Biznes.gov.pl jest nie tylko coraz bardziej funkcjonalny, ale też cieszy się coraz większą popularnością. W ciągu ostatniego roku liczba odsłon portalu wzrosła o 86,6 proc., z nieco ponad 8 mln w 2017 roku do ponad 15 mln. O niemal tysiąc proc. wzrosła w ciągu trzech lat działalności Biznes.gov.pl liczba uruchomionych usług (w 2018 roku było ich ponad 200 tys.). Dziś portal oferuje przedsiębiorcom już ponad 300 usług do załatwienia wyłącznie online. Dzięki temu bez wychodzenia z domu lub biura można uzyskać kwalifikacje w danych zawodach i zezwolenia w poszczególnych branżach. Na portalu dostępnych jest ponad 200 na bieżąco aktualizowanych poradników dla przedsiębiorców, 1000 opisów procedur oraz 500 artykułów o tym jak prowadzić biznes (w 2018 roku skorzystało z nich ponad 600 tys. osób – to wzrost o ponad 30 proc. rok do roku).
Efekt trzech lat pracy
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii podsumowało 3-letni etap prac nad projektem. W spotkaniu udział wzięli m.in. wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński oraz Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński, przedstawiciele zespołu projektowego Biznes.gov.pl, przedstawiciele sektora finansowego oraz przedsiębiorcy.
Prace nad portalem Biznes.gov.pl prowadzone były przez 150 osób o różnych specjalizacjach. Nie są to wyłącznie informatycy, prawnicy, ale także eksperci w zakresie prowadzenia biznesu. W tworzeniu rozwiązań udostępnianych na portalu uczestniczyli między innymi specjaliści z MPiT, Krajowej Izby Gospodarczej oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania.
Nowy etap relacji między biznesem a administracją
Biznes.gov.pl rozwijany jest przy współudziale użytkowników. Dla przykładu w ramach akcji #GłosPrzedsiębiorcy zebrano dotychczas ponad 240 pomysłów. Regularnie prowadzone są badania użyteczności i sprawdzane potrzeby użytkowników. Portal będzie w najbliższych latach intensywnie rozwijany, a usługi cyfrowe dla firm będą gromadzone w jednym miejscu. Głównym celem jest większa integracja z rejestrem CEIDG, stworzenie Konta przedsiębiorcy z dostępem do wszystkich usług dotyczących zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej.
– Zależy nam na tym, by przedsiębiorcy, zarówno początkujący jak i prowadzący działalność od kilku lat, mieli w sieci jedno miejsce, w którym będą mogli nie tylko dowiedzieć się o wszystkich uwarunkowaniach związanych z prowadzeniem biznesu, ale także załatwić wszystkie sprawy przez Internet. Elektronizacja przełoży się na szybkość i efektywność działania naszych firm, a tym samym pozwoli na stabilny rozwój polskiej gospodarki – mówi wiceszef MPiT.
– Ostatnie lata to, dzięki działaniom Ministerstwa Cyfryzacji, dynamiczny rozwój usług e-administracji publicznej. Polacy przekonali się, że cyfryzacja ułatwia życie, a sprawy urzędowe można załatwiać z domu, bez wizyt w urzędach – mówi Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński. – Obecnie ze strony gov.pl można się już zalogować i przejść do panelu użytkownika. Jest tam m.in. informacja o dowodzie osobistym, zestawienie informacji o posiadanych samochodach. Do tego wkrótce pojawią się informacje z ksiąg wieczystych i wiele innych. Intensywnie pracujemy nad kolejnym e-usługami – dodaje wiceminister cyfryzacji.
O popularności przygotowanych przez MC e-usług najlepiej świadczą liczby. Oto tylko kilka z nich.
Polacy z Profilem Zaufanym
Coraz więcej Polaków ma Profil Zaufany – obecnie to przeszło 2,6 miliona osób. To ponad osiem razy więcej niż trzy lata temu. W 2018 r. około 2,5 miliona wniosków w programach 500+ i 300+ złożono przez Internet. Do urzędów tą samą drogą trafiło 170 tysięcy wniosków o wydanie dowodu osobistego. Od 1 czerwca 2018 r. – czyli od dnia uruchomienia e-usługi – do dziś rodzice zgłosili online narodziny ponad 27 tysięcy maluchów. Niemal 40 tysięcy osób bez wychodzenia z domu zameldowało się w nowym miejscu zamieszkania. Polacy złożyli też prawie 35 tysięcy wniosków o odpis aktów stanu cywilnego.
Jednymi z najbardziej popularnych e-usług są możliwość sprawdzenia online historii pojazdu oraz liczby punktów karnych. Polacy skorzystali z nich niemal 60 milionów razy!
Według badań Uniwersytetu Warszawskiego, 90% polskich przedsiębiorstw zadeklarowało, że przynajmniej raz skorzystało z e-administracji – to znaczy uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji, pobrało lub złożyło formularz, bądź też odprowadziło składki i podatek VAT. To potwierdza fakt, że przedsiębiorcy coraz bardziej są gotowi na to, żeby kontakt z administracją przebiegał jedynie cyfrowo.
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?