Wkrótce co 4. sprzedawany samochód w Europie będzie posiadał silnik elektryczny. Jakie auta wybierają Polacy? Co z punktami ładowań?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Według szacunków do 2030 roku udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie wyniesie 24 proc. – Cały czas obserwujemy dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych, również w Polsce. Natomiast cały czas pozostaje kilka elementów kluczowych dla dalszego rozwoju tego rynku – mówi nam Przemysław Szywacz, Partner w KPMG. Jak przyznaje, na pierwszym miejscu wyłania się tutaj infrastruktura ładowania. – Spodziewamy się w najbliższych latach wzrostu – dodaje.

Szefowie firm motoryzacyjnych z Europy są przekonani, że wielomiliardowe inwestycje w nowe fabryki i układy napędowe przyniosą spodziewane, duże korzyści. 80 proc. jest przekonanych, że branża w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnie większy wzrost rentowności w porównaniu ze stanem obecnym – wynika z raportu KPMG pt. „Global Automotive Executive Survey”

Jednak duży optymizm studzą wyzwania, z jakimi branża będzie się musiała mierzyć w najbliższej przyszłości. Wśród nich można wymienić przede wszystkim:

  • brak odpowiednich umiejętności pracowników,
  • problemy z dostawami materiałów i komponentów,
  • niespokojną sytuację geopolityczną
  • oraz trudne warunki makroekonomiczne.

75 proc. przedstawicieli europejskich firm motoryzacyjnych obawia się, że inflacja i wysokie stopy procentowe będą miały negatywny wpływ na ich działalność w 2023 roku. Najmniejsze obawy dot. sytuacji w branży wyrażają firmy motoryzacyjne w Chinach, największe zaś można dostrzec w Azji i Ameryce Północnej.

Co czwarty samochód sprzedawany w Europie będzie posiadał silnik elektryczny

W porównaniu z poprzednią edycją badania diametralnie zmieniły się perspektywy dot. rozwoju rynku samochodów elektrycznych. W edycji badania z 2021 roku dyrektorzy motoryzacyjni z Europy bardzo optymistycznie oceniali perspektywy sprzedaży elektryków, szacując, że mogą osiągnąć nawet 49 proc. udziału na europejskim rynku do 2030 roku. W najnowszej edycji badania KPMG, przeprowadzonego pod koniec 2022 roku, szacunki te spadły do 24 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w 2030 roku na naszym kontynencie.

Jednocześnie zgodnie z szacunkami w ciągu najbliższych czterech lat na światowym rynku może pojawić się aż 160 nowych modeli samochodów elektrycznych. O udział w tym rynku walczy ponad 50 nowych producentów.

Nawet 17 tys. nowych punktów ładowania w Polsce w przeciągu kilku lat

– Cały czas obserwujemy dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych, również w Polsce. Natomiast cały czas pozostaje kilka elementów kluczowych dla dalszego rozwoju tego rynku – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Przemysław Szywacz, Partner w KPMG. – Na pierwszym miejscu wyłania się tutaj infrastruktury ładowania – dodaje.

Ekspert przyznaje, że ta infrastruktura w Polsce powstaje, pojawiają się nowe podmioty na naszym rynku, jednak cały czas liczba tych stacji jest niewystarczająca.

Spodziewamy się w najbliższych latach wzrostu, a przyczyni się do tego m.in. program realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zrealizował już dwa nabory wniosków o dotację dla podmiotów realizujących tego typu inwestycje – mówi i dodaje, że według szacunków Funduszu nawet 17 tys. punktów ładowania może powstać w przeciągu kilku najbliższych lat.

Jednocześnie Szywacz podkreśla, że wiele zależy od tego, jak szybko będą realizowane te inwestycje, ponieważ w tym przypadku kluczowym elementem jest zapewnienie mocy przyłączeniowych przez przedsiębiorstwa energetyczne. – Z naszych informacji wynika, że czas oczekiwania na wydanie takich warunków trwa od kilku miesięcy do nawet kilku lat – przyznaje.

Elektryki z rządowym wsparciem

Ekspert podkreśla, że zwiększa się wybór, jeśli chodzi o samochody elektryczne. Ponownie Szywacz podkreśla znaczenie programu realizowanego przez NFOŚGW. – Zwiększona została wartość maksymalna, jeśli chodzi o cenę zakupu tego pojazdu, co spowodowało, że znacznie więcej modeli możemy wybierać – przyznaje. – Zeszły rok pokazał, że w znacznym stopniu zwiększyło to ilość zakupów. Dodatkowo możemy korzystać z leasingu – przyznaje.

– W związku z tym, że ten system wsparcia objął w zeszłym roku także firmy, widzimy dynamiczny wzrost. To w połączeniu z dostępnością pojazdów stacji ładownia pozwala patrzeć optymistycznie na kolejne lata, jeżeli chodzi o rozwój rynku – dodaje.

Na co zwracają uwagę Polacy przy zakupie samochodu elektrycznego?

– Cena i zasięg, to kluczowe elementy, które biorą pod uwagę użytkownicy – mówi i zwraca uwagę, że ta cena zmniejszyła dystans do cen samochodów elektrycznych, ale to w głównej mierze przez podwyżkę cen aut z napędem konwencjonalnym.

Jednocześnie zwraca uwagę na efekt skali, mianowicie samochodów elektrycznych produkuje się więcej, a same przedsiębiorstwa poczyniły odpowiednie nakłady na ten cel.

– Dzięki tym czynnikom cena samochodów elektrycznych zaczyna spadać, do tego dochodzą systemy dotacyjne, co powoduje, że te samochody są bardziej dostępne – przyznaje. – Prawdziwe efekty tych działań będziemy widzieć w kolejnych latach – podkreśla.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie