Technologia, która służy człowiekowi. Znamy zwycięzców Masters&Robots Awards 2025

Materiał informacyjny konferencji Masters&Robots 2025
Masters&Robots Awards 25 - Jowita Michalska
Masters&Robots Awards 25 - Jowita Michalska fot. Olga Rainka
Biovalley, Bielik, Synektik i Agro Contracts – to tylko część laureatów trzeciej edycji Masters&Robots Awards - konkursu organizowanego przez Digital University. Wyróżniono w nim rozwiązania, które realnie wpływają na nasze codzienne życie – od biodegradowalnych materiałów medycznych i przejrzystej sztucznej inteligencji, po cyfrowe systemy śledzenia żywności i nowoczesne narzędzia do diagnostyki chorób.

Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się pod patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, Prezydenta m.st. Warszawa oraz Ministra Cyfryzacji, podkreślając znaczenie innowacyjności i nowoczesnych rozwiązań w budowaniu konkurencyjnej i bezpiecznej Europy.

Mamy czym się chwalić na świecie – od obszaru finansów, przez transformację cyfrową w ochronie zdrowia, po myślenie o naprawdę cyfrowej administracji. Ale cyfryzacja musi być inkluzywna. Państwo ma obowiązek wyrównywać szanse, tak aby nikt nie został pominięty w tym procesie – mówił Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas finałowej gali Masters&Robots Awards 2025 odbywającej się w Centrum Kreatywności Targowa. Minister podkreślił, że choć Polska znajduje się w europejskiej czołówce pod względem cyfryzacji, dzięki inwestycjom i rozwiązaniom takim jak fundusz sztucznej inteligencji, to nadal istnieje głęboka przepaść kompetencyjna, która wyklucza część obywateli z korzystania z nowoczesnych usług. Rola państwa to dziś nie tylko rozwój innowacji, ale przede wszystkim zapewnienie ich powszechnej dostępności.

– Innowacja to nie błysk fleszy i brawa na scenie, ale żmudna, wieloletnia praca – często po nocach, bez gwarancji sukcesu. To ciągłe ryzyko, że na końcu tej drogi nie będzie nagrody. Właśnie dlatego stworzyliśmy Masters&Robots Awards – by co roku doceniać tych, którzy poprzez technologię, innowacyjność i społeczną odpowiedzialność odważnie kształtują jutro. Chcemy promować innowacyjną Polskę – zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej – mówiła Jowita Michalska, prezeska Digital University, organizatora konkursu.

Z kolei Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, Podsekretarz Stanu ds. europejskich w KPRM, podkreśliła, że innowacyjność jest dziś kluczowym warunkiem budowania konkurencyjności, a ta z kolei stanowi fundament dla bezpieczeństwa Europy. Zwróciła również uwagę na potrzebę deregulacji oraz aktywnego wspierania innowatorów – idee te są centralnym elementem kampanii „We did it in Poland”, realizowanej w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Podczas uroczystości nagrodzono innowatorów, których rozwiązania już dziś zmieniają przyszłość Polski i Europy. Nagrody przyznano w siedmiu kategoriach:

We did it in Poland – Excellence Award otrzymała organizacja Synektik za opracowanie przełomowego radiofarmaceutyku do diagnostyki choroby wieńcowej, który wyznacza nowe standardy w medycynie nuklearnej. Nagrodę w imieniu Ministerstwa Cyfryzacji - Partnera tej kategorii - wręczył Krzysztof Gawkowski.

Tytuł Masters of Digital Transformation trafił do Agro Contracts – za stworzenie cyfrowego systemu identyfikowalności żywności z wykorzystaniem paszportów produktów i automatyzacji procesów. Nagrodę wręczył Radosław Maćkiewicz, Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki (Partner kategorii).

Tytuł Masters of Sustainability przyznano Biovalley za biodegradowalny materiał medyczny BIONWOVEN, który chroni przed zakażeniami i eliminuje konieczność energochłonnego prania. Wyróżnienie w tej samej kategorii trafiło do Veolia za Ciepłownię Przyszłości w Lidzbarku Warmińskim – działający system energetyczny łączący OZE i magazynowanie, który redukuje emisje CO₂. Zwycięzców ogłosił Przemysław Kuna, Dyrektor Zarządzający Interzero (Partner kategorii).

Nagroda w kategorii Masters of Social Impact, trafiła do AILIS za innowacyjny, bezkontaktowy system wczesnego wykrywania raka piersi oparty na AI i bez użycia promieniowania. Wręczającym nagrodę był Radosław Nielek, Dyrektor NASK (Partner kategorii).

Tytułem Masters of Future-Proof Leadership uhonorowano Rafała Brzoskę za wizjonerskie przywództwo w transformacji logistyki w Europie, rozwój automatów paczkowych oraz zaangażowanie społeczne. Ponadto Jury przyznało wyróżnienie dla Cezarego Kozaneckiego za ponad 25-letnią konsekwentną pracę nad transformacją technologii medycznych i zbudowanie międzynarodowej grupy innowacyjnej. Partnerem kategorii była firma Mastercard, w której imieniu nagrodę wręczyła Małgorzata Domagała.

W kategorii Masters of AI – Human Collaboration zwyciężył Bielik. Jego twórców doceniono za stworzenie polskiego, transparentnego modelu AI, promującego etykę i otwartość danych, a laudację wygłosili Kinga Piecuch z HPE Polska i Mikołaj Wiśniak z IT Solution Factor (Partner kategorii). Laureaci odbierając nagrodę zapowiedzieli start nowej inicjatywy „Obywatel Bielik”, której celem będzie stworzenie pierwszego europejskiego modelu multimodalnego AI.

Tytuł Masters of Customer Experience trafił do IKEA za stworzenie ekosystemu zakupowego łączącego fizyczny i cyfrowy świat, wzbogaconego o funkcje AI i usługi cyrkularne. W tej kategorii Jury przyznało też wyróżnienie dla CodeSense za aplikację AI rozpoznającą kody kreskowe i udostępniającą informacje głosowo, co ułatwia zakupy osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Ponadto TVN WBD przyznał Nagrodę specjalną dla organizacji UES – za stworzenie rewolucyjnej technologii diagnostyki serca płodów i noworodków, łączącej przełom techniczny z empatią i troską o najbardziej potrzebujących.

Trzecią edycję Masters&Robots Awards, obok wspomnianych wyżej organizacji, wsparli również OChK oraz InCredibles Program Sebastiana Kulczyka, konsekwentnie angażujący się w promowanie innowacyjności i przedsiębiorczości w Polsce.

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu