Podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie, Jan Szyszko podkreślił, że polski społeczny plan klimatyczny jest najbardziej zaawansowany w Europie, co zostało potwierdzone przez Komisję Europejską. Plan zakłada przekazanie od 0 do 37,5% zgromadzonych środków na bezpośrednie wsparcie osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji finansowej.
Wiceminister zaznaczył, że prace nad planem są koordynowane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które przeprowadziło już wstępne konsultacje z kluczowymi ministerstwami, w tym z Ministerstwem Infrastruktury, Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Aktualnie trwają rozmowy z samorządami oraz organizacjami pozarządowymi, a w planach są konsultacje publiczne.
"Społeczny plan klimatyczny ma zarysować priorytety strategiczne inwestowania pieniędzy ze Społecznego Funduszu Klimatycznego" – wyjaśniał wiceszef MFiPR na początku października. "Będzie to mechanizm pozwalający zmierzyć się z wyzwaniem, jakie niesie ze sobą wejście w życie systemu ETS2" – powiedział, cytowany wtedy na stronie resortu.
Szyszko przypomniał, że środki z planu zostaną udostępnione na początku 2026 roku. Celem społecznego planu klimatycznego jest określenie priorytetów inwestycyjnych finansowanych ze Społecznego Funduszu Klimatycznego, który ma pomóc w adaptacji do systemu ETS2 – nowego unijnego systemu handlu emisjami, obejmującego m.in. transport i budownictwo, mającego na celu wprowadzenie opłaty za emisję dwutlenku węgla z tych sektorów.
J. Szyszko podczas debaty EFNI 2024: Droga do zwiększenia konkurencyjności UE prowadzi przez otwieranie ścieżek dla małych i średnich europejskich przedsiębiorstw, aby te w perspektywie czasu stały się wielkimi przedsiębiorstwami i broniły interesu gospodarczego Europy w rywalizacji z firmami z Chin czy USA.
Polska ma być głównym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego, z budżetem około 50 mld zł, co ma pomóc w łagodzeniu skutków wprowadzenia systemu ETS2, który zacznie obowiązywać w UE od 2027 roku. Nowy system zakłada m.in. opłaty za emisję CO2 z budynków mieszkalnych i transportu drogowego, z maksymalną stawką 45 euro za tonę CO2.
Źródło:
