Spis treści
E.Leclerc najbardziej obniżył ceny
– Dane zebrane przez ASM SFA pokazują, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 2,69 zł, czyli 0,86 proc., osiągając 314,88 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, podczas gdy w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,47 proc.), natomiast największy spadek w sklepach E.Leclerc (4,84 proc.). Dodatkowo, w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł – czytamy w komunikacie.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 228,40 zł (więcej o 4,24 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 393,60 zł (więcej o 6,53 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2025 r. wyniosła 165,20 zł i jest ona o 2,29 zł wyższa niż w styczniu br.
Ten sklep jest liderem najniższych cen
– Z lutowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 276,98 zł. To spadek o 10,72 zł, czyli o 3,73 proc. mniej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 19,12 zł (Biedronka) i 20,71 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 342,49 zł –czytamy dalej.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 302,42 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 353,83 zł. Natomiast najtańsze zakupy (303,24 zł) można było zrobić w kanale hybrydowym.
Metodologia badania
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).
ASM Sales Force Agency to agencja świadcząca kompleksowe usługi wsparcia sprzedaży. Specjalizuje się w merchandisingu, outsourcingu sił sprzedaży field marketingu oraz badaniach marketingowych.
Źródło: PAP
