Przedsiębiorcy, którzy zostali dotknięci powodzią, mogą skorzystać z ulgi w płatności składek. Wystarczy, że złożą specjalne oświadczenie potwierdzające, że są ofiarami powodzi. Dzięki temu będą mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku dopiero we wrześniu 2025 roku.
Rzecznik ZUS, Paweł Żebrowski, wyjaśnił, że przedsiębiorcy będą mieli czas do 15 września 2025 roku na uregulowanie tych składek, a odsetki za zwłokę nie będą naliczane. To duże ułatwienie dla firm, które borykają się z trudnościami po klęsce żywiołowej.
Możliwość odroczenia i rozłożenia składki na raty
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą również złożyć wniosek do ZUS o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie ich na raty. Mogą także wnioskować o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. W przypadku zawieszenia realizacji umowy wyznaczony zostanie nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat.
Procedury rozpatrywania wniosków zostały uproszczone, co oznacza, że przedsiębiorcy nie będą musieli dostarczać dokumentów obrazujących ich sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich trzech lat.
Możliwość umorzenia składek
Przedsiębiorcy, którzy opłacają składki na własne ubezpieczenia, mogą także wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności.
Rzecznik ZUS zaznaczył, że chodzi przede wszystkim o przypadki, gdy przedsiębiorca poniósł straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które uniemożliwiłyby opłacenie składek bez narażenia się na poważne konsekwencje finansowe.
Doradcy do spraw ulg i umorzeń
Przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc doradców do spraw ulg i umorzeń, którzy są dostępni w oddziałach ZUS. Numery telefonów do doradców można znaleźć na stronie internetowej zus.pl.
Dodatkowo, od 18 września do 4 października br., w godzinach 8-15, pod specjalnymi numerami telefonu:
- 33 825 31 34,
- i 76 876 45 76,
przedsiębiorcy mogą uzyskać informacje dotyczące ulg w opłacaniu składek.
Obowiązek przekazania dokumentów rozliczeniowych
Żebrowski przypomniał, że płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. W przypadku problemów ze złożeniem dokumentów mogą one zostać przekazane w terminie późniejszym, bez konsekwencji. Brak przekazania dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc spowoduje utworzenie wymiaru składek z urzędu, o czym płatnik zostanie poinformowany na eZUS. Powiadomienie to należy zignorować.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl
Źródło: