Spis treści
Szeroki plan inwestycyjny do 2027 roku
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PAP Biznes, Stalexport Autostrady planuje wymienić nawierzchnię na całym odcinku A4 Katowice–Kraków oraz wyremontować mosty i wiadukty. Remonty mają być prowadzone przy utrzymaniu dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, tak aby nie zakłócać płynności podróży. Szacowany koszt tych prac sięga około 444,5 mln zł, a całość inwestycji do marca 2027 r. wyniesie blisko 540 mln zł.
Nowe stawki i apel o dialog
Od 1 kwietnia 2025 r. spółka chce wprowadzić korektę opłat za przejazd w oparciu o poziom inflacji. Dla samochodów osobowych (kategoria 1, z wyłączeniem motocykli) ma to być wzrost o 1 zł (do 17 zł), a dla ciężarówek – o 3 zł (obecnie 49 zł). Stalexport zapowiada przy tym utrzymanie i dodatkowe konsultacje w sprawie bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3. Spółka apeluje także o szeroki dialog ze stroną publiczną na temat przyszłości systemu zarządzania autostradami w Polsce, proponując uwzględnienie wspólnych ustaleń w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.
Priorytetem lepsza i bezpieczniejsza infrastruktura
Przedstawiciele spółki podkreślają, że inwestycje przełożą się na szybkie i bezpieczne połączenia drogowe, a ich zdaniem obecnie warto już rozważyć przyspieszenie rozbudowy A4. Stalexport deklaruje współpracę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, tak by możliwe było skrócenie terminów realizacji nawet o 48 miesięcy. Ponadto spółka wskazuje, że zniesienie opłat za przejazd, oprócz braku wpływów do budżetu państwa, mogłoby wpłynąć na spowolnienie niezbędnych prac modernizacyjnych, kluczowych dla utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa i przepustowości trasy.
Źródło: PAP Biznes
