https://strefabiznesu.pl
reklama

Wyłudzili już 650 mln złotych. Twoje dane też mogą być na celowniku

Barbara Wesoła
Opracowanie:
„Zależy nam, by Polacy byli świadomi cyberzagrożeń, a dzięki temu bardziej na nie odporni” – mówi Adam Marczyński z NASK.
„Zależy nam, by Polacy byli świadomi cyberzagrożeń, a dzięki temu bardziej na nie odporni” – mówi Adam Marczyński z NASK. pixabay
Każdego dnia tysiące Polaków padają ofiarą finansowych oszustw – od wyłudzeń metodą „na wnuczka” po kradzież danych w sieci. Problem narasta, a cyfrowi przestępcy stają się coraz bardziej wyrafinowani. W ramach uświadomienia i minimalizacji tego zagrożenia powstała kampania „Bezpieczne Złotówki”. Dowiedz się, jak chronić swoje pieniądze każdego dnia.

Spis treści

Każdy z nas może paść ofiarą oszustów

Polacy tracą rocznie setki milionów złotych w wyniku działalności oszustów. W 2024 roku przestępcy, wykorzystując wyłącznie bezgotówkowe formy płatności, dokonali oszustw na kwotę ponad 650 milionów złotych. Za tymi zmianami stoją dramaty ludzi, którzy często nie zdają sobie sprawy z zagrożenia.

Z badań OECD wynika, że problem edukacji finansowej dotyka szczególnie gospodarstw domowych o niskich dochodach. Brak wiedzy sprawia, że stają się one łatwym celem oszustów. Tymczasem aż 78% mieszkańców globu miało styczność z oszustwami finansowymi, a co trzeci został oszukany.

65% dorosłych Polaków przyznaje, że obawia się o swoje bezpieczeństwo w internecie. Jednak niemal 25% z nas nadal stosuje te same hasła w różnych serwisach – a to prosta droga dla cyberprzestępców.

Jak oszuści polują na nasze pieniądze?

Przestępcy działają coraz sprytniej, wykorzystując cyfrowe narzędzia i psychologiczne sztuczki. Podszywają się pod instytucje finansowe, rozsyłają fałszywe SMS-y i maile, tworzą podrobione strony internetowe. Celem jest wyłudzenie danych lub pieniędzy.

Oszustwa finansowe to poważne zagrożenie społeczne, które może dotknąć każdego z nas – podkreśla Monika Wojciechowska, Pełnomocniczka Ministra Finansów ds. Strategii Edukacji Finansowej.

Organizatorzy kampanii podkreślają, że wiedza i czujność to najlepsza obrona. Dlatego tak ważne jest, by znać metody oszustów i wiedzieć, jak zareagować, gdy padniemy ich celem.

Bezpieczne złotówki

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia Ministerstwo Finansów i Fundacja THINK! uruchamiają ogólnopolską kampanię edukacyjną „Bezpieczne Złotówki”. Akcja potrwa od czerwca do listopada 2025 roku i obejmie różne grupy wiekowe – od nastolatków po seniorów.

To kampania zbudowana na prawdziwych historiach, w której pokazujemy, że ochrona pieniędzy jest czymś osobistym i codziennym. Wzmacniamy empatyczną, partnerską komunikację – mówi Anna Bichta, Prezeska Fundacji Think!.

Edukacja finansowa i cyfrowa to obowiązek nie tylko szkół, ale też całego społeczeństwa. NASK, który objął kampanię patronatem, podkreśla znaczenie budowania świadomości zagrożeń. „Zależy nam, by Polacy byli świadomi cyberzagrożeń, a dzięki temu bardziej na nie odporni” – mówi Adam Marczyński z NASK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Organizatorzy kampanii podkreślają, że ważna jest codzienna czujność – od stosowania silnych haseł, po unikanie podejrzanych linków i kontaktów. To nie tylko ochrona naszych pieniędzy, ale też danych osobowych i emocji.

Kampania finansowana jest ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i wspiera realizację Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.

Bezpieczne złotówki

Kampania angażuje i dociera do różnych grup odbiorców

Bezpieczne Złotówki to społeczna kampania, która będzie komunikowana przez wszystkie media od telewizji i radia, przez prasę po internet.

Jak opowiada Anna Bichta, Prezeska Fundacji THINK! jest „oparta na historiach ludzi, pokazująca różne sytuacje, w których możemy być narażeni na oszustwa finansowe, zwłaszcza w cyberprzestrzeni. Każda opowieść, każdy przekaz staje się cegiełką w budowaniu świadomego i bezpiecznego społeczeństwa.”

Kampania współpracuje z ekspertami i instytucjami, by dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.

Docieramy do ludzi w różnym wieku. Do najmłodszej grupy odbiorców 13-17 lat poprzez TikTok i Instagram, w tym za pośrednictwem influencerów. Dla pozostałych grup planujemy spoty telewizyjne, audycje radiowe, podcasty, video, animacje. Do osób senioralnych dotrzemy poprzez radio, telewizję oraz prasę drukowaną, w tym bezpłatne gazety lokalne - wyjaśnia Bichta.

Jak się chronić przed oszustwem? Praktyczne wskazówki

  • Używaj unikalnych, silnych haseł do każdego konta.

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie urządzeń.

  • Nie klikaj w podejrzane linki ani załączniki.

  • Weryfikuj wiadomości, szczególnie te proszące o podanie danych lub płatność.

  • W przypadku podejrzenia oszustwa – natychmiast skontaktuj się z bankiem lub odpowiednimi służbami.

Porady i treści edukacyjne zostały zebrane na stronie projektu www.bezpiecznezlotowki.pl.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Ceny paliw znów w dół. Tak tanio nie było od miesięcy

Ceny paliw znów w dół. Tak tanio nie było od miesięcy

Inwestycja za miliard złotych. Powstaje nowoczesny hub technologiczno-produkcyjny

Inwestycja za miliard złotych. Powstaje nowoczesny hub technologiczno-produkcyjny

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu