Skutki zdrowotne pracy zdalnej. Aż 33 proc. osób narzeka na problemy ze zdrowiem psychicznym, w tym stres i lęk

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Praca zdalna dla wielu osób nie jest wcale ułatwieniem a wręcz utrapieniem i przeszkodą. 42 proc. badanych przyznało, że odczuwa presję związaną z osiągnięciem norm wydajnościowych, 41 proc. skarży się na wykonywanie nużących i rutynowych zadań i przytłaczającą ilość pracy.
Praca zdalna dla wielu osób nie jest wcale ułatwieniem a wręcz utrapieniem i przeszkodą. 42 proc. badanych przyznało, że odczuwa presję związaną z osiągnięciem norm wydajnościowych, 41 proc. skarży się na wykonywanie nużących i rutynowych zadań i przytłaczającą ilość pracy. Szymon Starnawski / Polska Press
Udostępnij:
Izolacja społeczna, niepewność dotycząca przyszłości, poczucie zagrożenia uwypukliły nasze od dawna skrywane lęki i obawy. Wypalenie zawodowe, stres, presja na wyniki – z tymi problemami wielu pracowników borykało się od dawna, ale pandemia znacząco je nasiliła. 70 proc. ankietowanych odczuwa w tym roku większy stres i lęk w pracy niż w jakimkolwiek wcześniejszym okresie.

Więcej czasu dla siebie, lepszy balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym? Badanie przeprowadzone przez Oracle oraz Workplace Intelligence, pokazuje, że praca zdalna obok zalet, ma też i wiele wad. Choć w ciągu ostatnich 6 miesięcy produktywność pracowników poszybowała w górę, to aż 84 proc. z nich zmaga się z wieloma trudnościami. Aż 33 proc. narzeka na problemy ze zdrowiem psychicznym, w tym stres i lęk.

Praca zdalna: samotność, wypalenie, bezsenność i pogorszenie relacji?

Firmy przebadały ponad 12 tys. osób w 11 krajach. 89 proc. ankietowanych pracowało zdalnie. To zatrudnieni na pełny etat pracownicy działów kadr, IT, sprzedaży, marketingu, inżynierii, PR, komunikacji, etc. z najróżniejszych branż. Wyniki nie pozostawiają wątpliwości: tak zachwalana w ostatnim czasie praca zdalna ma nie tylko szereg wad, ale niesie też negatywne konsekwencje.

Ciemne strony pracy zdalnej

84 proc. ankietowanych przyznaje, że zmaga się z trudnościami podczas pracy zdalnej. To m.in. brak rozgraniczenia pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym (41 proc.) oraz problemy związane ze zdrowiem psychicznym, w tym stres i lęk (33 proc.). Ponad 40 proc. badanych stwierdziło, że przekłada się to na spadek produktywności i częstsze podejmowanie złych decyzji.
Analizując wyniki, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że praca zdalna dla wielu osób nie jest wcale ułatwieniem a wręcz utrapieniem i przeszkodą. 42 proc. badanych przyznało, że odczuwa presję związaną z osiągnięciem norm wydajnościowych, 41 proc. skarży się na wykonywanie nużących i rutynowych zadań i przytłaczającą ilość pracy. Aż 35 proc. badanych pracuje miesięcznie o ponad 40 godzin więcej niż przed pandemią, a 25 proc. z powodu przepracowania cierpi na wypalenie zawodowe.

Co bardzo bardziej istotne, negatywne konsekwencje pracy zdalnej przekładają się też na życie osobiste.

Tego zdania jest aż 85 proc. ankietowanych. Wśród największych problemów wymienia się bezsenność (40 proc.), zły stan zdrowia fizycznego (35 proc.), mniejsze zadowolenie z życia osobistego (33 proc.), pogorszenie relacji rodzinnych (30 proc.) i izolację od przyjaciół (28 proc.).

CZYTAJ DZISIAJ. Kliknij i przeczytaj!

- Ten rok był bardzo trudny dla wszystkich. Izolacja społeczna, niepewność dotycząca przyszłości, poczucie zagrożenia uwypukliły nasze od dawna skrywane lęki i obawy. Wypalenie zawodowe, stres, presja na wyniki – z tymi problemami wielu pracowników borykało się od dawna, ale pandemia znacząco je nasiliła. 70 proc. ankietowanych odczuwa w tym roku większy stres i lęk w pracy niż w jakimkolwiek wcześniejszym okresie. To bardzo alarmujące dane, tym bardziej, że stojąc w obliczu drugiej fali pandemii, trzeba liczyć się z niższą wydajnością pracowników czy wręcz ich zawodową absencją. To bardzo duże wyzwanie nie tylko dla działów HR, ale dla gospodarki. Ta sytuacja może mieć duży wpływ na niższe PKB – komentuje Tomasz Bochenek, dyrektor generalny Oracle Polska.

Technologie odciążą służbę zdrowia?

Badania pokazują wprost, że pracownicy oczekują od pracodawców pomocy w rozwiązaniu ich problemów. Takiego zdania jest aż 83 proc. pracowników. Ale, co ciekawe, wolą oni, by zaprząc do tego technologie a nie ludzi.
Badani przyznają, że technologie pomogłyby im w realizacji zadań i odciążeniu od rutynowych czynności. Pracownicy oczekują jednak także pomocy psychologicznej. Wśród technologii, które mogłyby im pomóc wymieniono m.in. samoobsługowy dostęp do zasobów w zakresie opieki zdrowotnej (36 proc.), dostęp do usług psychologicznych (35 proc.), narzędzi do prewencyjnego monitorowania stanu zdrowia (35 proc.), aplikacji zdrowotnych i medytacyjnych (35 proc.) oraz chatbotów udzielających odpowiedzi na pytania związane ze zdrowiem (28 proc.).
- Co ciekawe, pracownicy, którzy potrzebują porady i wsparcia dla swojego zdrowia psychicznego, wolą korzystać z pomocy technologii, a nie ludzi. To duża zmiana. Wynika ona częściowo z oswojenia się z technologią w czasie pandemii oraz jej dostępności. O godzinie 2 nad ranem cierpiąca na bezsenność osoba nie zawsze jest w stanie porozmawiać przez telefon z człowiekiem, szczególnie dziś, gdy służba zdrowia jest tak obciążona, natomiast technologie są dostępne przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Roboty też nie oceniają tak jak robią to ludzie – analizuje Tomasz Bochenek, dyrektor generalny Oracle Polska.

Oracle oraz Workplace Intelligence zapytali także o doświadczenia pracowników z nowymi technologiami. Wyniki są bardzo optymistyczne. Ankietowani przyznają, że technologia pomogła im w sprawniejszym wykonywaniu pracy (31 proc.) oraz zmniejszyła stres pomagając w określaniu priorytetów zadań (27 proc.). Pomogła też większości pracowników w skróceniu tygodnia pracy (51 proc.) i wydłużeniu urlopu (51 proc.). Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że technologia zwiększa wydajność (63 proc.), podnosi zadowolenie z pracy (54 proc.) i poprawia ogólne samopoczucie (52 proc.).

Badanie objęło ludzi w wieku od 22 do 74 lat. W ankiecie wzięło udział 12 347 respondentów z całego świata.

Chcesz być szybko i dobrze poinformowany w sprawie pieniędzy: zarabiania, oszczędzania, wydawania, inwestowania? Zapewniamy szybkie informacje, analizy i porady ekspertów. Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Wtedy wszystkie godne Twojej uwagi nowości i porady znajdziesz na swojej osi czasu bez zbędnego szukania. Naprawdę warto!

Zakupy róbmy racjonalnie a nie emocjonalnie KOMENTARZ

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie