Producenci piwa zyskali dzięki Euro 2012

mfranczak
sxc.hu
Mistrzostwa Euro 2012 będą procentować przez lata. Zyska nie tylko główny sponsor imprezy, ale też wszyscy producenci piwa – twierdzą przedstawiciele branży.

Jesteśmy w światowej czołówce. Polacy spożywają 95 litrów piwa rocznie – to piąte miejsce na liście.
W ubiegłym roku w Polsce sprzedaż piwa osiągnęła poziom 36 mln hl, co oznacza pięcioprocentowy wzrost względem 2010 roku i jest to najwyższy skok od 2007 roku. Osiągamy górny pułap, dlatego nawet tak duża i piwna impreza, jak Euro 2012, pozwoli jedynie na zwiększenie obrotów o 1,5 proc. w tym roku.

Podobnie nieduży pod względem wzrostów sprzedaży efekt miał miejsce cztery lata w Austrii (która jest również w czołówce krajów o największym spożyciu piwa). Dla odmiany – osiem lat temu w Portugalii, której mieszkańcy nie są najaktywniejszymi piwoszami, mistrzostwa w piłce nożnej przyniosły aż osiemnastoprocentowy wzrost obrotów branży.

Maj świetny, czerwiec nieco gorszy
Mimo że wzrost spożycia piwa w trakcie Euro globalnie nie był duży, producenci nie narzekają na ten sezon.
– W maju zanotowaliśmy wzrost sprzedaży, szczególnie naszych największych marek, jak Tyskie, Lech, Żubr oraz Redd’s – mówi Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej. – Wpływ na to miały trzy przyczyny. Pierwszy to pogoda – było dużo upalnych dni. Po drugie, wprowadziliśmy liczne nowości i promocje – chociażby Piąty Stadion. Trzeci powód to rozgrywki piłkarskie – hurtownicy zamawiali więcej piwa w związku z mistrzostwami oraz zbliżającym się sezonem wakacyjnym.
Kompania Piwowarska nie prowadzi detalicznej sprzedaży, ale sprzedaje piwo do dystrybutorów (hurtu), skąd produkt trafia do detalistów. Z tego względu zwiększenie zapotrzebowania na piwo wpływa na poziom sprzedaży z wyprzedzeniem.
– Dlatego nasza sprzedaż rośnie wówczas, gdy handel spodziewa się zwiększonego zainteresowania naszym produktem w kolejnych tygodniach. Dla nas ta najwyższa sprzedaż przypadła właśnie na maj – wyjaśnia Paweł Kwiatkowski.

Wyniki sprzedaży w czerwcu już nie są tak rekordowe i nie bez znaczenia była tutaj także kapryśna pogoda. Jednak Kompania Piwowarska ciągle liczy na wzrosty.
– Lipiec i sierpień to szczyt sezonu, który ostatnimi laty przedłuża się także o ciepły wrzesień, a największa promocja marki Tyskie Piąty Stadion wciąż trwa – mówi Paweł Kwiatkowski. – Obejmuje ona także Igrzyska Olimpijskie (marka Tyskie jest sponsorem Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej). Jeśli pogoda nie pokrzyżuje nam planów, to spodziewamy się dalszych wzrostów.

Milion kubków w przerwie meczu
Sponsorem Euro 2012 był Carlsberg. Ta firma to prawdziwy wyjadacz, jeżeli chodzi o sponsoring imprez sportowych – patronowała siedmiu ostatnim Mistrzostwom Europy.  Zdaniem przedstawicieli Carlsberga, rozgrywki Euro 2012 spełniły  – i przekroczyły – ich oczekiwania.
W przerwie meczu finałowego na stadionie w Kijowie sprzedano ponad milion kubków piwa tej marki – w strefach kibica oraz innych miejscach publicznych, w których transmitowano mecz. Sprzedaż piwa na ośmiu stadionach przekroczyła wartość odnotowaną podczas mistrzostw sprzed czterech lat aż o 40 proc.
– Sam turniej to zaledwie 23 dni, jednak Euro dla branży piwowarskiej trwało znacznie dłużej. Kampanie reklamowe nawiązujące do mistrzostw prowadzone były już od 2011 roku – mówi Paweł Rabantek, z firmy Ciszewski Marketing Sportowy.

Wszyscy zyskują
Euro okazało się sukcesem zarówno dla sponsora imprezy, czyli Carlsberga, Kompanii Piwowarskiej, jak także sponsora reprezentacji Polski, czyli Warki. Swoje żniwo zgarnęły także sieci handlowe – i to nie tylko te, które handlowały piwem, lecz również sprzedające sprzęt RTV. Zanim Polska reprezentacja odpadła z mistrzostw, notowano bardzo duży wzrost sprzedaż y telewizorów.

Skutki euro branża piwna będzie odczuwać jeszcze długo. Producenci piwa liczą na to, że zmienią się nawyki Polaków. Bo na razie tylko 15 proc. piwa pijemy ze znajomymi w pubach i klubach. Tymczasem w Europie Zachodniej lokale rozprowadzają niemal 70 proc. sprzedawanego piwa. Jest więc, co nadrabiać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Producenci piwa zyskali dzięki Euro 2012 - Kurier Poranny

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu