– Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6 proc. (wobec wzrostu o 12,1 proc. w listopadzie 2021 r.). W porównaniu z październikiem 2022 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3 proc. W okresie styczeń-listopad2 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,4 proc. (w 2021 r. wzrost o 7,7 proc.) – poinformował w komunikacie Główny Urząd Statystyczny.
GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa (-14,4 proc.) oraz RTV&AGD (-7,6 proc.). Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki - kolejno o 18,9 proc. i 6,1 proc.
Polacy z miesiąca na miesiąc kupują coraz mniej
Sprzedaż detaliczna w listopadzie spadła w ciągu miesiąca o 0,3 proc. W porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku była wyższa o 1,6 proc. – Dane pokazują, że to głównie wyprzedaże świąteczne, a także przygotowania do sezonu zimowego pociągnęły sprzedaż do góry – wskazuje w przesłanym nam komentarzu Mariusz Zielonka, Konfederacja Lewiatan.
– Kupujemy coraz więcej produktów pierwszej potrzeby, takich jak żywność i właśnie ubrania, odkładając zakupy mniej potrzebnych produktów na później. To nie wróży dobrze na przyszłość, szczególnie dla przemysłu. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami w listopadzie wzrosła sprzedaż detaliczna w obszarze RTV, AGD, co było efektem mistrzostw świata w piłce nożnej – tłumaczy.
Zdaniem Zielonki grudzień będzie kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. – Papierkiem lakmusowym nastrojów będzie ewentualny spadek sprzedaży w skali miesiąca – przewiduje.
– Wyniki sprzedaży detalicznej będą również słabe w przyszłym roku. Nastroje gospodarstw domowych są na rekordowo niskich poziomach. W grudniu jednak wydatki świąteczne trochę podbiją statystyki. Według sondaży wzrosną o 15 proc. w ujęciu realnym – prognozują z kolei eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.