W przeciwieństwie do Polaków w wieku 35+, młodsi po pandemii są zdecydowanie bardziej otwarci na własny biznes niż przed COVID

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Jak pokazuje Globalny Raport Przedsiębiorczości Amway, główną barierą w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej pozostaje brak kapitału, a w drugiej kolejności – strach przed porażką.
Jak pokazuje Globalny Raport Przedsiębiorczości Amway, główną barierą w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej pozostaje brak kapitału, a w drugiej kolejności – strach przed porażką. Karolina Misztal / Polska Press
Pandemia stworzyła nową rzeczywistość, która szczególnie dla ludzi młodych jest nową normalnością. Generacja młodych odkryła nowe zastosowania dla swoich wrodzonych kompetencji technologicznych. Młodzi ludzie są dużo bardziej otwarci na własny biznes. Aż 62% osób poniżej 35. roku życia uznało prowadzenie działalności za pożądane, a tylko 38% w grupie 35+.

Jak młode pokolenie postrzega przedsiębiorczość? Czego szuka i jakie szanse widzi dla siebie w prowadzeniu własnego biznesu? Jakie przewagi przyniosły mu przemiany okresu pandemii? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące postrzegania przedsiębiorczości przez młodych ludzi przynosi, oparty na Badaniu Ipsos Global Omnibus, Globalny Raport Przedsiębiorczości Amway, który skomentowała dr Anna Czarczyńska z Katedry Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego.

Nowa normalność jest cyfrowa

Ograniczenia, z którymi mamy do czynienia w związku z pandemią, spowodowały wiele zmian rynkowych, w tym wymusiły na przedsiębiorstwach przyspieszoną cyfryzację.
Pandemia stworzyła nową rzeczywistość, która szczególnie dla ludzi młodych jest nową normalnością – mówi dr Anna Czarczyńska z Katedry Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego. – Rzesze pracowników w przyspieszonym tempie uczyły się nowych technologii i przestawiały na pracę zdalną, traktując kolejne lockdowny jako okres wyjątkowy. Generacja młodych natomiast odkryła nowe zastosowania dla swoich wrodzonych kompetencji technologicznych.
Młodzi ludzie, wg Globalnego Raportu Przedsiębiorczości Amway (skr. AGER), są dużo bardziej otwarci na własny biznes. Aż 62% osób poniżej 35. roku życia uznało prowadzenie działalności za pożądane, a tylko 38% w grupie 35+.

Stawiają na Internet i media społecznościowe

Jak zauważa dr Anna Czarczyńska: Ponad połowa planuje wykorzystać do tego celu narzędzia internetowe i media społecznościowe, zresztą podobnie jak pozostałe badane kraje europejskie, pokazując wyjątkową spójność postaw przedsiębiorczych nowego pokolenia nad granicami.
Biorąc pod uwagę ogół społeczeństwa, zainteresowanie poszczególnymi kanałami sprzedaży, według raportu AGER, pozostało na tym samym poziomie , jednak od 2019 roku znacząco spadło zainteresowanie freelancingiem – w grupie poniżej 35. roku życia – z 63% do 43%.

Brak kapitału, lęk przed porażką

Dr Anna Czarczyńska podkreśla: - Pokolenie 35 minus w znacznie większym stopniu stawia na e-commerce (66%), media społecznościowe (64%), freelancing (63%), sprzedaż bezpośrednią (53%), ale również przez Internet (52%) oraz działania w kategorii influencer (49%), to około półtora raza wyższe wskazania niż w grupie starszych generacji. Najmniej zróżnicowane jest nastawienie na biznes tradycyjny 58% dla 35- i 46% dla 35+, ale i tu widać bardziej odważną postawę przedsiębiorczą i lepsze przewidywanie nisz rynkowych w grupie młodszej wiekowo.
Jak pokazuje Globalny Raport Przedsiębiorczości Amway, główną barierą w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej pozostaje brak kapitału, a w drugiej kolejności – strach przed porażką.
Jeśli zaś chodzi o korzyści, młodzi ludzie podczas pandemii zmienili nieco ich postrzeganie. W porównaniu rok do roku, więcej osób 35- uważa, że własna działalność gospodarcza zapewnia możliwość uzyskania dodatkowych przychodów (wzrost z 59 do 65%), pozwala na wsparcie biznesu poprzez media społecznościowe (wzrost z 26 do 33%) oraz że umożliwia ciągłą naukę i rozwój (wzrost z 29 do 38%). Spadło natomiast wśród młodszego pokolenia przekonanie, że prowadzenie biznesu daje większą kontrolę nad swoim harmonogramem (z 54 do 41 % rok do roku) i pozwala być samemu sobie szefem (spadek z 65 do 59%).
Dr Anna Czarczyńska wskazuje na zmianę priorytetów i oczekiwań młodych przedsiębiorców: To czego młode pokolenie szuka w działalności biznesowej to przede wszystkim wolność rozwoju osobistego, wolność wyboru projektu pozwalającego na realizację swoich pasji, wolność poszukiwania źródeł dochodu, ale też wolność zarządzania swoim czasem. Główne bariery wejścia na rynek ze swoim pomysłem to głównie brak dostępu da kapitału, ale w odróżnieniu od starszych generacji dla młodych barierą nie jest brak kompetencji, bo te w zdigitalizowanym świecie stały się bardziej demokratyczne, znosząc wymogi związane z wykształceniem, miejscem zamieszkania czy klasycznie rozumianym majątkiem. Młodzi czują że mogą i że to jest właśnie ich moment na start.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu