Wystąpiły błędy w ważnym systemie. Sytuacja jest już opanowana

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Poczta Polska będzie na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów
Poczta Polska będzie na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów Szymon Starnawski/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Od początku stycznia 2025 r. w Polsce funkcjonuje nowy system doręczeń elektronicznych, który zastępuje tradycyjną wymianę korespondencji między instytucjami publicznymi a obywatelami. Pomimo początkowych trudności, większość problemów została już zażegnana - poinformowała Poczta Polska.

Spis treści

Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Poczta Polska podjęły działania mające na celu wyeliminowanie trudności związanych z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń. Szczególną uwagę poświęcono podmiotom publicznym, w tym samorządom, które muszą prawidłowo zintegrować swoje systemy z nowym rozwiązaniem.

Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które nieprawidłowo korzystały ze standardu wymiany danych UA API

Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tysięcy podmiotów publicznych. Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które nieprawidłowo korzystały ze standardu wymiany danych UA API, co skutkowało problemami z integracją. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi i współpracy z tymi podmiotami, udało się znacząco poprawić działanie systemu. Głównym problemem było ciągłe sprawdzanie statusu przesyłek przez systemy urzędów, co obecnie nie powinno już występować.

Błędy związane z wydłużonym czasem dostarczania przesyłek dotyczyły 1 601 przesyłek

Poczta Polska wskazała, że błędy związane z wydłużonym czasem dostarczania przesyłek dotyczyły 1 601 przesyłek PURDE (dostarczanych całkowicie elektronicznie) oraz 5 105 przesyłek PUH (dostarczanych hybrydowo). Problemy te dotyczyły mniej niż 1% przesyłek nadanych w styczniu. Obecnie przez system e-Doręczeń zrealizowano już ponad 3,5 miliona przesyłek.

Poprawna integracja wewnętrznych systemów zarządzania korespondencją z e-Doręczeniami jest kluczowa dla prawidłowego działania usług. Dlatego 28 stycznia, na spotkaniu z integratorami organizowanym przez Centralny Ośrodek Informatyki, eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki w tym zakresie.

Rola Poczty Polskiej i wsparcie dla użytkowników

System Poczty Polskiej odpowiada za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, co obejmuje wysyłkę i generowanie dowodów dostarczenia. Poczta Polska dostarcza UA API oraz infrastrukturę, podczas gdy za aplikacje frontendowe odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Aby ułatwić integrację z systemem e-Doręczeń, Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz danych do testów usługi. Integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API, którego dostawcą jest Poczta Polska, aby testy przebiegły pomyślnie.

Centralny Ośrodek Informatyki, we współpracy z Pocztą Polską, będzie nadal wspierać podmioty publiczne i firmy obsługujące ich systemy w eliminowaniu błędów integracyjnych. Kontynuowane będą również działania edukacyjne dla użytkowników systemu.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu