Spis treści
Według raportu „Polacy w cyberprzestrzeni – Czy jesteśmy świadomi cyberataków?” przygotowanego przez agencję Procontent Communication, aż 37% Polaków otrzymywało ponowne telefony od telemarketerów, pomimo prośby o wykreślenie ich z listy telemarketingowej. Wielu respondentów nie wie lub nie korzysta z prawa do ochrony – prawie 1/3 badanych zadeklarowała, że nigdy nie prosiła o wykreślenie z listy marketingowej.
Zgodnie z prawem musi być zgoda na złożenie oferty przez telefon
Zgodnie z art. 172 Ustawy Prawo Telekomunikacyjne przedsiębiorca musi mieć wyraźną i wcześniejszą zgodę konsumenta na kontakt w celach marketingowych. Jako konsumenci mamy także prawo do wykreślenia się z list telemarketingowych, aby uwolnić się od uciążliwych telemarketerów. Dana firma czy instytucja powinna w tym momencie zaprzestać prób kontaktu z nami. Czy faktycznie tak się dzieje? Praktyka i badania mówią co innego o kontaktach po próbie wykreślenia z list telemarketingowych.

Obecnie marketerzy wciąż korzystają ze stosunkowo niskiej świadomości społecznej w kwestii ochrony danych osobowych. Z prawa do wykreślenia z listy marketingowej nie skorzystał jak dotąd co trzeci Polak – 31%.
- W dłuższej perspektywie, wraz ze wzrostem świadomości konsumentów, takie praktyki będą jednak negatywnie odbijać się na wizerunku marki. Niewiele mniej niż połowa społeczeństwa, atakowana telefonami, zacznie w końcu odczuwać zmęczenie i niechęć. Warto, by marki były szczególnie uważne na opinie konsumentów, szczególnie w okresie zbliżających się świąt, kiedy wiele firm intensyfikuje swoje działania marketingowe - ostrzega Iwona Kubicz z agencji Procontent Communication.