Wielka awaria PKP. Wystąpił błąd? Poważne opóźnienia pociągów, odwołane kursy. Podróż pociągiem 17 marca pełna utrudnień

Justyna Madan
Wideo
od 16 lat
Wielka awaria w PKP i gigantyczne opóźnienia w rozkładzie jazdy pociągów - to rzeczywistość, w jakiej znaleźli się podróżujący 17 marca 2022 roku. Jak poinformowano w komunikacie, o godzinie 4:00 w czwartek wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego. Pasażerowie muszą liczyć się z bardzo dużymi opóźnieniami pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Przewidziana jest komunikacja zastępcza ale również odwołane kursy pociągów. PKP Intercity rekomenduje rozważenie rezygnacji z podróży. Czy powodem awarii był cyberatak hakerów?

"Dziś w czwartek, 17 marca ok godz. 4.00 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania* odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego. Stan wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników. Występują zmiany w kursowaniu pociągów nawet ponad kilkadziesiąt minut" — czytamy w komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wielka awaria w PKP. 17 marca gigantyczne opóźnienia w rozkładzie jazdy pociągów

Pasażerowie mogą liczyć na zastępczą komunikację autobusową, ale możliwa jest też zmiana tras pociągów lub zupełne odwołanie niektórych kursów dlatego bieżącą sytuację związaną z awarią warto sprawdzać na stronie pkp.pl. Ponadto został powołany specjalny zespół złożony z przedstawicieli PKP PLK i przewoźników. Ruch pociągów jest organizowany na bieżąco, komunikaty o sytuacji są podawane na stacjach i przystankach.

Nie działa także Portal Pasażera, należący do PKP PLK.

Awaria spowodowała, że utrudnienia mają miejsce na odcinku aż 820 kilometrów. Wstrzymany jest ruch pociągów, opóźnienia dotyczą wielu tras i wynoszą nawet ponad 3 godziny.

Po godzinie 13:00 PKP PLK poinformował, że "wznawiana jest praca kolejnych lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Obecnie przywrócono ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice – Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przekłada się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizację ruchu".

Cyberatak powodem awarii PKP?

Na razie nie wiadomo, co jest przyczyną awarii i jak długo jej skutki będą usuwane. Nieoficjalnie mówi się o możliwym ataku hakerskim. - Nie możemy wykluczyć takiego działania, będzie to przedmiotem dalszych działań – informuje PKP PLK.

Jak wyjaśnił przedstawiciel PKP PLK, awaria dotknęła 19 z 33 LCS, na których zainstalowane były urządzenia firmy Alstom (d. Bombardier).

"Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania exBombardier. Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem" - informuje Sławomir Cyza, Prezes i Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Awaria PKP utrudniła Ci podróż? Jest możliwość zwrotu biletu

Jak poinformowało PKP Intercity w komunikacie na Twitterze "rekomendowane jest rozważenie rezygnacji z podróży w dniu 17 marca".

Pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot kosztów za zakup biletu w kasie bez potrącenia odstępnego. Jeżeli kupiliśmy bilety w systemie e-IC, zwrot kosztów jest możliwy w drodze reklamacji.
___
*Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu