Spis treści
Wielkie wizje dla Poznania Głównego
W ubiegłym roku, wśród wielu pomysłów na rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce, znalazła się koncepcja budowy nowego dworca Poznań Główny. Projekt ten, szacowany na około 5 miliardów złotych, wzbudził wiele kontrowersji, głównie ze względu na ogromne koszty, jakie miałby pochłonąć. Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, wyraźnie zaznacza, że na obecnym etapie środki na tę inwestycję nie zostały zabezpieczone w żadnym krajowym programie finansowym.
- Nie mamy takich pieniędzy - mówi w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl.
Malepszak podkreśla, że pomimo braku funduszy, projekt nie zostanie od razu odrzucony. Ministerstwo wraz z PKP PLK planuje przeprowadzić dokładną analizę potrzeb oraz możliwych do realizacji działań, które mogłyby usprawnić funkcjonowanie istniejącej infrastruktury bez konieczności angażowania tak znacznych środków finansowych.
Znaczenie dla miasta i regionu
Poznań Główny to kluczowy węzeł komunikacyjny w zachodniej Polsce, obsługujący dziennie blisko 70 tysięcy pasażerów. Prognozy wskazują, że liczba ta ma wzrosnąć do 93 tysięcy w roku 2050. Malepszak zauważa, że nawet jeśli liczba pasażerów przekroczyłaby 100 tysięcy, nie uzasadnia to automatycznie realizacji projektu o takiej skali.
- Nawet jeśli założymy, że w Poznaniu przekroczymy liczbę 100 tysięcy pasażerów dobowo w 2050 roku, to wciąż nie uzasadnia to tak dużej inwestycji.
Wiceminister wskazuje na potrzebę przemyślenia mniejszych inwestycji, które mogłyby znacząco poprawić przepustowość i funkcjonalność stacji, takich jak dodanie nowych peronów czy skrócenie czasu postoju pociągów.
Poszukiwanie efektywnych rozwiązań
W świetle obecnych trudności finansowych, ministerstwo oraz PKP PLK zastanawiają się nad alternatywnymi sposobami rozwoju Poznania Głównego. Malepszak sugeruje, że zamiast skupiać się na kosztownej i czasochłonnej budowie nowego dworca, warto rozważyć mniejsze projekty, które mogą przynieść szybkie i efektywne usprawnienia.
- Popatrzmy więc na mniejsze i tańsze działania, które możemy wykonać znacznie szybciej i łatwiej niż tak dużą inwestycją.
Decyzje dotyczące przyszłości Poznania Głównego nie zostały jeszcze podjęte. Wiceminister zapowiada, że każdy projekt zostanie dokładnie przeanalizowany, a wszelkie działania będą opierać się na twardych danych i symulacjach przepustowości oraz liczby pasażerów.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Tu dojedziesz z Poznania w jeden dzień pociągiem - Praga, Wi...
Turystyczna Wielkopolska - Gniezno:
