Sejm przyjął nowelizację dotyczącą nomenklatury scalonej

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
Sejm zatwierdził nowelizację ustawy, której celem jest wprowadzenie do polskiego prawa przepisów unijnych dotyczących nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej.
Sejm zatwierdził nowelizację ustawy, której celem jest wprowadzenie do polskiego prawa przepisów unijnych dotyczących nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej. Adam Jankowski
Sejm zatwierdził nowelizację ustawy, której celem jest wprowadzenie do polskiego prawa przepisów unijnych dotyczących nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej. Nowe regulacje mają kluczowe znaczenie dla zgodności z unijnymi normami.

Spis treści

Nowelizacja ustawy przeszła przez Sejm

W głosowaniu nad ustawą wzięło udział 380 posłów, z czego jeden był przeciwny, a 14 wstrzymało się od głosu. Kolejnym krokiem będzie rozpatrzenie nowelizacji przez Senat. Zmiany w ustawie mają na celu dostosowanie polskiego prawa do unijnych przepisów dotyczących nomenklatury scalonej.

Wprowadzenie unijnego rozporządzenia

Podstawowym celem nowelizacji jest uwzględnienie w polskim prawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) dotyczącego nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej, które wejdzie w życie 20 listopada br. Rozporządzenie to będzie obowiązywać bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich UE od 1 stycznia 2025 roku. Jego celem jest wsparcie unijnej Wspólnej Taryfy Celnej oraz dostarczenie bardziej precyzyjnych danych statystycznych dotyczących handlu wewnątrz UE oraz między UE a resztą świata.

Zmiany w kodach CN dla oleju napędowego

Jednym z kluczowych elementów nowelizacji jest zmiana kodu CN (Combined Nomenclature, Nomenklatury Scalonej) dla oleju napędowego czystego. Dotychczasowy kod CN 2710 19 43 zostanie podzielony na dwa nowe kody: CN 2710 19 42 dla oleju napędowego o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80% masy oraz CN 2710 19 44 dla pozostałych olejów napędowych.

Dostosowanie polskiego prawa

Ministerstwo dokonało przeglądu polskiego ustawodawstwa, identyfikując przepisy, które odwołują się do kodu CN 2710 19 43. Bez odpowiednich zmian, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku, przepisy te byłyby niespójne z unijnym rozporządzeniem. Zmiany dotyczą szeregu ustaw, w tym ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Prawa ochrony środowiska, ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o efektywności energetycznej.

Reguły przejściowe i nowe normy

W nowych przepisach zaproponowano również wprowadzenie reguł przejściowych dla przyszłych zmian w kodach CN, co ma ułatwić ich wdrażanie do porządku krajowego. Dotyczy to ustaw takich jak Prawo energetyczne oraz ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego, a także zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym. Zmiana ta ma umożliwić m.in. ustanowienie norm do badań jakości odrębnie identyfikowanych paliw i przeprowadzanie kontroli ich jakości. (PAP)

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu