Wchodzą zmiany w nadbałtyckim porcie. Jest zupełnie nowy plan

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Dziwnów jest znaną nadmorską miejscowością wypoczynkową nad Bałtykiem. Planowanie przestrzenne  jest narzędziem używanym w celu realizacji polityki zrównoważonego rozwoju i dotycz również obszarów morskich.
Dziwnów jest znaną nadmorską miejscowością wypoczynkową nad Bałtykiem. Planowanie przestrzenne jest narzędziem używanym w celu realizacji polityki zrównoważonego rozwoju i dotycz również obszarów morskich. FOT. PIOTR KRZYZANOWSKI/POLSKAPRESSE
1 lutego 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w Dziwnowie.

Spis treści

1 lutego wchodzi w życie plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w porcie w Dziwnowie

Planowanie przestrzenne w obszarach morskich jest narzędziem używanym w celu realizacji polityki zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu łatwiej jest zarezerwować przestrzeń z myślą o różnych rodzajach działalności. 1 lutego wchodzi w życie rozporządzenie w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych – port morski w Dziwnowie.

Przepisy określają precyzyjnie granice obszaru objętego planem (w rozporządzeniu podano dokładne współrzędne w Europejskim Ziemskim Systemie Odniesienia 1989 – ETRS89).

Obszar podzielono na akweny i wskazano, jakie funkcje mogą być w nich realizowane

Obszar podzielono na akweny, które mają znaczenie dla funkcjonowania portu, obronności i bezpieczeństwa państwa, turystyki sportu i rekreacji czy transportu.

Wskazano też „funkcje dopuszczalne”, które mogą być realizowane na obszarze objętym planem. I są to m.in.: badania naukowe, a także zadania związane z dziedzictwem kulturowym, funkcjonowaniem portu, infrastrukturą techniczną, ochroną środowiska i przyrody oraz rozpoznawaniem złóż kopalin oraz wydobywaniem tych kopalin ze złóż.

Wykonywanie funkcji podstawowych i dopuszczalnych może być czasowo ograniczane ze względu na kwestie bezpieczeństwa

„Funkcje dopuszczalne” nie mogą ograniczać lub uniemożliwiać zagospodarowania akwenów zgodnie z funkcją podstawową.

Co ważne, wykonywanie funkcji podstawowych i dopuszczalnych może być czasowo ograniczane ze względu na konieczność zapewnienia obronności i bezpieczeństwa państwa. Obszar objęty planem jest wyłączony na stałe z wykonywania rybołówstwa komercyjnego.

„We wszystkich akwenach obowiązuje ochrona przestrzenna obiektów podwodnego dziedzictwa kulturowego na zasadach określonych w przepisach ustawy. Poza sytuacjami nadzwyczajnymi użytkowanie obszaru objętego planem nie może prowadzić do uszkodzenia lub zniszczenia podwodnego dziedzictwa kulturowego, w szczególności w związku z funkcjonowaniem portu, układaniem elementów liniowych, wznoszeniem sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń, ochroną brzegu morskiego, uprawianiem turystyki, sportu i rekreacji, poszukiwaniem, rozpoznawaniem złóż kopalin oraz wydobywaniem kopalin ze złóż, a także prowadzeniem badań naukowych” – czytamy w przepisach.

Układanie elementów liniowych, przebudowa, remont i utrzymanie elementów istniejących jest dopuszczone na całym obszarze objętym planem. Przepisy nakazują jednak układanie nowych elementów liniowych pod powierzchnią dna akwenu, a jeżeli jest to niemożliwe ze względów środowiskowych czy technologicznych „należy stosować inne zabezpieczenia trwale zapewniające bezpieczeństwo nawigacyjne”.

Plan precyzuje, gdzie można prowadzić badania dotyczące kopalin i gdzie ewentualnie można je wydobywać

Poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż jest dopuszczone na całym obszarze planu, z wyjątkiem akwenów o „funkcji podstawowej transport”. Przepisy mówią też o ograniczeniach i zakazach w tym m.in.: zakazuje się wznoszenia sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń służących do wydobycia węglowodorów; zakazuje się poszukiwania, rozpoznawania złóż kopalin oraz wydobywania kopalin ze złóż naruszających elementy liniowe; ogranicza się realizację infrastruktury służącej do wydobycia węglowodorów do elementów liniowych wyprowadzających węglowodory na ląd, jak np. rurociągi.

Na całym obszarze objętym planem jest realizowana funkcja transportowa z ograniczeniami wskazanymi w kartach konkretnych akwenów.

Działalność policji i innych służb nie podlega zakazom i ograniczeniom wskazanym w planie

Warto też pamiętać o tym, że przemieszczanie się w polskich obszarach morskich jednostek Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji, Krajowej Administracji Skarbowej, ratownictwa morskiego, jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz innych jednostek pływających pełniących specjalną służbę państwową nie podlega ustaleniom planu i wynikającym z nich zakazom lub ograniczeniom.

Przypomnijmy, że morskie planowanie przestrzenne reguluje ustawa z dnia 21 marca 1991 roku o obszarach morskich RP i administracji morskiej.

W opracowaniu projektu planu biorą udział organy administracji morskiej, które mogą prowadzić różne analizy, opracowywać koncepcje i programy, w celu opracowania planu. Organy te współpracują m.in. z samorządami województw i gmin nadmorskich oraz ich związkami w celu zapewnienia spójności planu ze studiami uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin.

Plan poddawany jest konsultacjom społecznym i wydawany w formie rozporządzenia Rady Ministrów

Projekt planu sporządzany jest przez właściwego terytorialnie dyrektora urzędu morskiego. W toku prac nad planem opracowywane są również prognozy oddziaływania na środowisko. Następnie plan poddawany jest konsultacjom społecznym.

Zgodnie ustawą o obszarach morskich, plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej wydawany jest w formie rozporządzenia Rady Ministrów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu