Rekordowe wzrosty cen kawy. Filiżanka arabiki będzie luksusem?

Katarzyna Zawada
Opracowanie:
Jak zmiany wpływają na rynek kawy i co czeka nas w przyszłości?
Jak zmiany wpływają na rynek kawy i co czeka nas w przyszłości? Grzegorz Olkowski/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Globalny rynek kawy stoi przed wieloma wyzwaniami. Ceny arabiki i robusty, czyli dwóch najważniejszych gatunków, osiągają historyczne szczyty. Mają to na wpływ m.in. zmiany pogodowe i rosnące koszty produkcji. Eksperci alarmują – sytuacja może utrzymać się przez lata i dotknąć także konsumentów.

Spis treści

Arabika i robusta jeszcze nie były tak drogie

Przemysł szuka nowych rozwiązań, a to wszystko przez wzrosty cen kawy. Arabika w grudniu osiągnęła 7700 dolarów za tonę, to najwyższa cena w ciągu ostatnich dekad. Wzrost o 83 proc. w skali roku jest spowodowany ekstremalnymi zmianami pogody w Brazylii, gdzie susza i upały obniżyły plony. Podobnie robusta wzrosła cenowo o 73 proc. r/r, śrubując wynik 5885 dolarów za tonę. Tu także wpływ miał niestabilny klimat Wietnamu.

Obecnie zapasy kawy realizuje się z wcześniejszych dostaw. Czy to może wpłynąć na inne sektory na rynku? Piotr Marcinkiewicz, partner i dyrektor handlowy w Foodcom S.A., zauważa, że rosnące zapasy to iluzja stabilności.

W rzeczywistości, główni producenci, tacy jak Brazylia czy Wietnam, zmagają się z długotrwałymi problemami strukturalnymi, które mogą wpłynąć na produkcję w kolejnych latach. To nie jest chwilowy problem, ale kryzys, który wymaga głębokich zmian w podejściu branży do upraw i zarządzania dostawami, mówi.

Klienci będą płacić więcej za paczkę kawy?

Dodaje też, że sytuacja może się odbić na klientach. Wzrost cen robusty podwyższy cenę nawet tanich mieszanek kawy, a to odczuje niejeden portfel. Konsumpcja kawy jest wysoka i jeśli będzie się za nią płacić więcej, może to wpłynąć na dostępność produktu na niektórych rynkach.

Kolejnym argumentem przemawiającym za kontynuacją tego trendu jest rosnący popyt. W samej Polsce, w ciągu ostatnich 10 lat, konsumpcja kawy wzrosła o prawie 80%. A i tak mamy potencjał do dalszego wzrostu – przeciętny Polak spożywa 3 razy mniej kawy rocznie niż nasi sąsiedzi ze Skandynawii, podkreśla Marcinkiewicz.

Czy z kryzysu da się wyjść? Eksperci wskazują, że potrzeba długofalowych strategii, aby ustabilizować branżę kawową. Zmian klimatu i rosnących kosztów nie da się obejść, trzeba stawić im czoła i dostosować się tak, aby dostępność produktu nie stała się ograniczona.

Źródło: mat. prasowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu