Czytelnicy z okolic Wrocławia poinformowali nas o samolocie od kilku godzin krążącym w okolicach wrocławskiego lotniska, ale zapuszczającym się także nad centrum miasta. Zobaczcie poniżej jego trasę z ostatnich godzin.

Maszyna, która krąży nad Wrocławiem to Beechcraft King Air 350i należący do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Ze względu na swoją barwną kolorystykę nazywany jest popularnie papugą, a na zbliżeniach widać, że na jego kadłubie widnieje zarówno taki napis, jak i wizerunek samej papugi. Samolot ten pełni służbę kontrolno-pomiarową realizowaną przez inspekcję lotniczą Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Beechcraft King Air 350i, którego zakup był kilka lat temu finansowany ze środków Unii Europejskiej, zastąpił wysłużoną maszynę L410 Turbolet. Do czego dokładnie służą podobne samoloty i dlaczego latają w okolicach lotniska przez kilka godzin, w różnych kierunkach?
Otóż Inspekcja Lotnicza sprawuje nadzór nad prawidłową eksploatacją naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu lotniczego, zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego. Urządzeń takich, rozlokowanych pod drogami lotniczymi i na terenie lotnisk, jest w Polsce około stu, znajdują się oczywiście także we Wrocławiu i okolicach. Te urządzenia to:
- systemy lądowania według wskazań przyrządów (ILS),
- radiolatarnie ogólnokierunkowe (VOR i DVOR),
- radiodalmierze (DME),
- radiolatarnie bezkierunkowe (NDB)
- nawigacyjne systemy świetlne i precyzyjne wskaźniki ścieżki schodzenia (PAPI) a także radary.
Inspekcja Lotnicza właśnie przy pomocy "samolotu - papugi" w określonym czasie musi sprawdzić z powietrza poprawność działania tych wszystkich urządzeń, dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Aparatura zamontowana na pokładzie "papugi" przy pomocy specjalistycznego oprogramowania umożliwia odbiór sygnałów nawigacyjnych i ich szczegółową analizę.

Rejestracja wszystkich mierzonych parametrów elektrycznych oraz wykonanie analiz i porównań umożliwia inspektorowi pokładowemu wydanie precyzyjnej opinii na temat stanu kontrolowanego urządzenia w aspekcie wymagań i tolerancji zawartych w fachowych publikacjach i wytycznych wydanych przez polskie władze lotnicze.
Jak można się domyślać, szczegółowość tych pomiarów jest bardzo duża! Właśnie z tego powodu samolot musi przez dłuższy czas pozostawać w powietrzu i latać nad miastem. Oczywiście dla postronnego obserwatora może się to wydawać działaniem bezsensownym. Jednak fakty są takie, że maszyna ta wykonuję konkretne i precyzyjne zadania ważna także dla nas. Bo kiedy my wsiądziemy do rejsowego samolotu, chcielibyśmy być w powietrzu maksymalnie bezpieczni. Prowadzone przez papugę pomiary, z pewnością przyczyniają się do tego!
ZOBACZ TAKŻE:
