W 2022 roku z polskich salonów wyjechało niecałe 420 tys. nowych aut osobowych, mniej niż w roku 2020, w szczycie pandemii koronawirusa (wówczas było to ponad 428 tys.). W stosunku do 2021 r. spadek sprzedaży wyniósł 6 proc. r/r.
Firmy kupiły o niemal 10 proc. mniej aut niż w 2021 roku
Niezmiennie od wielu lat głównym filarem sprzedaży nowych samochodów w Polsce są firmy i przedsiębiorcy, którzy w zeszłym roku odpowiadali za sprzedaż 71 proc. nowych aut osobowych, łącznie nieco ponad 298,2 tys. Udział firm w sprzedaży nowych samochodów w minionym roku zmniejszył się o 3,1 p.p. w ciągu roku. Firmy nabyły o 9,9 proc. mniej nowych aut osobowych niż rok wcześniej. Z kolei w przypadku klientów indywidualnych sprzedaż w tym zakresie była większa o 5,2 proc. r/r.
Znacząco mniejszy, o 17,8 proc. r/r był w 2022 roku import aut używanych zza granicy, za który odpowiadają w zdecydowanej większości osoby prywatne. Zdaniem ekspertów Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jest to zjawisko pozytywne, z uwagi na fakt, że sprowadzane zza granicy do Polski samochody często są w znacznym wieku, z dużymi przebiegami i w nie najlepszej kondycji technicznej, co przekłada się na bezpieczeństwo i ekologiczność tego typu aut. Klienci indywidualni, jak wynika z danych, chętniej niż rok wcześniej sięgali po pojazdy nowe.
O ograniczonym imporcie mogły decydować również względy finansowe – na cenę aut importowanych bardzo mocno wpływały bowiem wysokie kursy walut, dodatkowo podnoszące koszt takich pojazdów. Mimo to, w zeszłym roku do naszego kraju sprowadzono prawie 706 tys. samochodów używanych.
Przedsiębiorcy wstrzymują się z zakupem nowych aut
Niestabilność gospodarcza, niepewna przyszłość, w tym rosnące ceny aut i stopy procentowe, wpływające na koszty finansowania spowodowały, że wielu przedsiębiorców i firm w Polsce wstrzymało decyzje o nabywaniu nowych aut na potrzeby swojej działalności. W efekcie łączna sprzedaż nowych samochodów do firm w 2022 r., a więc we wszelkich formach finansowania dostępnych na rynku, była mniejsza o 9,9 proc. r/r.
Jeszcze większy spadek był widoczny w przypadku zakupu ze środków własnych, kredytu i klasycznego leasingu liczonych razem, gdyż wyniósł 14 proc. r/r. Inaczej sytuacja wyglądała, jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, gdzie odnotowany został wzrost sprzedaży o 2,3 proc. r/r.
Coraz większy udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut
W 2022 r. w wynajmie długoterminowym znalazły się niemalże 3 na 10 nowych aut osobowych (28,1 proc.), które zakupiły w minionym roku w naszym kraju firmy i przedsiębiorcy. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży do firm zwiększył się o 3,3 p.p. w ciągu roku. Na potrzeby wynajmu długoterminowego branża nabyła w 2022 r. 83,9 tys. nowych aut osobowych.
– Podobnie jak w wielu krajach zachodnioeuropejskich, tak i w Polsce wynajem długoterminowy zaczyna być jedną z głównych form finansowania samochodów, sięga po niego już niemalże 3 na 10 przedsiębiorców i firm nabywających nowe auta w naszym kraju – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – Potencjał do dalszej ekspansji na polskim rynku jest wciąż bardzo duży i tkwi przede wszystkim w sektorze średnich i małych firm – dodaje.
Na koniec minionego roku wśród najpopularniejszych aut znajdujących się w łącznej liczbie pojazdów w wynajmie długoterminowym znajdowały się:
- Skoda Octavia,
- Toyota Corolla,
- Volkswagen Passat,
- Volkswagen Golf.

Sprzedaż telewizorów w Polsce mocno w dół. Mamy do czynienia z nowym trendem?
Ostatni kwartał zeszłego roku przyniósł w Polsce wyraźny, blisko 20 proc. spadek sprzedaży telewizorów w relacji rok do roku – wynika z danych firmy GfK. Z drugiej strony, istotnym wydarzeniem ubiegłe...
Auta benzynowe najpopularniejsze, ale rośnie udział elektryków
Zgodnie z danymi PZWLP, w przypadku wynajmu długoterminowego dominują samochody z napędami benzynowymi, które na koniec minionego roku stanowiły 53 proc. ogółu i ich udział zwiększył się w ciągu roku o 8 p.p. Odsetek aut dieslowskich wyniósł 39,3 proc. i zmniejszył się o 8,2 proc. r/r. Samochody z ekologicznymi napędami, a więc wszelkiego typu hybrydy i w pełni elektryczne reprezentowały już 7,7 proc. ogółu, a ich udział urósł o 0,2 p.p. w ciągu roku.
Jak wskazują eksperci PZWLP, udział aut w pełni elektrycznych wynosił 1,2 proc. i powiększył się zaledwie w czasie jednego roku ok. 2,5-krotnie. Ich zdaniem wzrost liczby samochodów elektrycznych to zasługa przede wszystkim publicznych dopłat do tego typu pojazdów w ramach programu „Mój Elektryk”. Eksperci spodziewają się, że przyrost elektryków w wynajmie długoterminowym będzie kontynuowany, ponieważ jest to opłacalne.
Dobre wieści dla wynajmujących mieszkania. Wzrost kosztów wy...
Z kolei zgodnie z danymi PZWLP, branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) w Polsce zakończyła miniony rok ze wzrostem 3,5 proc. r/r. W kilku poprzednich kwartałach dynamika rozwoju tej branży utrzymywała się na poziomie dwucyfrowym.
