Spis treści
Rosyjskie ataki cybernetyczne na Polskę
Wicepremier Krzysztof Gawkowski zwrócił uwagę na rosnącą liczbę incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem w Polsce. W 2024 roku wykryto ich dwukrotnie więcej niż rok wcześniej, a trzykrotnie więcej niż w 2022 roku.
– Duża część z nich jest jasno skierowana na Polskę z Rosji. Rosja już się nie kryje, że jest z Polską na cyberwojnie. Atakują i robią to z premedytacją. Wiedzą, gdzie mamy miękkie podbrzusza – powiedział Krzysztof Gawkowski.
Problem dotyczy nie tylko instytucji rządowych, ale także samorządów, które często nie dysponują odpowiednimi zasobami do skutecznej obrony przed cyberatakami. Aby temu zaradzić, Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z NASK uruchomiło program „Cyberbezpieczny samorząd", który dzięki wsparciu z funduszy Unii Europejskiej ma pomóc w poprawie zabezpieczeń cyfrowych.
Potrzeba nowych regulacji w Unii Europejskiej
Wicepremier Gawkowski podkreślił również, że w Unii Europejskiej potrzebne jest nowe prawo cyfrowe które jednak nie powinno prowadzić do przeregulowania tego obszaru. W konferencji uczestniczył także Borys Budka, europoseł i przewodniczący komisji przemysłu, badań naukowych i energii (ITRE) w Parlamencie Europejskim. Budka zwrócił uwagę na kluczową rolę cyfryzacji w transformacji UE.
– Wiemy doskonale, że najbliższe pięć lat będzie stało pod znakiem wzrostu kompetencji cyfrowych. Nie tylko jeśli chodzi o cyfrowe kompetencje osobiste (...), ale również jeśli chodzi o cyfrowe kompetencje w przemyśle. To bardzo ważne, żeby cyfryzacja została wykorzystana do budowania konkurencyjności europejskiej gospodarki – powiedział Borys Budka.
Według „Strategii cyfryzacji Polski", do 2035 roku 85 proc. obywateli powinno posiadać podstawowe kompetencje cyfrowe, a 50 proc. zaawansowane. Osiągnięcie tych celów wymaga znacznego wzrostu w porównaniu do obecnych wyników.
Edukacja cyfrowa jako klucz do przyszłości
Podczas konferencji poruszono również temat edukacji cyfrowej. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że polska edukacja przygotowuje się do skoku w zakresie nauczania kompetencji cyfrowych.
– Coraz większe są wątpliwości, jakie powinny być kompetencje cyfrowe młodych uczniów, czego realnie powinni się uczyć - programowania czy w większym stopniu korzystania z narzędzi cyfrowych? (...) Za moment sztuczna inteligencja może zastąpić nas w programowaniu, ale potrzebne są inne kompetencje cyfrowe – powiedziała Katarzyna Lubnauer.
Dodała, że zagadnienia związane z higieną cyfrową oraz zagrożeniami w mediach społecznościowych zostaną wprowadzone do programu nauczania w ramach lekcji edukacji zdrowotnej od roku szkolnego 2025/2026.
Współpraca na rzecz transformacji cyfrowej
Konferencja Digital Skills Summit, zorganizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z NASK i Politechniką Śląską, miała na celu wsparcie transformacji cyfrowej oraz promowanie współpracy na rzecz poprawy kompetencji cyfrowych społeczeństwa. W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych i dynamicznego rozwoju technologii, takie inicjatywy są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej.
Podsumowując, Polska stoi przed poważnymi wyzwaniami w zakresie cyberbezpieczeństwa, które wymagają skoordynowanych działań na poziomie krajowym i europejskim. Wzrost liczby incydentów cybernetycznych oraz rosnąca rola cyfryzacji w gospodarce i edukacji podkreślają potrzebę inwestycji w rozwój kompetencji cyfrowych oraz wzmocnienie infrastruktury ochronnej.
źródło: PAP
