Spadek zysku Stokrotki ma kilka powodów, ale sieć chce inwestować
Sieć handlowa Stokrotka ogłosiła w swoim raporcie finansowym za 2024 rok plany znaczącego zwiększenia inwestycji w roku 2025. Nakłady mają wzrosnąć z 169 mln zł w 2024 roku do 311,3 mln zł.
Chociaż sieć supermarketów Stokrotka została założona w Polsce, w Lublinie w 1994 roku, obecnie nie jest to już polska marka. W kwietniu 2018 roku Stokrotka została przejęta przez litewską grupę Maxima Grupė. Od tego czasu właścicielem i podmiotem zarządzającym siecią jest litewski kapitał.
Spółka wyjaśniła, że finansowanie przyszłorocznego rozwoju będzie pochodzić zarówno ze środków własnych, jak i zewnętrznych, w ramach zarządzania płynnością w grupie lub od podmiotów niezależnych.
W roku 2024 przychody ze sprzedaży Stokrotki osiągnęły 8,13 mld zł, co stanowi wzrost o 3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Ten wzrost był głównie efektem otwarcia nowych sklepów oraz lepszych wyników placówek uruchomionych w 2023 roku. Wskaźnik LFL (sprzedaż porównywalna) wzrósł o 0,2 proc. Pomimo wzrostu przychodów, spółka zanotowała stratę netto w wysokości 136,66 mln zł, a jej zysk EBITDA wyniósł 398,8 mln zł, co oznacza spadek o 23,2 proc. rok do roku.
Zarząd Stokrotki jako główną przyczynę tych wyników wskazuje nasilenie konkurencji na rynku. Agresywne akcje promocyjne konkurentów uniemożliwiły dostosowanie cen do rosnących kosztów prowadzenia działalności, co skutkowało niemal zerową zmianą cen sprzedaży i spadkiem względnego zysku na sprzedaży o 0,2 proc.
Jednocześnie względne koszty działalności spółki wzrosły o 1,7 proc., głównie z powodu
wzrostu kosztów personalnych (o 1,2 proc.),
kosztów najmu (o 0,4 proc.).
Stokrotka podkreśla, że kluczowym czynnikiem wzrostu kosztów pracowniczych były rządowe decyzje o podwyższeniu płacy minimalnej o ponad 20 proc. w 2024 roku.
Działania optymalizacyjne podjęte przez zarząd częściowo (o około 50 proc.) ograniczyły negatywny wpływ tej zmiany, podaje firma. W obszarze kosztów najmu prowadzono negocjacje stawek, optymalizację powierzchni i podnajem.

Biznes
Spółka pozytywnie ocenia również ograniczenie kosztów mediów o około 10 proc. dzięki inwestycjom w fotowoltaikę i optymalizacji zakupu energii.
Na dzień 31 grudnia 2024 roku Stokrotka posiadała 981 sklepów w różnych formatach. W ciągu roku otworzono 42 nowe placówki (25 supermarketów, 5 marketów, 6 franczyz i 6 express), a zamknięto 26 sklepów własnych i rozwiązano 11 umów franczyzowych.
Źródło: PAP