Do zdarzenia doszło 26 listopada. Boeing 737-8200 leciał z Luton w Londynie do Rzeszowa. Około godz. 21:45, 90 km od Krakowa, drugi pilot przejął stery i rozpoczął drastyczne zniżanie samolotu - z 10 tys. metrów do 7 tys. metrów. Powodem było zasłabnięcie pierwszego pilota.
- Z powodu złego samopoczucia ("dizzy but conscious") jednego z pilotów (pierwszy oficer) w locie po trasie z EGGW do EPRZ i zgłoszeniu ATC komunikatu MayDay samolot został przekierowany na lotnisko EPKK. Lądowanie zostało zabezpieczone przez służby lotniskowe (wozy straży pożarnej oraz karetkę pogotowia). Samolot wylądował bezpiecznie, a pilot uzyskał asystę medyczną. Zdarzenie spowodowało kilkunastominutowe opóźnienie kilku startów i lądowań (oczekiwania w holdingach) - czytamy w komunikacie Państwowa Komisja Badań Wypadków Lotniczych.
PKBWL uznało incydent za poważny. Dokładne okoliczności zostaną wyjaśnione.
"Mayday" - co to oznacza?
Komunikat "Mayday" oznacza bezpośrednie zagrożenie życia na pokładzie samolotu. Jest to międzynarodowy sygnał alarmowy, używany w łączności radiofonicznej w lotnictwie. Wywodzi się z francuskiego "venez m'aider", co oznacza "przyjdźcie mi pomóc".
Komunikat "Mayday" jest nadawany przez pilota, gdy wystąpi na pokładzie samolotu sytuacja, która może zagrażać życiu pasażerów i załogi. Może to być na przykład:
- nagłe awarie układów napędowych,
- pożar na pokładzie,
- utrata kontroli nad samolotem,
- zderzenie z innym samolotem lub obiektem.
Komunikat "Mayday" powinien być nadawany wyraźnie i powtarzany kilkakrotnie, aby został jak najszybciej odebrany przez służby ratownicze.
Po jego nadaniu pilot powinien podać następujące informacje:
- identyfikator samolotu,
- pozycję samolotu,
- charakter zagrożenia,
- planowane działania.
Komunikat "Mayday" jest sygnałem alarmowym, który wymaga natychmiastowej reakcji służb ratowniczych. Po jego nadaniu służby ratownicze podejmują działania mające na celu udzielenie pomocy samolotowi i jego pasażerom.
