Przed nami letni sezon lotniczy. Sprawdź, kiedy przysługuje ci odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot. O jakich kwotach mowa?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Przed nami sezon letnich podróży lotniczych. W ciągu dwóch letnich miesięcy ubiegłego roku 30 proc. rejsów z polskich lotnisk zostało zakłóconych, a tylko w lipcu i sierpniu odwołano ponad 240 lotów. Jednak pasażerowie nie znają swoich praw i dotyczy to nie tylko Polski. 85 proc. pasażerów lotniczych nie wie o swoich prawach, więc ich nie egzekwuje. – Ponad 47 tys. podróżującym z polskich lotnisk, zgodnie z unijnymi przepisami, należy się rekompensata za opóźniony lub odwołany lot – mówi nam Tomasz Pawliszyn, AirHelp.

Spis treści

30 proc. rejsów z polskich lotnisk w 2022 roku zostało zakłóconych

Jak wynika z letnich statystyk AirHelp za 2022, do samolotów startujących w lipcu i sierpniu z polskich lotnisk wsiadło ponad 2,5 miliona osób. 70 proc. rejsów zrealizowanych było na czas, co oznacza, że ponad 1,7 miliona pasażerów podróżowało zgodnie z planem.

Wspomniane statystyki pokazują jednak, że 30 proc. rejsów z polskich lotnisk zostało zakłóconych, z czego 2 proc. lotów odbyło się z ponad trzygodzinnym opóźnieniem. Z kolei w dwa wakacyjne miesiące odwołano 242 loty. Zdarzenia te pokrzyżowały plany ponad 800 tysiącom podróżnych.

Ze statystyk za ubiegły rok wynika, że ponad 47 tysiącom podróżującym z polskich lotnisk, należy się rekompensata za opóźniony lub odwołany lot.
Ze statystyk za ubiegły rok wynika, że ponad 47 tysiącom podróżującym z polskich lotnisk, należy się rekompensata za opóźniony lub odwołany lot. Karolina Misztal/ Polska Press

– Znamy statystyki za ubiegły rok, które pokazują, że ponad 47 tysiącom podróżującym z polskich lotnisk, zgodnie z unijnymi przepisami chroniącymi prawa pasażerów lotniczych, należy się rekompensata za opóźniony lub odwołany lot – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.

Jak wyjaśnia, jeżeli w ciągu ostatnich trzech lat nasz lot był opóźniony lub odwołany bądź też odmówiono nam wejścia na pokład, mamy prawo do odszkodowania w wysokości nawet do 600 euro. – Niestety w Polsce, jak i w całej Europie pasażerowie zazwyczaj nie znają swoich praw. Według naszych badań około 85 proc. pasażerów nie zna swoich praw – podaje i przyznaje, że jest to związane przede wszystkim z brakiem dostępnych informacji.

– Część podróżnych uważa, że nie przysługują im żadne prawa, część o nich słyszała, ale jednocześnie ma niewielką wiarę w to, że uda im się coś dzięki nim odzyskać – mówi.

Jakie prawa przysługują pasażerom?

Jak tłumaczy, jeśli spóźnimy się na połączenie z powodu opóźnionego lotu, obowiązkiem linii lotniczej jest znalezienie zastępczego lotu do miejsca docelowego. Ponadto, pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot na mocy europejskiego prawa. Jeśli czas przybycia do miejsca docelowego przekracza czas określony na zakupionym przez nas bilecie o ponad trzy godziny, możemy ubiegać się o kwotę odszkodowania do 600 euro. – W przypadku 4-osobowej rodziny robi się nam już dość spora kwota – dodaje.

Jak wyjaśnia nam Pawliszyn, wysokość kwoty, której górną granicę ustalono na poziomie 600 euro, zależy od odległości, którą mieliśmy pokonać za pośrednictwem linii lotniczych. I tak podaje, że bliskie odległości, jak np. z Warszawy do krajów sąsiednich, takie odszkodowanie wyniesie 250 euro, w przypadku dalszych lotów, na przykład do Hiszpanii czy Francji lub Włoch, możemy liczyć na 400 euro. Natomiast w przypadku najdalszych destynacji — na Wyspy Kanaryjskie czy do Egiptu, wtedy przysługuje nam pełna kwota w wysokości 600 euro.

– W 2012 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości oświadczył, że pasażerowie linii lotniczych mają prawo do odszkodowania za duże opóźnienia lotów, o ile spełnione są określone warunki. Orzeczenie to było ważnym punktem zwrotnym dla niezadowolonych pasażerów, ponieważ pozwoliło im ubiegać się o rekompensatę – wyjaśnia.

Opóźniony lub odwołany lot. Co powinien zrobić pasażer?

Ekspert podpowiada, że w momencie, w którym wiemy, że nasz lot jest odwołany lub opóźniony, a jesteśmy na lotnisku, pierwsze, co powinniśmy zrobić, to udać się do stoiska odpraw naszych linii lotniczych i dopytać o powód zaistniałych komplikacji, a następnie dopytać co radzą- jak mamy się zachować jako pasażerowie. – Przewoźnik może nas poprosić o chwilę cierpliwości i poczekanie – wyjaśnia.

– Natomiast jeśli znamy powód odwołania i jest on po stronie linii lotniczych, to wtedy powinniśmy się ubiegać o odszkodowanie – tłumaczy. – Zdarza się, że niektóre loty są opóźnione lub odwołane z winy samego lotniska lub ograniczeń w przestrzeni powietrznej, a w takim przypadku odszkodowanie nam nie przysługuje – mówi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie