TSUE: Linie lotnicze odpowiadają za zmianę trasy lotu

AIP
Decyzje Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości są wiążące dla wszystkich sądów w UE i mają zastosowanie do wszystkich dokładnie w ten sam sposób.
Decyzje Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości są wiążące dla wszystkich sądów w UE i mają zastosowanie do wszystkich dokładnie w ten sam sposób. 123RF
30 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) podjął decyzję, która zwiększa szanse podróżnych na dotarcie do celu, nawet jeśli ich lot zostanie odwołany lub znacznie opóźniony.

W wyroku TSUE podkreśla, że linia lotnicza zawsze odpowiada za zmianę trasy i przekierowanie pasażerów. Dlatego jeśli lot zostanie odwołany, przewoźnik musi zaplanować alternatywny plan podróży tak, aby podróżujący jak najszybciej mogli dotrzeć do miejsca docelowego. Decyzja ta znacząco wzmacnia europejskie prawo pasażerskie i jest kolejnym kamieniem milowym w historii uczciwego lotnictwa.

Uważamy, że decyzja TSUE ma istotny wpływ na prawa pasażerów lotniczych w całej Europie i została wydana w odpowiednim momencie. Obecnie mamy jasność, że linie lotnicze zawsze są w pełni odpowiedzialne za przekierowanie wszystkich pasażerów i żaden podróżny nie powinien nigdy szukać alternatywy lub dokonywać rezerwacji, jeśli chodzi o zmianę trasy. Oznacza to, że przewoźnicy nie mogą dłużej ignorować roszczeń pasażerów dotyczących przekierowania, ani doradzać im, by samodzielnie zaplanowali zmianę trasy – mówi Christian Nielsen, AirHelp. - To świetna wiadomość dla podróżujących w trakcie wakacji. W sierpniu może dojść do wielu strajków i zakłóceń lotów. Dlatego dobrze wiedzieć, że jako pasażerowie nie musimy martwić się o zmianę trasy. Podróżni mogą być spokojni, zażądać swoich praw, a przynajmniej mieć mniej zmartwień w odniesieniu do swoich planów wakacyjnych- dodaje.

Decyzje Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości są wiążące dla wszystkich sądów w UE i mają zastosowanie do wszystkich dokładnie w ten sam sposób. Ekspert zwraca uwagę poszkodowanym pasażerom, by sprawdzili, czy problem z lotem, oprócz zmiany trasy lub zwrotu biletu, uprawnia ich też do rekompensaty finansowej.

W ostatnich latach TSUE podjął kilka ważnych decyzji, mających na celu wyjaśnienie i wzmocnienie praw pasażerów w Europie. Najważniejszym z nich jest werdykt w sprawie strajków pracowników linii lotniczych, które nie stanowią „nadzwyczajnych okoliczności”. Trybunał wyjaśnił również, że „Prawo do odszkodowania za długie opóźnienia lotów ma zastosowanie do rejsów łączonych do państw trzecich z międzylądowaniem poza UE”.

Natomiast w lipcu br. TSUE wydał decyzję, że wszystkie loty, które opuszczają UE, zarezerwowane w ramach tego samego numeru, podlegają przepisom, nawet jeśli opóźnienie spowodowane jest połączeniem realizowanym przez inne linie lotnicze.

Problemy z lotem. Znaj swoje prawa

Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem (WE) 261/2004 pasażerowie mogą kwalifikować się do odszkodowania w wysokości do 600 EUR na osobę w przypadku opóźnienia przekraczającego trzy godziny, odwołania lotu i odmowy przyjęcia na pokład, jeżeli zakłócenie spowodowane jest przez linię lotniczą. Pasażer może ubiegać się o takie odszkodowanie przy wylocie z kraju UE lub w przypadku lotu do kraju unijnego realizowanego z przewoźnikiem zarejestrowanym w UE.
 
Jeśli utkniesz na lotnisku przez ponad dwie godziny, linie lotnicze są również zobowiązane do zapewnienia pasażerom posiłków, bezpłatnych napojów, dostępu do komunikacji i zakwaterowania.

Obejrzyj wideo:

PIT dla młodych. Ekspert: Wątpliwości jakie budzi ten projekt, to kwestie dyskryminacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rowerem przez Mierzeję Wiślaną. Od przekopu do granicy w Piaskach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu