https://strefabiznesu.pl
reklama

Konkurent Dino ma ambitne plany inwestycyjne mimo spadku zysków

Agata Wodzień-Nowak
Opracowanie:
Stokrotka planuje w 2025 r. zwiększyć nakłady inwestycyjne
Stokrotka planuje w 2025 r. zwiększyć nakłady inwestycyjne Łukasz Gdak
Stokrotka planuje znacząco zwiększyć inwestycje w 2025 roku do 311,3 mln zł z 169 mln zł w 2024 roku, finansując ten rozwój ze środków własnych i zewnętrznych. Pomimo wzrostu przychodów, Stokrotka poniosła stratę w wysokości 136,66 mln zł, a jej EBITDA spadła o 23,2 proc. do 398,8 mln zł.

Spadek zysku Stokrotki ma kilka powodów, ale sieć chce inwestować

Sieć handlowa Stokrotka ogłosiła w swoim raporcie finansowym za 2024 rok plany znaczącego zwiększenia inwestycji w roku 2025. Nakłady mają wzrosnąć z 169 mln zł w 2024 roku do 311,3 mln zł.

Chociaż sieć supermarketów Stokrotka została założona w Polsce, w Lublinie w 1994 roku, obecnie nie jest to już polska marka. W kwietniu 2018 roku Stokrotka została przejęta przez litewską grupę Maxima Grupė. Od tego czasu właścicielem i podmiotem zarządzającym siecią jest litewski kapitał.

Spółka wyjaśniła, że finansowanie przyszłorocznego rozwoju będzie pochodzić zarówno ze środków własnych, jak i zewnętrznych, w ramach zarządzania płynnością w grupie lub od podmiotów niezależnych.

W roku 2024 przychody ze sprzedaży Stokrotki osiągnęły 8,13 mld zł, co stanowi wzrost o 3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Ten wzrost był głównie efektem otwarcia nowych sklepów oraz lepszych wyników placówek uruchomionych w 2023 roku. Wskaźnik LFL (sprzedaż porównywalna) wzrósł o 0,2 proc. Pomimo wzrostu przychodów, spółka zanotowała stratę netto w wysokości 136,66 mln zł, a jej zysk EBITDA wyniósł 398,8 mln zł, co oznacza spadek o 23,2 proc. rok do roku.

Zarząd Stokrotki jako główną przyczynę tych wyników wskazuje nasilenie konkurencji na rynku. Agresywne akcje promocyjne konkurentów uniemożliwiły dostosowanie cen do rosnących kosztów prowadzenia działalności, co skutkowało niemal zerową zmianą cen sprzedaży i spadkiem względnego zysku na sprzedaży o 0,2 proc.

Jednocześnie względne koszty działalności spółki wzrosły o 1,7 proc., głównie z powodu

  • wzrostu kosztów personalnych (o 1,2 proc.),

  • kosztów najmu (o 0,4 proc.).

Stokrotka podkreśla, że kluczowym czynnikiem wzrostu kosztów pracowniczych były rządowe decyzje o podwyższeniu płacy minimalnej o ponad 20 proc. w 2024 roku.

Działania optymalizacyjne podjęte przez zarząd częściowo (o około 50 proc.) ograniczyły negatywny wpływ tej zmiany, podaje firma. W obszarze kosztów najmu prowadzono negocjacje stawek, optymalizację powierzchni i podnajem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Spółka pozytywnie ocenia również ograniczenie kosztów mediów o około 10 proc. dzięki inwestycjom w fotowoltaikę i optymalizacji zakupu energii.

Na dzień 31 grudnia 2024 roku Stokrotka posiadała 981 sklepów w różnych formatach. W ciągu roku otworzono 42 nowe placówki (25 supermarketów, 5 marketów, 6 franczyz i 6 express), a zamknięto 26 sklepów własnych i rozwiązano 11 umów franczyzowych.

Źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Sektor magazynowy już się szykuje. Firmy będą robiły większe zapasy

Sektor magazynowy już się szykuje. Firmy będą robiły większe zapasy

Granica opłacalności benefitów. Firmy liczą każdy grosz

Granica opłacalności benefitów. Firmy liczą każdy grosz

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu