Spis treści
Dla francuskich gigantów wielkiej dystrybucji czasy są niepewne. Jako że Auchan zmaga się z trudnościami finansowymi od 10 lat, firma postanowiła zmniejszyć zakres swojej działalności. Już za kilka tygodni 15 supermarketów zniknie z mapy Francji.
Szacuje się, iż w pierwszej połowie 2024 roku strata przedsiębiorstwa wyniosła ok. miliard euro.
Hipermarkety o dużej powierzchni nie odpowiadają już potrzebom konsumentów
Dziś konsumenci odwracają się od hipermarketów na rzecz mniejszych formatów. Korzyść z ogromnego sklepu, jaką dawał on jeszcze jedno lub dwa pokolenia temu, obecnie jest przyćmiona przez czas, który trzeba poświęcić na dotarcie do niego oraz przejście wszystkich alejek.
W sektorze spożywczym tak duża powierzchnia nie ma już racji bytu. Plan zwolnień w Auchan to potwierdza. W praktyce oznaczają one koniec sklepów mierzących więcej niż 12 000 metrów kwadratowych.
Partnerzy zrywają współpracę z Auchan
Niektórzy wkrótce porzucą ten statek. Firma Schiever, która zarządza ponad 250 sklepami w całej Francji, w tym 13 pod marką Auchan, postanowiła opuścić nierentowną grupę. Przedsiębiorstwo zamknie markety i otworzy je ponownie pod nową nazwą "Système U". Zmiany rozpoczną się 5 marca.
Klienci, którzy do tej pory robili zakupy w sklepach Auchan, znajdą tam teraz "Super U" lub "Hyper U" (w zależności od wielkości powierzchni).
Jak wygląda sytuacja Auchan w Polsce?
Dramatyczna sytuacja dotyczy tylko Auchan we Francji. W Polsce firma ma się świetnie: dzięki inwestycjom w nowe technologie, notuje znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży.
W 2023 roku przedsiębiorstwo zarobiło 11,472 mln zł, czyli o blisko 3 proc. więcej niż w roku poprzednim. Ponadto zakończyło rok z zyskiem netto wynoszącym 73 mln zł oraz zyskiem z działalności operacyjnej na poziomie 215 mln zł.
Lepsze wyniki finansowe były pokłosiem rozpoczętej dwa lata temu serii inwestycji technologicznych w kluczowych obszarach działalności. Do sprzedaży i obsługi klienta wdrożono wykorzystanie sztucznej inteligencji i procesów uczenia maszynowego. W planach jest również otwarcie w pełni zrobotyzowanego centrum dystrybucyjnego.
Auchan Polska zarządza siecią 106 sklepów własnych, w tym 70 hipermarketów i 35 supermarketów oraz sklepem autonomicznym Auchan GO. Dodatkowo, firma współpracuje z 25 sklepami franczyzowymi oraz 74 sklepami typu convenience store (małe sklepy, położone zazwyczaj w dzielnicach mieszkaniowych lub innych dogodnych i często odwiedzanych punktach, handlujące głównie towarami na potrzeby bieżące) pod marką Easy Auchan w partnerstwie z BP.
Źródło: Marie France