Rynek motoryzacyjny w Polsce. Jak inflacja i wojna wpłynęły na sprzedaż samochodów?

OPRAC.:
Adam Kielar
Adam Kielar
Agnieszka Kowalko
Agnieszka Kowalko
Jak wojna na Ukrainie i inflacja wpływa na rynek motoryzacyjny w Polsce? Dane portalu autobaza.pl
Jak wojna na Ukrainie i inflacja wpływa na rynek motoryzacyjny w Polsce? Dane portalu autobaza.pl autobaza.pl
Rekordowa inflacja, przerwane łańcuchy dostaw i problemy z dostępnością komponentów nie tylko ograniczyły dostępność nowych samochodów, ale także wpłynęły na wzrost cen aut używanych. Jak wygląda sytuacja na rynku motoryzacyjnym?

W 2022 r. znacząco wzrosła dostępność na rynku droższych modeli samochodów używanych. Z danych serwisu autobaza.pl wynika, że liczba oferowanych aut o wartości od 50 000 zł do 100 000 zł wzrosła o 20 procent w porównaniu do ubiegłego roku. Najwięcej, bo aż o 50 procent przybyło aut z segmentu premium, których wartość przekracza 100 000 zł.

Dlaczego rośnie dostępność samochodów?

Po części jest to wynik inflacji, która wpływa na ceny wszystkich dóbr i usług, także samochodów. Pośrednio również z tego, że na rynku mamy zdecydowanie mniej samochodów tzw. niskobudżetowych. To już kolejny rok, w którym ofert sprzedaży samochodów o wartości od 5 000 zł do 10 000 zł jest zdecydowanie mniej - w 2021 r. ich liczba zmniejszyła się o 36 procent w porównaniu rok do roku, zaś w 2022 r. o 28 procent. Nie bez znaczenia jest wybuch wojny za naszą wschodnią granicą. Najtańsze egzemplarze używanych samochodów są masowo kupowane przez uchodźców, a często także eksportowane przez nich do Ukrainy.

Wojna na Ukrainie pomogła nieco odmłodzić polski rynek aut używanych. Nasi sąsiedzi wykupują te najstarsze (ponad osiemnastoletnie) i najtańsze egzemplarze na pniu. Ich liczba na krajowym rynku zmniejszyła się w 2022 r. średnio o 15% w stosunku do 2021 r. W większości przypadków samochody niskobudżetowe wyprzedają się natychmiast po zamieszczeniu ogłoszenia w serwisie internetowym – podsumowuje Marek Trofimiuk z serwisu autobaza.pl.

Jak wyglądają dane dotyczące importu samochodów?

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy, przed wojną do Ukrainy importowano około 30-50 tys. samochodów osobowych miesięcznie. Po rozpoczęciu działań zbrojnych import został zamrożony, zaś w okresie od kwietnia do czerwca, w związku z przerwanymi połączeniami komunikacji państwowej, władze Ukrainy zniosły cło na auta importowane. Z danych Instytutu wynika, że w 2022 r. Ukraińcy sprowadzili łącznie 404 080 używanych samochodów, z czego aż połowę w okresie bezcłowym. Jest to wynik o zaledwie 24,2 procent gorszy niż w 2021 r.

Eksperci serwisu autobaza.pl obliczyli, że na polskim rynku zmniejszyła się również liczba samochodów w przedziale cenowym między 10 000 a 25 000 zł o 16 procent. O 14 procent natomiast zmalała liczba dostępnych aut z roczników 2003-2006.

– Z jednej strony to dobrze, bo tak zwanych „kopciuchów” na polskich drogach jest mniej, ale z drugiej strony niedobór najtańszych egzemplarzy oraz szalejąca inflacja powodują wzrost cen na rynku aut używanych. Zatem, chcąc kupić dobry pojazd z rynku wtórnego, należy wziąć pod uwagę, że jego koszt będzie o około 21 procent większy niż w 2021 r. – komentuje Trofimiuk.

Zapaść w produkcji nowych samochodów

Rok 2022 r. stanowił wyzwanie także dla rynku nowych samochodów. Branża wciąż jeszcze nie uporała się z post-covidowymi problemami z łańcuchami dostaw, a dodatkowo zmaga się ze zwiększonymi kosztami produkcji wynikającymi z inflacji. Wzrosły nie tylko ceny samych części, ale też opłaty za utrzymanie fabryk, gaz, prąd i inne dodatkowe koszty. Sprzedaż nowych aut mocno spadła. Z danych opracowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w listopadzie 2022 r. na rynek trafiło blisko 26% pojazdów mniej, niż w analogicznym okresie 2021 r., a łączny wynik sprzedaży w ubiegłym roku był o ponad 7 procent niższy.

– Duży spadek sprzedaży wynika nie tylko ze wzrostu cen, ale także z braku dostępności nowych samochodów. Aktualnie czas oczekiwania na auto z salonu wynosi od około sześciu miesięcy do półtora roku w przypadku pojazdów klasy premium. W tej sytuacji kierowcy często decydują się na zakup stosunkowo młodego auta używanego, zamiast czekać na nowe – uważa ekspert.

Co czeka rynek w 2023 r.?

Rok 2023 nie zapowiada spektakularnych zmian w obszarze branży motoryzacyjnej. W związku z trudną sytuacją na rynku, redukcje etatów zapowiedziały między innymi takie firmy jak Cooper Standard, Delphi, Opel, Fiat, Fabryka Łożysk Tocznych Kraśnik, MAN Trucks i MAN Starachowice.

– Pocieszające zdaje się jedynie to, że kryzys związany z dostępnością półprzewodników powinniśmy mieć już za sobą. O ile nic nieprzewidzianego w tym roku się nie wydarzy, producenci, którzy opracowali nowe kanały dystrybucji i pozyskiwania surowców powinni móc dostarczać samochody w coraz krótszym czasie – prognozuje Marek Trofimiuk.

Źródło: autobaza.pl

lena

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rynek motoryzacyjny w Polsce. Jak inflacja i wojna wpłynęły na sprzedaż samochodów? - Portal i.pl

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu