Wyłudzenia danych przez telefon. 37 proc. Polaków padło ich ofiarą

Oliwia Marciszewska
Przestępcy wykorzystują każdą nadarzającą się okazję do tego, aby wyłudzić od nas pieniądze.
Przestępcy wykorzystują każdą nadarzającą się okazję do tego, aby wyłudzić od nas pieniądze. Magdalena Marszałek/Lubuska Policja
Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez ChronPESEL.pl oraz Krajowy Rejestr Długów, aż 37 proc. Polaków doświadczyło prób wyłudzenia danych osobowych przez telefon. Zjawisko to jest częścią szerszego problemu cyberprzestępczości, która dotyka coraz większej liczby osób. Badanie ujawnia, że nie tylko rozmowy telefoniczne, ale także e-maile, wiadomości SMS i fałszywe strony internetowe są popularnymi metodami stosowanymi przez oszustów.

Spis treści

Metody wyłudzeń danych osobowych

Wyniki badania pokazują, że prawie połowa Polaków, bo aż 47 proc., zetknęła się z próbami wyłudzenia danych za pośrednictwem e-maila. Wiadomości SMS były źródłem takich prób dla 40 proc. respondentów, a rozmowy telefoniczne - dla 37 proc. Fałszywe strony internetowe oraz wiadomości wysyłane przez komunikatory dotknęły po 34 proc. badanych.

Młodzi dorośli szczególnie narażeni

Grupa wiekowa 18-24 lata jest szczególnie narażona na wyłudzenia danych. Aż 54 proc. młodych dorosłych doświadczyło prób wyłudzenia za pośrednictwem SMS, 48 proc. przez e-mail, a 27 proc. przez telefon. Co ciekawe, 41 proc. z nich uważa swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa danych za wysoką lub bardzo wysoką. Mimo tego 16 proc. przyznało, że padło ofiarą kradzieży danych.

Phishing jako najpopularniejsza metoda oszustwa

Z danych CERT Polska wynika, że w 2023 roku zarejestrowano 41,4 tysiąca zgłoszeń dotyczących phishingu, co stanowiło 51,6 proc. wszystkich incydentów. Phishing, czyli podszywanie się pod zaufane osoby lub instytucje, to od lat najczęściej stosowana metoda oszustwa. Cyberprzestępcy wysyłają fałszywe maile lub wiadomości SMS z linkami, które po kliknięciu mogą prowadzić do przejęcia kontroli nad urządzeniem lub zainfekowania go złośliwym oprogramowaniem.

Badanie i jego metodologia

Badanie, na które powołuje się raport, zostało zrealizowane w październiku 2024 roku przez IMAS International na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl oraz Krajowego Rejestru Długów. Przeprowadzono je metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1500 dorosłych Polaków.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pozostałe

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu