Spis treści
Produkty mrożone są stałym elementem koszyków zakupowych Polaków. Według danych Panelu GfK przeciętny Polak kupuje je średnio 14 razy w roku. W okresie od grudnia 2021 r. do listopada 2022 r. podczas jednych zakupów konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł, co oznacza wzrost o 7 proc. rdr. Z badania wynika, że najczęściej kupujemy warzywa oraz dania gotowe – razem stanowią one aż 64 proc. rynku.
Dlaczego wybieramy mrożonki?
Mrożone warzywa trafiają do koszyka co trzeciego konsumenta. Autory badania podkreślają, że zdecydowanie większą popularnością cieszą się mieszanki i zupy (74 proc.) niż mrożonki jednorodne (26 proc.).
– Polacy cenią sobie łatwość i szybkość przygotowania posiłków. Kupując odpowiednie mieszanki, mają w zamrażarce pokrojony i obrany produkt, który nie wymaga dużej inwencji kulinarnej. Dzięki temu nawet osoby niepotrafiące gotować mogą samodzielnie przygotować ciepły, domowy posiłek – podkreśla Jakub Dubniak, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, cytowany w komunikacie.
Takie mrożonki kupujemy i tyle na nie wydajemy
Drugim, niemalże tak samo częstym wyborem, są dania gotowe. Szczególnie pizza, która stanowi aż 19 proc. wszystkich kupowanych mrożonek w 2022 roku. Z danych Panelu GfK wynika, że przeciętny Kowalski wydał na nią średnio 64 zł. W przypadku tego typu produktu obserwujemy wyraźny trend wzrostowy, zarówno w ujęciu wartościowym (+19 proc.), wolumenowym (+11 proc.), jak i liczby dokonanych transakcji (+7 proc.).
– Potencjał tej kategorii zakupowej dostrzegają producenci, którzy stale rozbudowują portfolio swoich produktów. Tylko od stycznia do listopada 2022 roku oferta pizzy mrożonej w Polsce powiększyła się o około 80 nowych produktów – dodaje ekspert.
Gdzie kupujemy mrożonki?
Inflacja i podwyżki cen powodują, że konsumenci coraz częściej zaciskają pasa i wybierają kanały zakupowe oferujące korzystne ceny. To sprzyja rozwojowi dyskontów– w przypadku mrożonek mają one aż 54 proc. udziałów w rynku w ujęciu wartościowym.
– W trosce o domowe budżety nabywcy znacznie częściej sięgają po produkty marek własnych. Ich przewagą jest korzystna cena, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Obecnie artykuły private label stanowią 49 proc. wartości kupowanych mrożonek – wyjaśnia Dubniak.
Jego zdaniem, mimo wzrostów cen, kategoria zachowała stabilną pozycję na rynku i nic nie wskazuje na zmiany w najbliższych miesiącach.
Ceny w górę
W 2022 r. w pełnej zbiorowości przedsiębiorstw prowadzących działalność handlową, sprzedaż detaliczna ogółem zwiększyła się o 2,9 proc. r/r, a w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących powyżej 9 osób wzrost był wyższy i wyniósł 5,0 proc. r/r.
– Należy przede wszystkim wyróżnić przemysł, który bardzo dobrze funkcjonował w poprzednim roku i to pomimo trudnych warunków, wzrostu cen nośników energii. Tutaj udało utrzymać się dobre tendencje – mówi w rozmowie ze Strefą Biznesu Dominik Rozkrut, prezes GUS.
Z kolei średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2022 r. wyniósł 14,4 proc. i był najwyższy od 1997 r.
