Sprzedaż detaliczna na plusie, ale hamuje. Polacy z miesiąca na miesiąc kupują coraz mniej

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa oraz RTV&AGD. Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki.
GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa oraz RTV&AGD. Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki. Szymon Starnawski/ Polska Press
Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6 proc.,wobec wzrostu o 12,1 proc. w listopadzie 2021 r. Jednak w porównaniu z październikiem br. spadła o 0,3 proc. – podał w środę Główny Urząd Statystyczny. – Dane pokazują, że to głównie wyprzedaże świąteczne, a także przygotowania do sezonu zimowego pociągnęły sprzedaż do góry – zwraca uwagę Mariusz Zielonka z Konfederacji Lewiatan.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6 proc. (wobec wzrostu o 12,1 proc. w listopadzie 2021 r.). W porównaniu z październikiem 2022 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3 proc. W okresie styczeń-listopad2 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,4 proc. (w 2021 r. wzrost o 7,7 proc.) – poinformował w komunikacie Główny Urząd Statystyczny.

GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa (-14,4 proc.) oraz RTV&AGD (-7,6 proc.). Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki - kolejno o 18,9 proc. i 6,1 proc.

Polacy z miesiąca na miesiąc kupują coraz mniej

Sprzedaż detaliczna w listopadzie spadła w ciągu miesiąca o 0,3 proc. W porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku była wyższa o 1,6 proc. – Dane pokazują, że to głównie wyprzedaże świąteczne, a także przygotowania do sezonu zimowego pociągnęły sprzedaż do góry – wskazuje w przesłanym nam komentarzu Mariusz Zielonka, Konfederacja Lewiatan.

Kupujemy coraz więcej produktów pierwszej potrzeby, takich jak żywność i właśnie ubrania, odkładając zakupy mniej potrzebnych produktów na później. To nie wróży dobrze na przyszłość, szczególnie dla przemysłu. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami w listopadzie wzrosła sprzedaż detaliczna w obszarze RTV, AGD, co było efektem mistrzostw świata w piłce nożnej – tłumaczy.

Zdaniem Zielonki grudzień będzie kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. – Papierkiem lakmusowym nastrojów będzie ewentualny spadek sprzedaży w skali miesiąca – przewiduje.

Wyniki sprzedaży detalicznej będą również słabe w przyszłym roku. Nastroje gospodarstw domowych są na rekordowo niskich poziomach. W grudniu jednak wydatki świąteczne trochę podbiją statystyki. Według sondaży wzrosną o 15 proc. w ujęciu realnym – prognozują z kolei eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zmiana czasu nie ma sensu. Kiedy z tym skończymy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu