Spis treści
Każdy z nas może paść ofiarą oszustów
Polacy tracą rocznie setki milionów złotych w wyniku działalności oszustów. W 2024 roku przestępcy, wykorzystując wyłącznie bezgotówkowe formy płatności, dokonali oszustw na kwotę ponad 650 milionów złotych. Za tymi zmianami stoją dramaty ludzi, którzy często nie zdają sobie sprawy z zagrożenia.
Z badań OECD wynika, że problem edukacji finansowej dotyka szczególnie gospodarstw domowych o niskich dochodach. Brak wiedzy sprawia, że stają się one łatwym celem oszustów. Tymczasem aż 78% mieszkańców globu miało styczność z oszustwami finansowymi, a co trzeci został oszukany.
65% dorosłych Polaków przyznaje, że obawia się o swoje bezpieczeństwo w internecie. Jednak niemal 25% z nas nadal stosuje te same hasła w różnych serwisach – a to prosta droga dla cyberprzestępców.
Jak oszuści polują na nasze pieniądze?
Przestępcy działają coraz sprytniej, wykorzystując cyfrowe narzędzia i psychologiczne sztuczki. Podszywają się pod instytucje finansowe, rozsyłają fałszywe SMS-y i maile, tworzą podrobione strony internetowe. Celem jest wyłudzenie danych lub pieniędzy.
Oszustwa finansowe to poważne zagrożenie społeczne, które może dotknąć każdego z nas – podkreśla Monika Wojciechowska, Pełnomocniczka Ministra Finansów ds. Strategii Edukacji Finansowej.
Organizatorzy kampanii podkreślają, że wiedza i czujność to najlepsza obrona. Dlatego tak ważne jest, by znać metody oszustów i wiedzieć, jak zareagować, gdy padniemy ich celem.
Bezpieczne złotówki
W odpowiedzi na rosnące zagrożenia Ministerstwo Finansów i Fundacja THINK! uruchamiają ogólnopolską kampanię edukacyjną „Bezpieczne Złotówki”. Akcja potrwa od czerwca do listopada 2025 roku i obejmie różne grupy wiekowe – od nastolatków po seniorów.
To kampania zbudowana na prawdziwych historiach, w której pokazujemy, że ochrona pieniędzy jest czymś osobistym i codziennym. Wzmacniamy empatyczną, partnerską komunikację – mówi Anna Bichta, Prezeska Fundacji Think!.
Edukacja finansowa i cyfrowa to obowiązek nie tylko szkół, ale też całego społeczeństwa. NASK, który objął kampanię patronatem, podkreśla znaczenie budowania świadomości zagrożeń. „Zależy nam, by Polacy byli świadomi cyberzagrożeń, a dzięki temu bardziej na nie odporni” – mówi Adam Marczyński z NASK.

Biznes
Organizatorzy kampanii podkreślają, że ważna jest codzienna czujność – od stosowania silnych haseł, po unikanie podejrzanych linków i kontaktów. To nie tylko ochrona naszych pieniędzy, ale też danych osobowych i emocji.
Kampania finansowana jest ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i wspiera realizację Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.

Kampania angażuje i dociera do różnych grup odbiorców
Bezpieczne Złotówki to społeczna kampania, która będzie komunikowana przez wszystkie media od telewizji i radia, przez prasę po internet.
Jak opowiada Anna Bichta, Prezeska Fundacji THINK! jest „oparta na historiach ludzi, pokazująca różne sytuacje, w których możemy być narażeni na oszustwa finansowe, zwłaszcza w cyberprzestrzeni. Każda opowieść, każdy przekaz staje się cegiełką w budowaniu świadomego i bezpiecznego społeczeństwa.”
Kampania współpracuje z ekspertami i instytucjami, by dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.
Docieramy do ludzi w różnym wieku. Do najmłodszej grupy odbiorców 13-17 lat poprzez TikTok i Instagram, w tym za pośrednictwem influencerów. Dla pozostałych grup planujemy spoty telewizyjne, audycje radiowe, podcasty, video, animacje. Do osób senioralnych dotrzemy poprzez radio, telewizję oraz prasę drukowaną, w tym bezpłatne gazety lokalne - wyjaśnia Bichta.
Jak się chronić przed oszustwem? Praktyczne wskazówki
Używaj unikalnych, silnych haseł do każdego konta.
Regularnie aktualizuj oprogramowanie urządzeń.
Nie klikaj w podejrzane linki ani załączniki.
Weryfikuj wiadomości, szczególnie te proszące o podanie danych lub płatność.
W przypadku podejrzenia oszustwa – natychmiast skontaktuj się z bankiem lub odpowiednimi służbami.
Porady i treści edukacyjne zostały zebrane na stronie projektu www.bezpiecznezlotowki.pl.