SUV-y głównym wrogiem obrońców klimatu. Czy wejdą nowe ograniczenia na rozmiary pojazdów?

Materiał informacyjny Seris Konsalnet
Opracowanie:
Wideo
od 16 lat
Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o ponad 30 proc., gdyby nie SUV-y - poinformował w piątek portal The Guardian, powołując się na raport Global Fuel Economy Initiative.

SUV-y problemem w walce z globalnym ociepleniem?

"The Guardian" podaje, że w latach 2010–2022 spadek emisji gazów cieplarnianych wyniósł średnio 4,2 proc., ale byłby znacznie większy, gdyby rozmiary pojazdów nie zwiększały się. Mógłby wtedy wynieść aż 30 proc.

Raport Global Fuel Economy Initiative (GFEI) wykazał, że SUV-y stanowią obecnie większość rynku nowych samochodów - 51 proc., a średnia masa pojazdów osiągnęła najwyższy w historii poziom ponad 1,5 tony.

Samochody stają się coraz większe, a średnia powierzchnia nowego modelu sięga 4,2 m2. Firmy motoryzacyjne intensywnie sprzedają SUV-y, ponieważ przynoszą one największy zysk. Wynika to z tego, że są sprzedawane po wyższych cenach, ale mają proporcjonalnie niższe koszty produkcji - informuje "The Guardian".

Czy wejdą ograniczenia na rozmiary pojazdów?

Autorzy raportu wezwali rządy do nałożenia ograniczeń na rozmiary pojazdów, aby odwrócić trend na SUV-y.

„Rosnące rozmiary pojazdów to ogromny problem, który zagraża wielu aspektom zrównoważonej mobilności, od klimatu po bezpieczeństwo drogowe. Z tego raportu wynika, że musimy odejść od tych pojazdów, jeśli mamy osiągnąć cel GFEI, jakim jest podwojenie efektywności paliwowej samochodów do 2030 r. Rozmiar pojazdu ma znaczenie – w tym przypadku większy zdecydowanie nie znaczy lepszy" - powiedziała Sheila Watson z Fundacji FIA, organizacji charytatywnej zajmującej się ochroną środowiska.

Do redukcji emisji z przemysłu motoryzacyjnego przyczynił się wzrost liczby pojazdów elektrycznych (EV), których w 2022 r. było na rynku 15 proc. W raporcie wskazano, że rynki charakteryzujące się silnym wzrostem w tym obszarze, takie jak Chiny i Europa, odnotowały największą roczną poprawę efektywności energetycznej, wynoszącą blisko 6 proc. Ameryka Północna, która charakteryzuje się niższym poziomem wykorzystania pojazdów elektrycznych, odnotowała roczny wskaźnik poprawy wynoszący zaledwie 1,6 proc.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu