Spis treści
- Najdłuższe rekrutacje trwają w takich branżach jak: FMCG, handel detaliczny i produkcja przemysłowa
- Rekrutacje są coraz bardziej złożone i składają się z kilku etapów - jednoetapowe należą już do rzadkości
- Kluczowymi barierami w szybkim zamknięciu rekrutacji są długie oczekiwania na decyzje biznesowe, a także spadek liczby kandydatów
- Coraz częściej przyczyną odrzucenia oferty pracy jest kontroferta od obecnego pracodawcy
Najdłuższe rekrutacje trwają w takich branżach jak: FMCG, handel detaliczny i produkcja przemysłowa
W ostatnich latach zauważalny jest trend wydłużania się procesów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie. Średni czas trwania rekrutacji wzrósł do 38 dni, co jest znaczącym wzrostem w porównaniu do 2022 roku. W branżach takich jak FMCG (sektor zajmuje się zaopatrzeniem sklepów w tzw. produkty pierwszej potrzeby), handel detaliczny i produkcja przemysłowa, procesy te trwają odpowiednio 43, 42 i 44 dni. Wzrost ten jest wynikiem m.in. zwiększenia złożoności procesów rekrutacyjnych w tych sektorach.
W 2022 roku większość rekrutacji trwała od 3 do 4 tygodni, jednak obecnie najwięcej procesów mieści się w przedziale 5-8 tygodni. Zmniejszyła się liczba rekrutacji trwających mniej niż 2 tygodnie, co może wskazywać na większą ostrożność i rosnące wymagania dotyczące dopasowania kandydatów do stanowisk.
– Pracodawcy mierzą się z wyzwaniem pozyskiwania i utrzymania talentów w warunkach rosnących oczekiwań kandydatów oraz presji na efektywność operacyjną. Jednocześnie zwiększona ostrożność w zatrudnianiu specjalistów skutkuje wydłużonym czasem procesów rekrutacyjnych. Dodatkowo w wielu sektorach utrzymuje się rosnący popyt na wysoko wykwalifikowanych specjalistów, przy jednoczesnym spadku zapotrzebowania na pracowników na poziomie junior, co skłania firmy do wdrażania bardziej elastycznych i innowacyjnych metod rekrutacyjnych oraz nowych modeli zarządzania zasobami ludzkimi – twierdzi Artur Skiba, prezes firmy rekrutacyjnej Antal.
Poniżej na wykresie - średni czas trwania procesów rekrutacyjnych w poszczególnych branżach w tygodniach

Rekrutacje są coraz bardziej złożone i składają się z kilku etapów - jednoetapowe należą już do rzadkości
Procesy rekrutacyjne na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie stają się coraz bardziej złożone. Większość z nich obejmuje trzy etapy, co jest wzrostem o 14 punktów procentowych w porównaniu do 2022 roku. Dwuetapowe procesy stanowią 39 proc., co oznacza niewielki spadek. Rekrutacje jednoetapowe są teraz rzadkością, a procesy z czterema lub więcej etapami utrzymują się na podobnym poziomie.
Biznes

Autorzy raportu wskazują, że firmy stawiają na dokładniejszy wybór kandydatów, mają też większe wymagania wobec kandydatów. Z drugiej strony, rosną oczekiwania - w tym finansowe, kandydatów.
Kluczowymi barierami w szybkim zamknięciu rekrutacji są długie oczekiwania na decyzje biznesowe, a także spadek liczby kandydatów
Okazuje się, że jednym z najdłuższych etapów rekrutacji są spotkania rekrutacyjne, które stanowią 26 proc. całego procesu. Wiele firm wskazuje, że kluczowymi barierami w szybkim zamknięciu rekrutacji są długie oczekiwania na decyzje biznesowe, a także spadek liczby kandydatów aplikujących na oferty.
– Firmy coraz częściej wydłużają procesy rekrutacyjne, przeciągają decyzję o zatrudnieniu oraz dodają kolejne etapy selekcji. Przyczynia się do tego wzrost oczekiwań finansowych kandydatów, niejasno zdefiniowane kryteria rekrutacji oraz ograniczona liczba „idealnych” kandydatów – mówi Michał Borkowski, business unit manager w Antal Finance & HR.
Coraz częściej przyczyną odrzucenia oferty pracy jest kontroferta od obecnego pracodawcy
Autorzy raportu podają też powody rezygnacji kandydatów z kolejnych etapów rekrutacji. Niewystarczające wynagrodzenie pozostaje główną przyczyną wycofania się z procesu rekrutacyjnego. Coraz częściej przyczyną odrzucenia oferty pracy jest kontroferta od obecnego pracodawcy. Kandydaci rezygnują również z udziału w procesach z powodu szybszej akceptacji konkurencyjnej oferty z równoległej rekrutacji do innej firmy.
Analitycy Antal mówią też o coraz większym znaczeniu rekrutacji wewnętrznych i rekomendacji pracowników. Rośnie także znaczenie testów technicznych oraz tzw. case’ów biznesowych, co wskazuje na rosnącą potrzebę dokładnej oceny kompetencji kandydatów.
Dodajmy, że badanie dotyczące długości rekrutacji zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie 730 osób odpowiedzialnych za rekrutacje w swoich firmach w terminie od 2 grudnia 2024 do 3 lutego 2025 r.
źródło: Raport „Trendy w zakresie rekrutacji specjalistów i menedżerów” firmy Antal