Nowe Planty miałyby powstać w pierścieniu drugiej obwodnicy Krakowa, która otacza przede wszystkim większość Dzielnicy I Stare Miasto, ale także stare Podgórze oraz częściowo Grzegórzki. Jej najbardziej charakterystycznym odcinkiem są Aleje Trzech Wieszczów.
Druga obwodnica znajduje się w granicach ulic: Wykaz ulic składających się na drugą obwodnicę (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara): Konopnickiej (z tunelem pod Rondem Grunwaldzkim), most Dębnicki, al. Krasińskiego, al. Mickiewicza, al. Słowackiego, al. 29 Listopada (odcinek), ul. W. Stwosza, ul. Lubomirskiego, rondo Mogilskie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Grzegórzeckie, ul. Kotlarska, most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, ul. Klimeckiego, al. Powstańców Wielkopolskich, al. Powstańców Śląskich, ul. Kamieńskiego (odcinek), rondo Matecznego.
W koncepcji strategii rozwoju Krakowa do 2030 roku z perspektywą do 2050 roku ujęto m.in. utworzenie rdzenia metropolitalnego. Nowe Planty (metropolitalne aleje miejskie w pierścieniu II obwodnicy) są jednym z jego elementów.
Strategia Krakowa do 2050 roku: druga linia metra, 43 parki,...
Utworzeniu Nowych Plant miałoby towarzyszyć:
- przywrócenie historycznego charakteru Alejom Trzech Wieszczów z uwzględnieniem rozbudowy sieci tramwajowej i premetra;
- przebudowa ul. Konopnickiej od mostu Dębnickiego do ronda Matecznego z uwzględnieniem budowy sieci tramwajowej;
- przebudowa i ograniczenie ruchu tranzytowego w ul. Wita Stwosza, ul. A. Lubomirskiego i al. Powstania Warszawskiego;
- przebudowa południowej części II obwodnicy – od ronda Matecznego do mostu Kotlarskiego.
Dlaczego pory roku wpływają na nasz nastrój?
