Stalexport Autostrady przeznaczy ponad 500 mln zł na A4 i planuje zmiany w opłatach

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Przedstawiciele spółki podkreślają, że inwestycje przełożą się na szybkie i bezpieczne połączenia drogowe.
Przedstawiciele spółki podkreślają, że inwestycje przełożą się na szybkie i bezpieczne połączenia drogowe. Jerzy Wójcik/Polska Press
Stalexport Autostrady, zarządzający odcinkiem A4 Katowice–Kraków, zamierza przeprowadzić szeroko zakrojone inwestycje o wartości blisko 540 mln zł. Jak dowiedział się PAP Biznes, spółka planuje także od kwietnia 2025 r. podnieść stawki za przejazd, uwzględniając poziom inflacji.

Spis treści

Szeroki plan inwestycyjny do 2027 roku

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PAP Biznes, Stalexport Autostrady planuje wymienić nawierzchnię na całym odcinku A4 Katowice–Kraków oraz wyremontować mosty i wiadukty. Remonty mają być prowadzone przy utrzymaniu dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, tak aby nie zakłócać płynności podróży. Szacowany koszt tych prac sięga około 444,5 mln zł, a całość inwestycji do marca 2027 r. wyniesie blisko 540 mln zł.

Nowe stawki i apel o dialog

Od 1 kwietnia 2025 r. spółka chce wprowadzić korektę opłat za przejazd w oparciu o poziom inflacji. Dla samochodów osobowych (kategoria 1, z wyłączeniem motocykli) ma to być wzrost o 1 zł (do 17 zł), a dla ciężarówek – o 3 zł (obecnie 49 zł). Stalexport zapowiada przy tym utrzymanie i dodatkowe konsultacje w sprawie bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3. Spółka apeluje także o szeroki dialog ze stroną publiczną na temat przyszłości systemu zarządzania autostradami w Polsce, proponując uwzględnienie wspólnych ustaleń w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

Priorytetem lepsza i bezpieczniejsza infrastruktura

Przedstawiciele spółki podkreślają, że inwestycje przełożą się na szybkie i bezpieczne połączenia drogowe, a ich zdaniem obecnie warto już rozważyć przyspieszenie rozbudowy A4. Stalexport deklaruje współpracę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, tak by możliwe było skrócenie terminów realizacji nawet o 48 miesięcy. Ponadto spółka wskazuje, że zniesienie opłat za przejazd, oprócz braku wpływów do budżetu państwa, mogłoby wpłynąć na spowolnienie niezbędnych prac modernizacyjnych, kluczowych dla utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa i przepustowości trasy.

Źródło: PAP Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu