Spis treści
Analiza wyników badania pokazuje, że na drugim miejscu w kwestii planowanych wydatków plasują się osoby zamierzające wydać od 2 do 3 tys. zł (16%), a tuż za nimi, z 13%, znajdują się ci, którzy na wakacje zamierzają przeznaczyć od 5 do 6 tys. zł. Z kolei 11% respondentów planuje wydać na wakacje od 1 tys. do 2 tys. zł, a taka sama liczba ankietowanych deklaruje chęć wydania ponad 10 tys. zł.
Badanie rzuca światło na kondycję branży noclegowej
Oprócz oszczędności, Polacy jako źródła finansowania swoich wakacji wskazują bieżące dochody (46%) oraz dodatkowy zarobek (7%). Tylko niewielki odsetek badanych rozważa wzięcie pożyczki, sprzedaż czegoś czy pożyczenie pieniędzy od rodziny (po 3%), a 2% planuje zaciągnąć kredyt lub przełożyć płatności rachunków.
Badanie rzuca również światło na kondycję branży noclegowej, która zaczyna odrabiać straty po pandemii COVID-19, inflacji i niepewności geopolitycznej. Zadłużenie sektora na koniec kwietnia bieżącego roku wyniosło prawie 983 mln zł, co stanowi spadek o 47,3 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Według Waldemara Rogowskiego, głównego analityka BIG InfoMonitor, choć zadłużenie spada, sektor noclegowy wciąż potrzebuje ożywienia i inwestycji w rozwój.
Rosnące zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi
Wzrost zainteresowania Polaków dłuższymi urlopami, które planuje 57% badanych (wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim), stanowi pozytywny sygnał dla branży. Szczególnie pokolenie Y (35-44 lata) ceni sobie długie wakacje, które pozwalają na zdobywanie nowych doświadczeń.
Badanie podkreśla również rosnące zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi, na które w bieżącym roku zdecydowało się 41% ankietowanych, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do roku poprzedniego. Wyjazdy za granicę są nieco częściej organizowane przez biura podróży niż samodzielnie, co wskazuje na dążenie Polaków do poszukiwania nowych doświadczeń i lepszej jakości usług.
Badanie "Wydatki i plany wakacyjne Polaków 2024" zostało przeprowadzone przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, metodą CAWI, na próbie 1049 osób, w czerwcu 2024 roku.
BIG InfoMonitor, działające od 2004 roku, jest biurem informacji gospodarczej, które zbiera dane o wiarygodności płatniczej uczestników rynku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
