- Aby zapewnić rentowność oraz dostęp do konkurencyjnych i zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności, koncern Scania zdecydował o stopniowym wygaszaniu części produkcji i zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w Słupsku, w firmie Scania Production Słupsk S.A., w pierwszym kwartale 2024 roku. Głównym elementem nowej strategii jest koncentracja na budowie podwozi – zakład produkcji podwozi typu K w Kobylnicy koło Słupska będzie pracował bez zmian. Scania w dalszym ciągu będzie oferować klientom kompletne autobusy, które opierają się na najmocniejszych stronach firmy: systemie modułowym, rozległej globalnej sieci serwisowej oraz dobrej współpracy z producentami nadwozi na rynku lokalnym i światowym - poinformowała firma w oficjalnym komunikacie.
- Decyzja motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów. Przekłada się to na spadek liczby zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu. Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa, i choć sytuacja na rynku stopniowo się normuje, tempo odbudowy jest niewystarczające. Ponadto, planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości - informuje Scania.
Scania Production Słupsk S.A. jest obecnie miejscem pracy dla 1047 osób zatrudnionych w dwóch lokalizacjach – zakładzie produkcji nadwozi autobusów przy ul. Grunwaldzkiej 12 w Słupsku (847 pracowników) oraz zakładzie produkcji podwozi typu K w Kobylnicy koło Słupska (200 pracowników).
Decyzja o zamknięciu produkcji dotyczy wyłącznie zakładu w Słupsku. Nie wpływa ona na produkcję prowadzoną przez Scania w Kobylnicy koło Słupska.
Wszyscy pracownicy objęci planowanymi zwolnieniami otrzymają należne prawem świadczenia. Oprócz wykraczających ponad obowiązek prawny odpraw, firma przygotowuje wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych oraz inne świadczenia.
Do tematu wrócimy.
