Sprzedaż detaliczna na plusie, ale hamuje. Polacy z miesiąca na miesiąc kupują coraz mniej

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa oraz RTV&AGD. Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki.
GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa oraz RTV&AGD. Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki. Szymon Starnawski/ Polska Press
Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6 proc.,wobec wzrostu o 12,1 proc. w listopadzie 2021 r. Jednak w porównaniu z październikiem br. spadła o 0,3 proc. – podał w środę Główny Urząd Statystyczny. – Dane pokazują, że to głównie wyprzedaże świąteczne, a także przygotowania do sezonu zimowego pociągnęły sprzedaż do góry – zwraca uwagę Mariusz Zielonka z Konfederacji Lewiatan.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6 proc. (wobec wzrostu o 12,1 proc. w listopadzie 2021 r.). W porównaniu z październikiem 2022 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3 proc. W okresie styczeń-listopad2 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,4 proc. (w 2021 r. wzrost o 7,7 proc.) – poinformował w komunikacie Główny Urząd Statystyczny.

GUS wskazuje, że najmocniej spadła sprzedaż paliwa (-14,4 proc.) oraz RTV&AGD (-7,6 proc.). Rosną wydatki na odzież oraz lekarstwa i kosmetyki - kolejno o 18,9 proc. i 6,1 proc.

Polacy z miesiąca na miesiąc kupują coraz mniej

Sprzedaż detaliczna w listopadzie spadła w ciągu miesiąca o 0,3 proc. W porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku była wyższa o 1,6 proc. – Dane pokazują, że to głównie wyprzedaże świąteczne, a także przygotowania do sezonu zimowego pociągnęły sprzedaż do góry – wskazuje w przesłanym nam komentarzu Mariusz Zielonka, Konfederacja Lewiatan.

Kupujemy coraz więcej produktów pierwszej potrzeby, takich jak żywność i właśnie ubrania, odkładając zakupy mniej potrzebnych produktów na później. To nie wróży dobrze na przyszłość, szczególnie dla przemysłu. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami w listopadzie wzrosła sprzedaż detaliczna w obszarze RTV, AGD, co było efektem mistrzostw świata w piłce nożnej – tłumaczy.

Zdaniem Zielonki grudzień będzie kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. – Papierkiem lakmusowym nastrojów będzie ewentualny spadek sprzedaży w skali miesiąca – przewiduje.

Wyniki sprzedaży detalicznej będą również słabe w przyszłym roku. Nastroje gospodarstw domowych są na rekordowo niskich poziomach. W grudniu jednak wydatki świąteczne trochę podbiją statystyki. Według sondaży wzrosną o 15 proc. w ujęciu realnym – prognozują z kolei eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu