https://strefabiznesu.pl
reklama

Od tej kompetencji może zależeć wynik rekrutacji

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Oprócz sektora IT, w pierwszej trójce branż, które w ofertach pracy umieszczają wymagania dotyczące nowych technologii, znajduje się inżynieria, sprzedaż i produkcja, fot. ilustracyjne/ archiwalne P. Relikowski/Polska Press
Oprócz sektora IT, w pierwszej trójce branż, które w ofertach pracy umieszczają wymagania dotyczące nowych technologii, znajduje się inżynieria, sprzedaż i produkcja, fot. ilustracyjne/ archiwalne P. Relikowski/Polska Press
Pracodawcy szukają pracowników, którzy potrafią obsługiwać narzędzia do automatyzacji pracy. Po wyłączeniu sektora IT, w pierwszej trójce branż, które coraz częściej umieszczają w ofertach wymagania dotyczące nowych technologii, znajdują się inżynieria, sprzedaż i produkcja. Już w co dziesiątym ogłoszeniu pojawia się odniesienie do AI lub konkretnych rozwiązań technologicznych. – Kompetencje cyfrowe zaczynają być postrzegane nie tylko jako umiejętności techniczne, ale także jako element postawy zawodowej – i to właściwie w każdym sektorze – mówi Magda Dąbrowska, wiceprezeska Grupy Progres.

Spis treści

Rośnie zapotrzebowanie na pracowników z kompetencjami cyfrowymi lub skłonnych do ich poznawiania

W dobie cyfrowej transformacji, zarówno kandydaci, jak i specjaliści HR muszą dostosować się do nowych realiów, które wymagają nieustannego rozwoju i zdobywania nowych kompetencji. Chociaż według danych GUS jedynie 5,9% polskich firm w 2024 roku aktywnie korzystało z technologii sztucznej inteligencji, to zapotrzebowanie na pracowników z umiejętnościami w tej dziedzinie rośnie.

Magda Dąbrowska, wiceprezeska Grupy Progres, zauważa, że w ogłoszeniach o pracę coraz częściej pojawiają się wymagania dotyczące nie tylko konkretnych umiejętności, ale także postawy kandydatów wobec rozwoju. Pracodawcy poszukują osób otwartych na nowe technologie i chętnych do nauki, nawet jeśli stanowiska nie są bezpośrednio związane z IT.

– Oczekiwania dotyczące nie tylko konkretnych umiejętności, lecz także nastawienia kandydatów do rozwoju coraz częściej pojawiają się w ogłoszeniach o pracę – i to często na czołowych miejscach listy wymagań. Tak wysoka pozycja świadczy o rosnącym znaczeniu tych aspektów. Pracodawcy zwracają uwagę na otwartość na nowe technologie, chęć nauki i zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami, nawet jeśli chodzi o stanowiska niezwiązane bezpośrednio z IT. Można to zauważyć choćby w branży handlowej, gdzie w ogłoszeniach pojawiają się sformułowania typu: „interesujesz się rozwojem nowych technologii” czy „jesteś otwarty na nową wiedzę”. Kompetencje cyfrowe zaczynają być postrzegane nie tylko jako umiejętności techniczne, ale też jako element postawy zawodowej mówi Magda Dąbrowska, wiceprezeska Grupy Progres.

W sektorze produkcji coraz większe znaczenie ma umiejętność obsługi zautomatyzowanych linii

W analizowanych ogłoszeniach aż 19% dotyczyło znajomości nowych technologii w inżynierii. Kandydaci muszą wykazać się umiejętnością korzystania z programów do projektowania oraz znajomością technologii automatyzacji i analizy danych. W sprzedaży, która stanowiła 15% ogłoszeń, wymagane są umiejętności związane z analizą danych o klientach i automatyzacją działań sprzedażowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

W sektorze produkcji, który obejmował 14% ogłoszeń, rośnie znaczenie obsługi zautomatyzowanych linii oraz znajomość przemysłu 4.0. W budownictwie, które stanowiło 13% ofert, ważne są umiejętności cyfrowego planowania i projektowania oraz korzystania z nowoczesnych narzędzi nadzoru.

W co dziesiątym ogłoszeniu o pracę pojawia się odniesienie do sztucznej inteligencji lub konkretnych rozwiązań technologicznych

Technologia odgrywa również istotną rolę w obsłudze klienta, gdzie 10% ogłoszeń wymagało znajomości nowoczesnych narzędzi, takich jak chatboty i systemy CRM. W bankowości i finansach, które również stanowiły 10% ofert, pojawiają się wymagania dotyczące automatyzacji, analizy ryzyka i technologii blockchain. W branżach takich jak marketing, edukacja i administracja biurowa, które stanowiły po 4% ofert, doceniane są praktyczne umiejętności związane z obsługą narzędzi do automatyzacji kampanii, analizy danych oraz prowadzenia działań w mediach społecznościowych. W edukacji ważna jest umiejętność prowadzenia zajęć online i korzystania z platform e-learningowych.

Magda Dąbrowska podkreśla, że w branżach takich jak logistyka, doradztwo, zdrowie, prawo, ubezpieczenia i HR, choć obecność technologii nie jest jeszcze standardem, to jej znaczenie stopniowo rośnie. W co dziesiątym ogłoszeniu o pracę pojawia się odniesienie do sztucznej inteligencji lub konkretnych rozwiązań technologicznych.

AI wspiera rekruterów w selekcji CV, analizie dopasowania kandydatów oraz przygotowywaniu ogłoszeń i scenariuszy rozmów kwalifikacyjnych

Znaczący wzrost kompetencji cyfrowych obserwuje się również w usługach, takich jak HR, obsługa klienta czy ubezpieczenia. Technologia staje się nie tylko narzędziem pracy, ale także standardem oczekiwanym od kandydatów. Sztuczna inteligencja wspiera rekruterów w selekcji CV, analizie dopasowania kandydatów oraz przygotowywaniu ogłoszeń i scenariuszy rozmów kwalifikacyjnych. W wielu przypadkach AI pełni rolę doradczą, współdecydując o wyborze kandydatów do dalszych etapów rekrutacji.

Badanie prowadzono w kwietniu i maju 2025 r., analizom poddano zbiór ponad 83 tys. ofert o pracę opublikowanych w portalach ogłoszeniowych i oferowanych przez przedsiębiorców, organizacje i instytucje z całej Polski.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Glapiński: Luźna polityka fiskalna pozostaje silnym czynnikiem proinflacyjnym

Glapiński: Luźna polityka fiskalna pozostaje silnym czynnikiem proinflacyjnym

Polacy częściej i chętniej wybierają samoloty. Kolejne lotnisko notuje wzrosty

Polacy częściej i chętniej wybierają samoloty. Kolejne lotnisko notuje wzrosty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu