Wokół lotnisk powstaną fabryki i osiedla mieszkaniowe? Sprawdziliśmy, czy to możliwe w Poznaniu. Zmiana prawa jest prawdopodobna

Mikołaj Woźniak
Posłowie zajmą się zmianą w prawie, która ma ułatwić budowę na terenach w sąsiedztwie lotnisk.
Posłowie zajmą się zmianą w prawie, która ma ułatwić budowę na terenach w sąsiedztwie lotnisk. Robert Woźniak
Wokół lotnisk będą powstawać fabryki i osiedla mieszkaniowe? Do Sejmu trafił projekt ustawy, która ma ułatwić zabudowę terenów objętych planami generalnymi lotnisk. Jego autorzy przekonują, że nowe prawo przyspieszy rozwój miast, ale jednocześnie nie zakłóci pracy portów lotniczych. Tłumaczą, że problem, który ma rozwiązać zmiana w Prawie lotniczym dotyczy większości polskich miast, które mają w sąsiedztwie lotnisko. Sprawdziliśmy, jak jest w Poznaniu.

Po wakacjach posłowie zajmą się projektem ustawy, która ma ułatwić zabudowę terenów wokół lotnisk. Chodzi zarówno o inwestycje przemysłowe, jak i mieszkalne. Projekt autorstwa Koalicji Obywatelskiej jest podobno uzgodniony wewnątrz obozu rządzącego i ma szansę przejścia. Jego pierwsze czytanie na posiedzeniu Komisji Infrastruktury jest zaplanowane na 11 września.

Sprawdź też:

Autorzy ustawy w uzasadnieniu podkreślają, że obecne prawo ma negatywne skutki dla rozwoju polskich miast przy których zlokalizowane są lotniska. Wszystko przez brak możliwości wydawania decyzji o warunkach zabudowy dla tych terenów, które są objęte tzw. planami generalnymi lotnisk, ale nie ma dla nich uchwalonych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem uchwalanie MPZP jest procesem długotrwałym.

Inicjatywa wyszła ze strony Warszawy, ale problem dotyczy większości polskich miast z lotniskiem na swoim obszarze. Często powoduje to trudności w rozwoju. Przy obecnych przepisach trudno cokolwiek uzgodnić, bo jeśli nie ma planu zagospodarowania – postępowania o wydanie warunków zabudowy są zawieszane. Dotyczy to nie tylko inwestycji prywatnych, ale też publicznych – przekonuje Piotr Kandyba, poseł KO i przedstawiciel grupy posłów, która podpisała się pod projektem.

Zapewnia, że nowe prawo nie zagrozi funkcjonowaniu i bezpieczeństwu lotnisk. Wnioski o warunki zabudowy uzgadniać będzie trzeba z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

Nie ma mowy o budowaniu „zbyt wysoko” – mówi Kandyba.

Czytaj też:

W Warszawie 400, w Poznaniu jeden

Ustaliliśmy, że w samej Warszawie jest obecnie zawieszonych ponad 400 postępowań o wydanie warunków zabudowy w pobliżu lotnisk. W Poznaniu skala problemu jest zupełnie inna.

Do czasu uchwalenia planu miejscowego, zawieszone zostało z urzędu jedno postępowanie dotyczące ustalenia warunków zabudowy, którego lokalizacja objęta jest Planem Generalnym lotniska Poznań-Ławica – podaje Katarzyna Podlewska, zastępczyni dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP.

Z kolei Katarzyna Derda, zastępczyni dyrektora Miejskiej Pracowni Urbanistycznej informuje, że południowa część terenu zajmowanego przez poznański port lotniczy jest już objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a dla pozostałego obszaru jego projekt jest w trakcie opracowania.

Zobacz:

Przedstawiciele miasta dodają jednak, że dotychczasowy plan generalny lotniska Ławica nie określa jednoznacznie granic obszaru, na którym obowiązuje. Trwają więc prace nad jego doprecyzowaniem, a w dalszej perspektywie – aktualizacją do 2043 roku.

Zmiany w prawie lotniczym: „szybsze inwestycje, mniejsza biurokracja”?

Autorzy planowanych zmian w prawie lotniczym utrzymują, że zawarte w nich rozwiązania są oparte o postulaty samorządów reprezentowanych przez Unię Metropolii Polskich.

Planowane zmiany oceniamy pozytywnie. Problem, który jest rozwiązywany w różnym stopniu dotyka naszych miast, ale ponieważ związane jest to realizacją inwestycji na terenach przylegających do lotnisk wszyscy są tym zainteresowani – komentuje Tomasz Fijołek, dyrektor ds. legislacji Unii Metropolii Polskich.

Według niego zmiany, jeśli zostaną wprowadzone, „odblokują procesy inwestycyjne”.

Będą miały pozytywny wpływ na rozwój miast i pozwolą na szybsze realizowanie inwestycji, staną się one bardziej przewidywalne. W praktyce oznacza to mniejszą biurokrację i większą elastyczność w zagospodarowaniu przestrzeni miejskiej, co z kolei przyczyni się do dynamicznego rozwoju obszarów przylegających do lotnisk. Dzięki temu miasta będą mogły lepiej reagować na potrzeby mieszkańców oraz inwestorów – podsumowuje Fijołek.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Te firmy będą zatrudniały w najbliższym czasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu