Spis treści
Mieszkańcy Poznania kontra PLK
Do 2027 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A ma zakończyć realizację projektu modernizacji kolejowej towarowej obwodnicy Poznania. Celem inwestycji są sprawniejsze podróże w aglomeracji poznańskiej, a co się z tym wiąże m.in budowa nowych peronów. Pociągi zatrzymają się w siedmiu nowych lokalizacjach. Wśród nich jest peron w okolicy ul. Starachowickiej w Poznaniu.
Właśnie tu mieszkańcy będą mogli wyruszyć w podróż w stronę Piątkowa oraz Franowa. Pogodzili się oni z faktem budowy peronu, jednak nie chcą pogodzić się z tym, że pomimo kilkuletnich starań, mają nie być zamontowane ekrany akustyczne wzdłuż ul. Górskiej aż do ulicy Warszawskiej leżącej tuż przy torach kolejowych.
- Zgłaszam stanowczy sprzeciw wobec projektu przedstawionego przez PLK. Wynika z niego, że trzy domy zostaną bez ekranów, podczas kiedy reszta zabudowy będzie miała ekrany - pisała Marika Drogla w 2021 roku do rady osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole (AZK).
Kobieta mieszka w jednym z domów przy torach. Marika wraz z innymi mieszkańcami otrzymała poparcie ze strony osiedlowych radnych, którzy 23 sierpnia podczas sesji rady zadecydują w temacie uchwały sprzeciwiającej się działaniom PLK.

Kością niezgody pomiary hałasu
- Cały hałas skumuluje się na naszych działkach. Plany modernizacji przewidują tylko ekrany po stronie zachodniej, dźwięk będzie odbijał się i kumulował hałas - obawia się Marika, która od kilku lat stara się dojść do porozumienia ze spółką.
Kością niezgody są pomiary hałasu.
- Odnosząc się do zastrzeżeń do pomiarów wyjaśniamy, że w ramach analizy akustycznej w dniach 13-14.06.2018 wykonano całodobowe pomiary hałasu przez akredytowane laboratorium – czytamy w piśmie PLK z 2022 roku wystosowanym do kobiety.
Pomiary hałasu przeprowadzono w sześciu lokalizacjach, również przy ul. Górskiej w Poznaniu.
- Wartość równoważnego poziomu dźwięku w porze dziennej dla punktu P04 wyniosła 47,0 dBA, a dla pory nocnej 47,3 dBA – przekazał zarządca infrastruktury. Pomiary mieszczą się w limitach, co oznacza, że tereny nie podlegają ochronie akustycznej.
- Jeszcze parę lat temu był tu zupełnie inny ruch. To się zmienia – przekonuje Marika Drogla.
Dwudniowe badania wykonane na zlecenie mieszkanki dwa lata temu wykazują wielokrotne przekroczenie limitów hałasu. Mowa tu o ponad 70 dBA z września 2022 roku. Mieszkańcy żyjący po drugiej stronie torów mają mieć ekrany akustyczne, natomiast Marika – nie. Kobiecie w Urzędzie Marszałkowskim udało się wywalczyć wykonanie dodatkowych pomiarów hałasu.

"Życia tu nie będzie"
- Najbardziej przerażające jest to, że nie ma z nami żadnych rozmów. Próbowaliśmy się dogadać pokojowo. Mówimy tu o paru metrach ekranów - mówi Drogla.
- Gdy dojdzie do rozbudowy, to hałas będzie większy i życia tu nie będzie - dopowiadają okoliczni mieszkańcy.
W pismach nadsyłanych do kobiety spółka akcentuje, iż w wyniku modernizacji, a co za tym idzie zastosowanie nowych technologii takich jak tłumiki przyszynowe oraz stosowanie tory bezstykowego, emisja hałasu zmaleje. Ma się stać tak do 2030 roku.
- To nam wcale nie pomoże. To co najbardziej hałasuje to przejazdy na zwrotnicach – komentuje mieszkanka.
Ewentualna budowa ekranu akustycznego przy ul. Górskiej wymagałaby wykupu fragmentu prywatnych działek bądź ustanowienia służebności gruntowej.
- W ramach modernizacji kolejowej obwodnicy Poznania, przewidujemy budowę ekranów akustycznych w miejscach określonych w decyzji środowiskowej. Wydanie decyzji przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska poprzedziła szczegółowa analiza akustyczna. Na tej podstawie wskazano konkretne miejsca, w których konieczny jest montaż barier dźwiękochłonnych. Badania były wykonywane także przy ul. Górskiej, jednakże nie stwierdzono tam przekroczenia norm - przekazuje Radosław Śledziński zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
