https://strefabiznesu.pl
reklama

Rowery dają zarobić. Niemiecki lider ze świetnymi wynikami w Polsce

Agnieszka Kamińska
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Systemy rowerów publicznych będą ewoluowały w tym kierunku, żeby m.in. łączyć się z innymi usługami transportowymi. Spółka Nextbike jest dziś w doskonałym momencie, jesteśmy po najlepszym roku finansowym w historii spółki i będziemy tylko rośli w siłę - mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Grupy Nextbike.

Spis treści

Samorządy coraz bardziej zainteresowane systemami rowerów publicznych, potrzebują wsparcia w sfinansowaniu tego rozwiązania

Znacząco wzrosło zainteresowanie systemami rowerów publicznych w polskich i europejskich miastach. Wiele samorządów rozbudowuje te systemy, wdraża je albo ma takie plany. Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike, wskazuje, że obecnie największą barierą dla miast w tym zakresie są ograniczenia finansowe.

- Dla samorządów najważniejsze jest to, aby miały one dostęp do finansowania, które umożliwi realizację tego typu projektów. I to już nie tylko na poziomie miejskim, ale też na poziomie aglomeracyjnym, gdzie kilka miast jest połączonych tymi usługami - mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike, który był jednym z gości Samorządowego Kongresu Finansowego "Local Trends" w Sopocie.

Wsparciem dla samorządów, chcących uruchomić system rowerów, może być finansowanie ze Społecznego Funduszu Klimatycznego. Taka możliwość jest obecnie konsultowana w Polsce, a Nextbike zgłosiło akces do uczestnictwa w tych rozmowach - spółka proponuje, aby finansowaniem objąć kategorię rowerów współdzielonych.

Spółka Nextbike obsługuje już 81 gmin w Polsce - również metropolie i małe gminy

Prezes podkreśla też, że nie ma jednego systemu rowerów publicznych, te projekty są szyte na miarę i uwzględniają specyfikę danej gminy.

- W tej chwili obsługujemy 81 gmin, w tym np. małą, turystyczną gminę Pszczynę. To już nie jest kwestia tego, czy gmina powinna mieć rowery, tylko w jakiej formule powinny one funkcjonować na danym obszarze. To najprostsza, najbardziej elastyczna i najszybsza inwestycja transportowa, początkowo była to forma typowo miejska, teraz już ma szerszy, metropolitalny charakter, może być też łączona z innymi np. transportem kolejowym, widzimy to już na Śląsku. Systemy rowerowe na pewno nie znikną, one będą ewoluowały w tym kierunku, żeby łączyć się z innymi usługami transportowymi - mówi Tomasz Wojtkiewicz.

Cała branża współdzielonych pojazdów dynamicznie rośnie i jest dziś warta ponad 440 mld dolarów na całym świecie

Spółka Nextbike podała na koniec ubiegłego roku, że w 2024 r. odnotowała 8,5 mln wypożyczeń rowerów publicznych w skali kraju, co stanowi wzrost o 8 proc. rok do roku.W 2024 r. mieszkańcy w Polsce mieli do dyspozycji 18 tys. rowerów Nextbike, co stanowi wzrost o 52,4 proc. r/r.

- Ubiegły rok był dość specyficzny z tego względu, że powstawał system metropolitalny na Śląsku. W tym roku liczymy, że przyrost liczby wypożyczeń będzie bardzo duży. Cała branża współdzielonych pojazdów dynamicznie rośnie i jest dziś warta ponad 440 mld dolarów na całym świecie, a przecież powstała dekadę temu - dodaje prezes Tomasz Wojtkiewicz.

Firma pracuje nad tym, aby przenieść produkcję rowerów dla całej europejskiej grupy do Polski

Spółka w ubiegłym roku zakończyła restrukturyzację, która dotyczyła obszaru finansowo-prawnego i operacyjnego.

- Przeszliśmy nie tylko restrukturyzację finansową, ale też całkowicie zmieniliśmy paradygmat funkcjonowania. Z tego względu, że miasta stawiają na systemy rowerowe, jesteśmy po najlepszym roku finansowym w historii spółki. Zaczęliśmy pracować nad tym, aby nasze działania były bardziej efektywne, mamy na pokładzie nowego inwestora, który zapewni nam dostęp do kapitału. Obecnie pracujemy nad tym, aby przenieść produkcję rowerów dla całej grupy europejskiej do Polski. Skupiamy się na ekspansji w krajach nordyckich i środkowowschodnich. Spółka jest dziś w doskonałym momencie swojej 13-letniej historii i będziemy tylko rośli w siłę - mówi Tomasz Wojtkiewicz.

Spółka w 2024 r. odnotowała najlepsze wyniki finansowe w swojej historii - na poziomie EBITDA poprawa wyniosła 177 proc.

Wyniki finansowe spółki Nextbike w trzecim kwartale 2024 r. okazały się najlepsze w 13-letniej historii Nextbike w Polsce. W trzecim kwartale 2024 roku nastąpił wzrost (o 36,5 proc.) skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w porównaniu analogicznego okresu roku poprzedniego, do poziomu 56,8 mln zł z kwoty 41,6 mln zł. Wynik operacyjny (EBIT) był ośmiokrotnie lepszy: w trzecim kwartale 2023 roku zysk wyniósł 2,2 mln zł, natomiast w roku 2024 wypracowano zysk 17,6 mln zł. Na poziomie EBITDA poprawa wyniosła 177 proc.: zysk wzrósł z 8,9 mln zł do 24,7 mln zł.

Nextbike to niemiecka sieć bezobsługowych wypożyczalni rowerów, działająca w kilkunastu krajach. Nextbike Polska działa w naszym kraju od 2011 r., współpracuje z samorządami i partnerami biznesowymi tworząc i rozbudowując największe i najpopularniejsze systemy rowerowe w Polsce.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Zastrzyk gotówki na kolejne lata. Poczta Polska otrzyma wyższe kwoty

Zastrzyk gotówki na kolejne lata. Poczta Polska otrzyma wyższe kwoty

Kolejne spółki z zezwoleniem na prowadzenie systemu kaucyjnego

Kolejne spółki z zezwoleniem na prowadzenie systemu kaucyjnego

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu