SMS przypomina o wizycie u lekarza

Zbigniew Biskupski AIP
Paweł Relikowski
Długi czas oczekiwania w kolejce do lekarzy specjalistów, a z drugiej strony nieodwołane wizyty i marnujące się terminy to problem nie tylko publicznej służby zdrowia. Aby minimalizować straty powodowane nieobecnościami pacjentów na zaplanowanych wizytach oraz usprawnić system obsługi pacjentów, zarówno oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia jak i prywatne placówki medyczne wprowadzają komunikację SMS.

Jedną z metod na zmniejszenie liczby niewykorzystanych wizyt u lekarzy jest przypominanie pacjentom o nadchodzącym terminie konsultacji lub zabiegu. Efektywnie jest wysyłać tego typu powiadomienia SMS-em. Według badań aż 99 proc. wiadomości SMS jest odczytywanych przez odbiorców, a z kolei 99 proc. z nich – już w ciągu trzech minut od wysłania. Dzięki temu ryzyko, że wiadomość o zbliżającej się wizycie u lekarza zostanie przez odbiorcę SMS-a przegapiona, jest minimalne.

Oddziały NFZ wysyłające SMS

Z podobnego rozwiązania korzysta już kilka oddziałów NFZ, m.in. podlaski, wrocławski, lubelski i mazowiecki. SMS-y z przypomnieniem o wizycie wysyłają też największe prywatne przychodnie w Polsce: Medicover, Luxmed, Scanmed. Wiadomości o wizycie otrzymują także pacjenci rejestrujący się do lekarza za pośrednictwem serwisu ZnanyLekarz.pl – w zależności od tego, jak odległy jest termin konsultacji, dostają nawet do czterech powiadomień SMS, a wcześniej – po dokonaniu rejestracji – maila z potwierdzeniem. Jak twierdzą właściciele serwisu, dzięki powiadomieniom SMS nawet do 65 proc. pacjentów mniej zapomina o zaplanowanej wizycie.

SMS stwarza także możliwość komunikacji dwukierunkowej. Pacjent, który odbiera wiadomość, może otrzymać możliwość szybkiego odwołania wizyty, np. odsyłając na numer nadawcy SMS-a o treści „NIE”. Pacjent może również otrzymać w SMS-ie skrócony link do swojego konta w przychodni, gdzie może z poziomu urządzenia mobilnego zarządzać swoimi wizytami. – Jest to o tyle funkcjonalne, że link wysłany SMS-em jest klikany przeciętnie w 45 sekund od otrzymania wiadomości – zauważa Andrzej Ogonowski. Warto jeszcze podkreślić, że powiadomienia SMS są także wygodnym rozwiązaniem dla osób starszych. O ile seniorzy rzadko korzystają ze smartfonów i aplikacji mobilnych, to jednak wielu z nich bez problemu obsługuje podstawowe funkcje telefonów komórkowych, w tym odbieranie i wysyłanie SMS-ów.
Wiadomości tekstowe mogą być wykorzystywane również do informowania pacjentów o możliwości odebrania wyników badań lekarskich, co ułatwia życie zwłaszcza osobom przewlekle chorym. Możliwe jest także uruchomienie specjalnego numeru odbiorczego, pod który pacjenci mogą wysyłać SMS-owe prośby o przełożenie wizyty, co oszczędza czas i pieniądze zarówno ich samych jak i przychodni.

Czytaj też:
https://strefabiznesu.pl/od-esklepow-oczekujemy-darmowej-dostawy-we-wtorek-stanie-sie-ona-standardem/ar/c3-11512960

SMS poprzez swoją dostępność i niskie koszty stwarza możliwość skutecznej komunikacji dla przychodni. Jednocześnie pacjent, któremu ułatwia się kontakt z lekarzami, jest bardziej skłonny powrócić do takiego zakładu opieki zdrowotnej. Należy tylko pamiętać, aby komunikacja na linii placówka służby zdrowia – pacjent dotyczyła opieki zdrowotnej, nie była wyłącznie marketingiem dodatkowych usług oferowanych przez przychodnię, a powiadomienia były wysyłane do tych pacjentów, którzy wcześniej wyrazili na to zgodę – do czego warto ich zachęcać.

Skuteczna komunikacja z pacjentem

Wykorzystanie jej do wymiany informacji z pacjentem w przychodniach i prywatnych gabinetach lekarskich oszczędza czas i pieniądze, wzbudza też w osobach korzystających z przychodni przekonanie, że lekarzom naprawdę zależy na ich zdrowiu.

Branża medyczna powinna być traktowana w sposób szczególny i narzędzia marketingowe, takie jak komunikacja mobilna, powinny być tu dobierane z wyczuciem i szczególną ostrożnością. Wszystkie zabiegi promocyjne powinny mieć przede wszystkim na względzie dobro pacjenta. Łatwo bowiem w pogoni za zyskiem traktować gabinet czy prywatną przychodnię lekarską jak zwykły punkt usługowy i zapomnieć, jaki jest sens istnienia zawodu lekarza.

– Chcąc zwiększyć satysfakcję pacjentów, należy raczej zapomnieć o agresywnym marketingu, a zamiast tego postawić na skuteczną komunikację i wysoki poziom obsługi klienta – zwraca uwagę Andrzej Ogonowski, Brand & PR Director w SMSAPI.pl, platformie do masowej wysyłki SMS, MMS i VMS.

Jedną z podstawowych funkcjonalności komunikacji SMS stosowanej przez przychodnie jest powiadamianie pacjentów o nadchodzących wizytach. Nieodwołane wizyty są bardzo dużym problemem w służbie zdrowia. Przykładowo według danych NFZ na Mazowszu w pierwszym kwartale bieżącego roku około 8,5 tysiąca pacjentów zapisanych na zabiegi i wizyty u lekarzy specjalistów ostatecznie na nich się nie pojawiło. Co szczególnie istotne, najwięcej pacjentów nie skorzystało z wizyty u ortopedy i kardiologa, czyli u specjalistów, do których kolejki są najdłuższe.

Z kolei opolski oddział NFZ podaje, że tylko w marcu tego roku pacjenci opuścili 2 tysiące planowych wizyt. W skali roku to prawie 25 tysięcy zmarnowanych terminów! Nieodwołane wizyty to wymierna strata finansowa dla przychodni, w której przyjmuje lekarz. Pieniądze od NFZ idą bowiem tylko za tym pacjentem, który stawił się na wizytę.

Obejrzyj:
https://strefabiznesu.pl/polska-rodzina-wyda-na-swieta-wiecej-niz-przed-rokiem/ar/c3-11513286

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Te firmy będą zatrudniały w najbliższym czasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Emiliia

Dobrze, że są takie aplikacje wspomagające pracę rejestracji. Niżej ktoś wspominał o aplikacji Medidesk. Również uważam, że jest naprawde dobra. Medidesk przeprowadza również audyty pracy rejestracji, są darmowe. Będzie to infomacja co zmienić, jak pracować dalej itd. Wszystko po to, by jeszcze bardziej troszczyć się o pacjentów.

l
lakonda
Bardzo fajne rozwiązanie jak najbardziej. Żeby to też wszystko sprawnie szło to przydałaby się także aplikacja Medidesk do monitorowania zgłoszeń w czasie rzeczywistym. Ogromne udogodnienie dla rejestracji , przyspiesza umawia na wizyty, w dodatku komfort dla pacjentów bo nawet jeśli się do przychodni nie dodzwonią od razu, to po chwili otrzymają telefon zwrotny
S
Sylwia_Bom
Jako rejestratorka jestem zadowolona z oprogramowania Medfile, wszystkie opisane funkcje typu powiadomienia sms, zarządanie grafikiem pracy lekarzy i specjalistów, prowazenie dokładnej dokumentacji medycznej pacjentów w postaci elektronicznej - wszystko to zapewnia program. Nasza przychodnia korzysta już kilka tygodni, także z rejestracji online i zmniejszyły nam się kolejki do rejestracji.
K
Kardiolog Lucynka
Jeśli chodzi o powiadomienia SMS moim faworytem jest program Medfile. Nie dość, że aktywacja pakietu to bardzo tania sprawa to mój pacjent otrzymuje powiadomienie w momencie zapisania się na wizytę oraz jeden dzień przed nią, tak by o niej nie zapomniał. Medfile posiada również rejestrację online, z której korzystam i osobiście polecam. Jest to świetne rozwiązanie. Dajesz pacjentowi trochę samodzielności, a sobie ciut czasu na odpoczynek.

M E D F I L E - polecam wszystkim lekarzom, którzy jeszcze nie wybrali odpowiedniego programu dla siebie !
I
Iwona
Ja polecam oprogramowanie Medfile, przede wszystkim dlatego, że posiada dobry diagram fizjoterapeutyczny, co pozwala na wygodną pracę z pacjentem w rozpoznawaniu jego dolegliwości.
S
Stomatolog Ania
Ja korzystam z programu Medfile, który pozwala właśnie na wysyłanie do pacjentów SMSów z prośbą o potwierdzenie wizyty. Bardzo mi zależało na tej funkcji i długo szukałam programu, który taką by miał. Zdecydowałam się na Medfile i jestem bardzo zadowolona.
k
karniszek
smsy przypominające są dobre dla obu stron. ja też prowdzę biznes i przypominam moim klientom o zniżkach dzięki platformie playsms
t
treborn
SMSy przypominające o wizycie to chyba najlepsze na co mogli ludzie wpaść. Ogranicza to kolejki do lekarza no i my nie zapominamy o wizycie! I wiecie, że te SMSy wcale nie są pisane? Nikt nie musi tracić czasu na przypomianie o tym, bo dzięki playsms.pl możemy być pewni, że taki SMS dojdzie bezproblemowo ponieważ Play o wszystkim myśli a my zaoszczędzamy czas :)
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu