne, ponad dwustumetrowe statki typu jack-up, które są przeznaczone do instalacji turbin o mocy 14 MW i większych.

Offshore Wind Terminal Świnoujście będzie wykorzystywany przy budowie wszystkich kolejnych projektów offshore wind Grupy ORLEN, które powstaną w ramach II fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

- Terminal jest otwarty na współpracę ze wszystkimi deweloperami i może posłużyć, jako port instalacyjny lub marshallingowy nie tylko dla projektów realizowanych na Bałtyku - podkreśla Niedźwiecki. - Ze względu na bardzo dobrą ofertę i atrakcyjną lokalizację (dogodny dostęp kolejowy, lotniczy i drogowy) może świadczyć usługi nie tylko polskim, ale również zagranicznym inwestycjom (np. realizowanym na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich).

Niedźwiecki zapewnia także, że decyzja o budowie terminala instalacyjnego w Świnoujściu pozostaje decyzją o znaczeniu strategicznym dla rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. A jego pierwszym i podstawowym zadaniem było zapewnienie Grupie ORLEN i potencjalnie innym projektom realizowanym w polskiej części Morza Bałtyckiego pewnego terminala instalacyjnego na potrzeby realizacji planu rozwoju sektora offshore wind.

Eksperci twierdzą bowiem, że zarówno na świecie jak i w Europie dostępność terminali instalacyjnych stanowi obecnie jedno z największych wyzwań projektowych.

- Posiadanie własnego, nowoczesnego terminala w znaczącym stopniu ogranicza ryzyko i pozwala na bardziej elastyczne planowanie inwestycji, w tym realizacji 5 kolejnych projektów Grupy ORLEN o mocy ok. 5,2 GW - twierdzi przedstawiciel ORLEN SA. - Inwestycja, choć nie posłuży do budowy projektu Baltic Power pozostaje pierwszym i jednym terminalem instalacyjnym w Polsce, jaki obecnie jest w trakcie budowy. Będzie przy tym nie tylko pierwszym w Polsce, ale i jednym z najnowocześniejszych portów instalacyjnych w Europie.

Offshore Wind Terminal Świnoujście ma łączyć funkcjonalność tradycyjnego terminala instalacyjnego jak i klasycznego portu przeładunkowego. Oznacza to, że jego oferta obejmować będzie zarówno wstępny montaż turbin wiatrowych jak i rozładunek oraz załadunek, a także składowanie elementów wykorzystywanych do budowy farm wiatrowych na Bałtyku.

- ORLEN Neptun rozważa również wykorzystanie jednego z nabrzeży do zadań oferowanych przez port serwisowy - zdradza Mariusz Nieźwiecki.

Na razie w planach jest powstanie trzech, niezależnych od ORLEN-u portów serwisowych dla polskich farm wiatrowych na Bałtyku. Porty serwisowe w Łebie, Władysławowie i Ustce mają być gotowe na koniec II kwartału 2026 roku. A port instalacyjny w Gdańsku na przełomie 2025/26 roku. Będzie on obsługiwać farmy wiatrowe Baltica 2 i 3 rozwijane przez Polską Grupę Energetyczną wspólnie z duńskim Orstedem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wiemy ile osób zginęło w powodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu